• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!
Går i husbiltankar och fått erbjudande på 2 st bilar en Eura mobil profilia 672 (fordmotor)
och en Dethleffs T 6441 (fiatmotor) båda är 06-or.
Har fått höra att man ska passa sig för Fordmotorer är det ett dåligt skämt eller är det sanning i detta påstående det är ju ändå så pass nya bilar så det bör väl inte vara någon fara för det tycker jag.
Hjälp mig ändå!! Jag blev lite tveksam då det är bättre pris på Eura bilen.
Mvh
Pelle
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Motor

Hej Pelle!

Vi har själva just skaffat oss en Dethleffs Fortero med Ford motor, byggd på ett Transit chassie, var ju lite undrande först men så pratade jag med en gammal kompis som har budfirma och han har haft och har Fordar i sin bilpark och han har bara positiva saker att säga om Ford, däremot så har han en del synpunkter när de gäller Fiat.

Han får ut ca 30-40000 mil ur sina Fordar men de får han inte ut av Fiat.
Så med dom orden så vågade vi satsa på Ford, sedan så har du en fördel med Ford att du får en bakhjuldriven bil, å de är bra om du ska åka på vintern.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16138

Guest
Sv: Motor

Hej jag har en ford hade förut en fiat jag är helnöjd med forden mycket starkare men ändå samma hästkrafter
 
B

bmw250

Guest
Sv: Motor

Hej.

Jag har bytt till en Ford 07-a, och är mycket nöjd. Tidigare problem var växelspak som Ford har rättat till och som idag är inbyggd i instrumentpanel, backhjuldriven 140 hk motor ingenting att klaga på. Dubbla hjul gör mycket mer stabilitet, behöver inget övertryck i bakdäck (bara 4,1 bar) då blir körning som på molnen mjuk och fint .
mvh
bmw250
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Motor

Vi är också jättenöjda med en tyst, snabb och bränsleeffektiv Ford. Skulle dock välja en bakhjulsdriven om vi fann en lika kort som vår (l=5.77).

:spinny:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.065
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Motor

Hej.

Vi har också haft en -06'a. Eura 675 med Ford motor. Visserligen framhjulsdriven,
~120Hk. Funkade kanon i alla väder och kändes starkare å' piggare än det som stod
på papperet.
Lycka till med köpet!
Mvh. M&M
 

Tommy&Ann

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1078
Medlemskap
2024
Sv: Motor

Hej!
Hämtade en Profilia i Tyskland med Fordmotor -07.Har också en Transit i företaget jag är heljnöjd med dem.
Bra utrustning i Fordpaketet 2X airbag. farthållare och ac.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Motor

Mina upplevelser:

Ford -05 125Hk, otroligt snål med den var väldigt trött. Dvs skulle du över en liten kant från stillastående så var det bara att varva motorn som en tok för att komma över. Effektkurvan var nog lite väl brant (dvs de 125Hk fanns nästan aldrig tillgänliga). Kan man få se effektkurvor på motorn vid husbilsköp som man kan se i Teknikens värld mm.??

Fiat -07 133Hk. Mycket starkare och lite törstigare. Backväxel och vatten som rinner in I MOTORN är väl inte någon jättelyckad konstruktion. Men den var otroligt fin i växellådan framåt, och orkade hålla farten med farthållaren. Jag hade valt en Fiat igen.

Varför vill man ha bakhjulsdrift som en del ovan skriver om??

Mvh,
JC
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Motor

Eftersom vi använder vår husbil året om skulle vi vilja ha bakdjulsdrift för säkrare vinterkörning. Tyngden på en husbil ligger ju till ganska stor del på bakdjulen och därtill har bakdjulsdrivna Ford dubbelmontage vilket ännu mer ökar framkomligheten och stabiliteten.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Motor

Tackar alla för svaren, Känner mig lite mer på säker mark nu :p ska bli intressant att prova lite innan jag bestämmer mig för villken det blir, Bara dom inte hinner sälja dom nu då jag är lite långsam och tänker efter före, Men det finns ju fler att välja på så ni får se vad det blir så småningom.
Mvh
Pelle
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Motor

Har själv en Ford som jag är väldigt nöjd med men undrar om det numera är någon större skillnad mellan t ex Ford och Fiat? En modern tillverkare kommer i dag inte undan med att göra dåliga produkter.
Det som kan skilja är prestanda, pris och tillgänglighet på service.
Mvh
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Motor

Vad jag vet sitter det en Peugeot motor i Ford Transit som man utvecklat tillsammans och som jag tror tillverkas i Storbritanien. Kan ha fel rätta mig gärna.
 
Toppen