Hej! Jag har en Hobby 600 från 1988 med bensinare. Har en liten fundering på att lägga i en liten större / nyare motor. Är det någon i gruppen som har några bra tips, eller har gjort samma operation. Som sagt tacksam för ideer. Mvh Mats
Hejsan Mats, det har nog funnits funderingar på att byta bensinmotor i många bilar, men i en med tvärställd motor och begränsat med utrymme på bredden så blir det lite struligt både med storleken och mycket med främre motorfästet som behövs uppe "fram" på motorn i en Ducato som inte har några balkar för fästen under motorn.
Hos en engelsk firma för länge sedan kunde man köpa en sats så en (tror jag) 2.3L Renaultmotor passade i Ducato'n. Men firman lades ner av hög ålder på ägarna, och lagret försvann.
Jag tittade för länge sedan på att få in en B230 Volvomotor. Som ev. med vattenpump från Volvo marin eller ev. en modern elektrisk vattenpump skulle få plats.
Sedan är det ju svepet mot motorn.... Bäst är ju en adapterplatta så både växellådan och motorn kan bytas vid ev. behov. Men dåligt med utrymme gör ju att man borde kapa av en bit av växellådssvepet och svetsa dit en bit av ett volvosvep.... Helst med ingående axel i växellådan kvar i originalutförande. Men då får inte den klena femman på lådan ge upp med mer hästar i motorn och bara ett existerande växellådshus som då kanske måste renoveras så fort som möjligt.
Sedan har du ju någon äldre Ford V6 som är kort, men då är tre cylindrar framåt och skall ha avgasgrenrör bakåt...
Min ritning på en tjock plexiglasskiva för underlag till adapterplatta ligger sedan ca. 12 år någonstans (i garaget tror jag) och mognar fortfarande....
Men det går säkert, men åter, det skall ju helst byggas med adapter så senare ev. byte av motor eller växellåda kan ske med original, när det sitter i en husbil som kan vara långt hemifrån om något händer.
M.v.h. JANKRO.