• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorcykel

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykel

Enda gången jag kör på vänster sida, är vid omkörning, aldrig i kurvor för att räta vägen. Jag har inte mer bråttom, än jag kan följa markeringarna på vägen. Jag kan på sin höjd känna någon sekund och någon droppe diesel. Jag behöver aldrig kasta mig över på rätt sida vid plötsliga möten, som jag ser allt fler får göra. Jag talar aldrig i telefon vid körning, då jag känner min begränsning. Jag använder blinkers, vilket de flesta slutat med, vilket inte är så betungande.
Allt för att det ska vara så säkert som möjligt på vägarna.
Jag kanske är feg, men jag är snart 67 och inte råkat ut för någon olycka, mer än när jag var ung och dum.

Vi har säkert en samsyn på det mesta vad gäller ett trafiksäkert uppträdande och för att undanröja ev missförstånd så vill jag förklara vad jag menar med att "räta vägen".
Det har inget att göra med att tjäna tid eller att spara något bränsle och det handlar inte heller om några höga hastigheter.
Genom att inta rätt placering på vägbanan kan man avsevärt "räta ut" de flesta kurvor och genom att räta ut kurvan så minskar man i hög grad centrifugalkraften vilket medför att man går genom kurvan med mindre grad av lutning.
Med mindre centrifugalkraft och lutning är man inte lika känslig för lösgrus, oljespill / dieselspill m.m. Det är helt enkelt ett betydligt säkrare sätt att framföra en MC.
Hur stor del av vägbanan som skall utnyttjas styrs hela tiden av sikt och trafikintensitet, vid mötande trafik bör man hålla sig längre från mittlinjen.
Det finns mer att säga men jag hoppas att denna förklaring kanske kan skingra några frågor angående att "räta vägen".
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorcykel

Väg 167 mellan Lilla Edet och Backamo är tyvärr en jätterolig motorcykelväg. När vi ska köra ut på denna vägen, räcker det inte att se. Vi måste öppna fönster och lyssna om det kommer en geting farande. Många motorcyklar kommer i skymda kurvor på fel sida, sittande på sidan av MCn med knäet 2cm från vägbanan.
Hastigheten förbi vår uppfart är snarare över 200 än under.
Dessa körningar går till på följande sätt:
Ett gäng motorcyklar samlas vid Backamo, en kör lagligt i 70 till Ström Lilla Edet.
Sedan ringer han och talar om att vägen är ren för poliser, sedan kör man på kapp eller på tid denna sträcka. Då gäller det att hålla sig ur vägen, för då går det undan. Detta sker vid 11 - 12 tiden vid bra väder både lördag och söndag.
Det finns tre grustag med grusspill på denna vägen, så det är inte konstigt att en hamnade i en telefonstolpen med sin MC, numera rullstolsbunden.
Det ska sägas att de flesta MC kör väldigt bra och vill absolut inte klanka på dessa, men MC gänget är livsfarliga.
En grabb fick jag hjälpa utanför min verkstad. Han körde ikull i kurvan, kanade och slipade bort halva rumpan mot asfalten. Bilen som kom i möte fick stopp ca en meter innan han körde över grabben. Ingen polisanmälan gjordes.
Båda var eniga om detta. Grabben linkade iväg med blodet rinnande runt benet, tog MCn och körde vidare, trots att ag erbjöd att köra honom till Lilla Edet där han bor.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen