• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorcykel

F

F.d. 53358

Guest
Ni som kör motorcykel, håll lite längre från mittenlinjen.
Mötte idag ett gäng motorcyklar, där flera låg precis på mittenlinjen och lutade sig över på motsatta körbana, vid vänsterkurva.
En kusin till mig gjorde på detta sätt, för några år sedan, han finns inte bland oss idag. Han daskade huvudet i en backspegel på en mötande bil. Han var ambulansförare i Göteborg och skulle avlösa sina arbetskamrater, som fick världens chock när de fick se vem de skulle plocka upp.
Hastigheten hade varit låg, då vare sig motorcykel eller förare var särskilt skadade, men tyvärr klarade inte huvudet smällen.

Så snälla, LUTA ER INTE ÖVER MITTLINJEN
:mcride:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykel

Ja, över mittlinjen bör man inte vara, men det är naturligt att komma nära mittlinjen i en vänsterkurva med MC eftersom man då "rätar ut" kurvan, samma sak som att man går ut mot mittlinjen före en högerkurva.
Vid körning rakt fram är det säkrast att ligga ungefär mitt i körbanan, för långt ut till höger är mycket farligt eftersom många omkörande bilar då inte håller ut och man blir då trängd och kan komma farligt nära vägrenen.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykel

Det där med att räta ut kurnorna skall man vara försiktig med. Det får aldrig vara någon form av "banrace" på allmänna vägar. Man kan utnyttja sitt körfält så att körning blir säker men aldrig så att man är över på mötandens körfält.
Jag tycker att de flesta mc-förare idag kör mycket bra och uppträder förståndigt på våra vägar. Utbildningen har också förbättras de senaste åren för MC-körkort.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Jag fick på MC-körskolan lära mej att man får använda hela vägens bredd inkl mötande trafiks sida men bara vid fri sikt. Men jag har alltid trott att det bara gäller vägar utan mittmarkering men så är det inte enl en körlärare jag kollade med. Han sa att du alltid får utnyttja hela vägens bredd. Dock har ju detta bara används ibland t.o.m med bil och inte husbilen. Med MC:n håller mej i mitten av min sida.

Allt detta motsäger ju att man skall hålla sig i höger körfält.:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorcykel

Ja, över mittlinjen bör man inte vara, men det är naturligt att komma nära mittlinjen i en vänsterkurva med MC eftersom man då "rätar ut" kurvan, samma sak som att man går ut mot mittlinjen före en högerkurva.
Vid körning rakt fram är det säkrast att ligga ungefär mitt i körbanan, för långt ut till höger är mycket farligt eftersom många omkörande bilar då inte håller ut och man blir då trängd och kan komma farligt nära vägrenen.

För guds skull, stanna på rätt sida om mittlinjen med hela kroppen. Min kusin var över med huvudet och han blev av med det. Gör inte om Kjell Egons misstag. Det kostade honom LIVET
När jag träffar motorcyklister, berättar jag om denna hemska historia. Väldigt många svarar, att de inte tänkt på detta.
Jag kanske räddat livet på någon som lyssnat. De som inte lyssnar, kan man inte göra något åt.
Härom dagen kom det en lastbil som glömt låsa dörrarna på conteinern. De är 1,2 meter breda, den slog fram och tillbaka över vägen i kurvorna, så det är inte bara backspeglarna som kan släcka liv.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Re: Motorcykel

Jag fick på MC-körskolan lära mej att man får använda hela vägens bredd inkl mötande trafiks sida men bara vid fri sikt. Men jag har alltid trott att det bara gäller vägar utan mittmarkering men så är det inte enl en körlärare jag kollade med. Han sa att du alltid får utnyttja hela vägens bredd. Dock har ju detta bara används ibland t.o.m med bil och inte husbilen. Med MC:n håller mej i mitten av min sida.

Allt detta motsäger ju att man skall hålla sig i höger körfält.:)

Den körlärare som tycker man ska köra vänstertrafik, bör nog flytta till England.
Jag har vid flera tillfällen fått utnyttja dikeskanten för att rädda jenande personbilar och motorcyklar i skymda kurvor. Detta händer ofta på väg 167.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Re: Motorcykel

Den körlärare som tycker man ska köra vänstertrafik, bör nog flytta till England.
Jag har vid flera tillfällen fått utnyttja dikeskanten för att rädda jenande personbilar och motorcyklar i skymda kurvor. Detta händer ofta på väg 167.

Ja jag tycker att det är konstigt att denne sa så men han hade väl inget val om det är lagligt.
Jag har haft tur att slippa allt vad olyckor heter, pepparpeppar.........
men några av min polare har råkat väldigt illa ut.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorcykel

Man behöver inte ha så bråttom in i evigheten. En granne sitter i rullstol, han hamnade uppe i en telefonstolpe med sin motorcykel för många år sedan. En brorson till Ritva tävlar i rullstol, efter att varit en lovande speedway förare i Finland. Han kraschade rakt in i sargen och bröt ryggen. Och så min kusin som dog.
Om man tar det lite lugnare nu, så behöver man inte ha det jättelungt sedan.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Motorcykel

Har kört mc under ganska många år både under sent 50 tal och hela sextiotalet samt senare under 90 talet. Har gått någon extratimme med körlärare då sonen tog mckort för att fräscha upp kunskapen. Under alla år har det poängterats att mc har rätt till lika mycket plats på vägen som en bil. Man får inte köra om en mc på annat sätt än som om det vore en bil. En annan sak är att mc förararen ibland klämmer sig mellan filer vid flerfiliga vägar eller långsamtgående bilköer, detta är upp till mcföraren då han i detta fall får ta hela ansvaret för en olycka.
Ove.G
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykel

Ja, över mittlinjen bör man inte vara, men det är naturligt att komma nära mittlinjen i en vänsterkurva med MC eftersom man då "rätar ut" kurvan, samma sak som att man går ut mot mittlinjen före en högerkurva.
Vid körning rakt fram är det säkrast att ligga ungefär mitt i körbanan, för långt ut till höger är mycket farligt eftersom många omkörande bilar då inte håller ut och man blir då trängd och kan komma farligt nära vägrenen.

Jag antar du menar mitt i körfältet, mitt i körbanan är ju mitt på vägen?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Motorcykel

Har kört mc under ganska många år både under sent 50 tal och hela sextiotalet samt senare under 90 talet. Har gått någon extratimme med körlärare då sonen tog mckort för att fräscha upp kunskapen. Under alla år har det poängterats att mc har rätt till lika mycket plats på vägen som en bil. Man får inte köra om en mc på annat sätt än som om det vore en bil. En annan sak är att mc förararen ibland klämmer sig mellan filer vid flerfiliga vägar eller långsamtgående bilköer, detta är upp till mcföraren då han i detta fall får ta hela ansvaret för en olycka.
Ove.G

Det tråkiga med den här utbildningen där det sägs att mc-föraren har rätt till hela körfältet är att motsvarande utbildning inte alltid är lika tydlig hos bilskolorna när det gäller körkort för bil. Kör man mc och använder hela körfältet så är risken för mycket obehagliga överraskningar stor. Jag har kört mycket mc i mitt liv och att jag fortfarande är vid liv idag beror på att jag såg alla bilister som potentiella galningar och att det gällde att vara beredd på de mest oväntade och farliga manövrer från dessa bilburna damer och herrar!

Jag hoppas blivande mc-förare blir tydligt uppmärksammade på att bilisterna inte alltid har motsvarande utbildning och hur kolossalt viktigt det är att köra defensivt i trafiken med mc. Även jag har blivit av med mc-kompisar som var värda ett bättre öde!

Jappe
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Re: Motorcykel

Jag fick på MC-körskolan lära mej att man får använda hela vägens bredd inkl mötande trafiks sida men bara vid fri sikt. Men jag har alltid trott att det bara gäller vägar utan mittmarkering men så är det inte enl en körlärare jag kollade med. Han sa att du alltid får utnyttja hela vägens bredd. Dock har ju detta bara används ibland t.o.m med bil och inte husbilen. Med MC:n håller mej i mitten av min sida.

Allt detta motsäger ju att man skall hålla sig i höger körfält.:)

Att du får utnyttja hela vägens bredd i kurvor med fri sikt är ok men inte om det finns vägmarkering som förbjuder det.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorcykel

Enda gången jag kör på vänster sida, är vid omkörning, aldrig i kurvor för att räta vägen. Jag har inte mer bråttom, än jag kan följa markeringarna på vägen. Jag kan på sin höjd känna någon sekund och någon droppe diesel. Jag behöver aldrig kasta mig över på rätt sida vid plötsliga möten, som jag ser allt fler får göra. Jag talar aldrig i telefon vid körning, då jag känner min begränsning. Jag använder blinkers, vilket de flesta slutat med, vilket inte är så betungande.
Allt för att det ska vara så säkert som möjligt på vägarna.
Jag kanske är feg, men jag är snart 67 och inte råkat ut för någon olycka, mer än när jag var ung och dum.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Åke!
Det har jag verkligen förstått men det finns små vägar som är helt utan markering och lite större med sträckad markering.
Det var dessa jag hade fundering på och som jag kollade med läraren om.
Heldraget är ju heldraget om inte skyltarna säger annat.

Ritva & Uno!
Jag använder inte detta för att tjäna några droppar bränsle och dessutom så gör jag bara det när jag verkligen har minst 300m sikt. Jodå det finns fina MC vägar där man kan "gena" utan att för den delen vara en fara för en själv och andra. Jag ser också alla andra trafikanter som faror även mej själv. :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykel

Jag anade att du menade mindre vägar Tony men kunde inte låta bli när du skrev alltid! Det var därför jag underströk alltid.:)
Åke
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Motorcykel

Förlåt mitt inlägg, men det finns något som heter sunt förnuft. Har själv kört mycket mc och även utbildat många mc förare genom åren.
Är det en ljus kurva och du har bra sikt genom den så kan det vara ok och gena kurvan, men givetvis är det en mörk kurva ingen sikt genom den så anser jag att det säger sig självt att man inte genar.
Trafikens grundregel säger
Visa omsorg o varsamhet
Ej hindra eller störa
Visa hänsyn.
Per
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Motorcykel

Jag anade att du menade mindre vägar Tony men kunde inte låta bli när du skrev alltid! Det var därför jag underströk alltid.:)
Åke

Aha. Jag såg inte din understrykning. Lite dumt skrivet från min sida ser jag nu.

Man får alltid använda hela vägens bredd (körfält), men inte om den har spärrlinje för då får man bara använda höger körbana och man får inte ens luta över huvudet över linjen. :)
Bäst är att inte ha bråttom.

Kör lugnt //Tony
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Motorcykel

Har kört mc i många år och en sak har jag lärt mig. Man kan ha rätt rent juridiskt att köra si eller så med lagen på sin sida , MEN även om man har rätt förlorar man ändå mot en bil eller lastbil dom är så hårda att köra på. Så att använda insidan av skallen är nog det bästa i alla lägen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.523
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Motorcykel

Förlåt mitt inlägg, men det finns något som heter sunt förnuft. Har själv kört mycket mc och även utbildat många mc förare genom åren.
Är det en ljus kurva och du har bra sikt genom den så kan det vara ok och gena kurvan, men givetvis är det en mörk kurva ingen sikt genom den så anser jag att det säger sig självt att man inte genar.
Trafikens grundregel säger
Visa omsorg o varsamhet
Ej hindra eller störa
Visa hänsyn.
Per

Jag kan då inte se att du trampar någon på tårna, så inte behöver du be om förlåtelse för dina inlägg.
Tack för ditt inlägg med dina tänkvärda ord.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Motorcykel

Aha. Jag såg inte din understrykning. Lite dumt skrivet från min sida ser jag nu.

Man får alltid använda hela vägens bredd (körfält), men inte om den har spärrlinje för då får man bara använda höger körbana och man får inte ens luta över huvudet över linjen. :)
Bäst är att inte ha bråttom.

Kör lugnt //Tony

Byt plats på körbana och körfält Tony så blir det OK!:):)
Åke
 
Toppen