• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorbyte Fiat 1988.

Hobby 600 1988

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
38432
Medlemskap
2024
Hej! Jag har en Hobby 600 från 1988 med bensinare. Har en liten fundering på att lägga i en liten större / nyare motor. Är det någon i gruppen som har några bra tips, eller har gjort samma operation. Som sagt tacksam för ideer. Mvh Mats
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej! Jag har en Hobby 600 från 1988 med bensinare. Har en liten fundering på att lägga i en liten större / nyare motor. Är det någon i gruppen som har några bra tips, eller har gjort samma operation. Som sagt tacksam för ideer. Mvh Mats
Hejsan Mats, det har nog funnits funderingar på att byta bensinmotor i många bilar, men i en med tvärställd motor och begränsat med utrymme på bredden så blir det lite struligt både med storleken och mycket med främre motorfästet som behövs uppe "fram" på motorn i en Ducato som inte har några balkar för fästen under motorn.

Hos en engelsk firma för länge sedan kunde man köpa en sats så en (tror jag) 2.3L Renaultmotor passade i Ducato'n. Men firman lades ner av hög ålder på ägarna, och lagret försvann.

Jag tittade för länge sedan på att få in en B230 Volvomotor. Som ev. med vattenpump från Volvo marin eller ev. en modern elektrisk vattenpump skulle få plats.
Sedan är det ju svepet mot motorn.... Bäst är ju en adapterplatta så både växellådan och motorn kan bytas vid ev. behov. Men dåligt med utrymme gör ju att man borde kapa av en bit av växellådssvepet och svetsa dit en bit av ett volvosvep.... Helst med ingående axel i växellådan kvar i originalutförande. Men då får inte den klena femman på lådan ge upp med mer hästar i motorn och bara ett existerande växellådshus som då kanske måste renoveras så fort som möjligt.
Sedan har du ju någon äldre Ford V6 som är kort, men då är tre cylindrar framåt och skall ha avgasgrenrör bakåt...
Min ritning på en tjock plexiglasskiva för underlag till adapterplatta ligger sedan ca. 12 år någonstans (i garaget tror jag) och mognar fortfarande....
Men det går säkert, men åter, det skall ju helst byggas med adapter så senare ev. byte av motor eller växellåda kan ske med original, när det sitter i en husbil som kan vara långt hemifrån om något händer.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan Mats, det har nog funnits funderingar på att byta bensinmotor i många bilar, men i en med tvärställd motor och begränsat med utrymme på bredden så blir det lite struligt både med storleken och mycket med främre motorfästet som behövs uppe "fram" på motorn i en Ducato som inte har några balkar för fästen under motorn.

Hos en engelsk firma för länge sedan kunde man köpa en sats så en (tror jag) 2.3L Renaultmotor passade i Ducato'n. Men firman lades ner av hög ålder på ägarna, och lagret försvann.

Jag tittade för länge sedan på att få in en B230 Volvomotor. Som ev. med vattenpump från Volvo marin eller ev. en modern elektrisk vattenpump skulle få plats.
Sedan är det ju svepet mot motorn.... Bäst är ju en adapterplatta så både växellådan och motorn kan bytas vid ev. behov. Men dåligt med utrymme gör ju att man borde kapa av en bit av växellådssvepet och svetsa dit en bit av ett volvosvep.... Helst med ingående axel i växellådan kvar i originalutförande. Men då får inte den klena femman på lådan ge upp med mer hästar i motorn och bara ett existerande växellådshus som då kanske måste renoveras så fort som möjligt.
Sedan har du ju någon äldre Ford V6 som är kort, men då är tre cylindrar framåt och skall ha avgasgrenrör bakåt...
Min ritning på en tjock plexiglasskiva för underlag till adapterplatta ligger sedan ca. 12 år någonstans (i garaget tror jag) och mognar fortfarande....
Men det går säkert, men åter, det skall ju helst byggas med adapter så senare ev. byte av motor eller växellåda kan ske med original, när det sitter i en husbil som kan vara långt hemifrån om något händer.

M.v.h. JANKRO.
Varför inte lägga i en Ducato 2,5TD från en 280/290, bäst vore ju att köpa en donatorbil och plocka alla delar därifrån? Den borde väl passa
ganska smärtfritt, Hobby 600 fanns ju med 2,5L dieseln också.
Det finns f.ö. ett Tyskt forum för Hobby 600!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det var högre skatt på dieslarna på den tiden de var skattebelastade :p, och krävde kraftigare stereo för att överrösta motorn.
I England vet jag inte vad skillnaden var.... Kanske något förbud att ändra bränsleval på en bil....??

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag förstår inte riktigt referensen till England?
Hej, bara därför med tanke på frågan i första inlägget, att där fanns den enda färdiga adaptersats att köpa som jag sett vara till för att montera en lite modernare och kraftigare bensinmotor i första generationens Ducato, vilken troligen skulle vara rätt poppis även idag om någon skulle vilja lite smidigt byta bara motorn i en bensinare.
En adaptersats, en bra motor från skroten och det gick då tydligen att byta utan att själv behöva lösa massor med problem, och delarna passade troligen utan att behöva ändra/svetsa på ex. svepet och då troligen med lamell från Ducato och kanske tryckplatta från den nya motorn.
Det är möjligt att det var vanligt att det satt bensinmotor i många Talbot "Ducato" i England för det finns ju fortfarande mycket delar till just bensinare på husbilsidor däröver och även satserna med Weberfögasare till Transiter passar till Peugeotmotorn i Ducato'n.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
montera in en stressfläkt?
Hej även det har funnits att köpa här i Sverige faktiskt. Färdig sats just till Peugeotmotorn i husbilarna. Jag tror det var samma firma som gjorde extraktorgrenrören som även tog fram turbosatsen. Jag pratade med en husbilsmek som hade monterat rätt många sådana satser när det begav sig, men bara sett en annons för rätt länge sedan med en husbil till salu med den satsen monterad.
Jag har någon bild på en turboannons någonstans, skall se om jag kan hitta den för skojs skull.

M.V. h. JANKRO.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Min kusin hade en citroen ducato husbil där det suttit en bensinmotor nu satt det fiats 2,5 med turbo istället så det gick tydligen bra att byta. Jag tror att man flyttat med växellåda samtidigt.
Tyckte den bilen gick ganska tungt med sin alkov behövde gas även i mindre nedförsbackar, kan tänka mej att den dragit en massa bensin med stora chassiet.
 
Toppen