• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Motor och batteri.

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Börjar med motor.
Fiat Ducato 2008: Startar efter vintern uppehåll utan problem. Efter ca 10 sekunder ökar varvtalet, från tomgång ca 800, till ca 1100. Ökningen sker långsamt, ligger sedan på det senare tills efter ca 30-40 sek då tänds röd lampa för dåligt startbatteri.
Under vinter har bilen varit fulltankat ända till tanklocket. Alla vätskor kollade före avställning. Frostskydd likaså.
Före start, alla väskor kollade. Inget oljeläckage under motor. Oljenivån i motor ok.

Varningslampan för batteriet.
Efter att stängt av motorn (lite i panik) mätte jag spänningen i batteriet till 13,2 V. (Mätte mellan chassi och den pluspol som finns vid relä/säkringsboxen i motorrummet). Använde en multimeter vid mätningarna. "röd pinne" mot pluspol, "svart pinne" mot chassit. "Polvände" mätstickorna, samma resultat.
Startade motorn. kollade spänningen som ovan igen, nu 14,0. "Polvände" nu också. Nu helt annat resultat ........ växlade mellan 1,7 V - 7,3 V, upp och ner.
Stängde av motorn, låste gick hem och skrev detta nödrop.

Vad har inträffat under vintern? Finns det en koppling mellan felen?

Har mina dubier men väntar på just Ditt klargörande svar.

Hälsningar,

Per

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Efter beskrivningen så kan det vara en kortsluten diod i generatorn, när bilen går så skickar den ut minus på pluskabeln och drar ur batteriet. Att tomgången går upp beror sannolikt på att elektroniken vil ladda batteriet eftersom spänningen sjunkit.
Eftersom det är växelspänning från den trasiga generatorn så blir digitalmultimetern lite lurad den mäter ju inte hela tiden utan tar en spänning omvandlar den till digital visning sen tar den nästa.
Vad som händer är att vid ett givet ögonblick ger generatorn ut minus på pluspolen och då lägger den ut lägre spänning, vid nästa ogonblick ger den ut plus. Man får ett hoppande värde, med ett analogt instrument hade nålen ståt och darrat och då hade man förstått problemet, ändrar man då till växelströms mätning och får ett utslag så ser man att det finns en pulserande växelström överlagrad på likströmmen.
Med ett oscilloskop skulle man se det direkt.
Hade du fortsatt försökt hålla igång motorn tills batteriet inte orkat hålla emot längre hade det kunnat bli allvarliga skador på elsystemet när förmodlige flera dioder gått sönder.
Jo man kunde ju försökt byta diodbrygga i den gamla generatorn men sånt gör man väl inte på verkstäder längre?

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Efter beskrivningen så kan det vara en kortsluten diod i generatorn, när bilen går så skickar den ut minus på pluskabeln och drar ur batteriet. Att tomgången går upp beror sannolikt på att elektroniken vil ladda batteriet eftersom spänningen sjunkit.
Eftersom det är växelspänning från den trasiga generatorn så blir digitalmultimetern lite lurad den mäter ju inte hela tiden utan tar en spänning omvandlar den till digital visning sen tar den nästa.
Vad som händer är att vid ett givet ögonblick ger generatorn ut minus på pluspolen och då lägger den ut lägre spänning, vid nästa ogonblick ger den ut plus. Man får ett hoppande värde, med ett analogt instrument hade nålen ståt och darrat och då hade man förstått problemet, ändrar man då till växelströms mätning och får ett utslag så ser man att det finns en pulserande växelström överlagrad på likströmmen.
Med ett oscilloskop skulle man se det direkt.
Hade du fortsatt försökt hålla igång motorn tills batteriet inte orkat hålla emot längre hade det kunnat bli allvarliga skador på elsystemet när förmodlige flera dioder gått sönder.
Jo man kunde ju försökt byta diodbrygga i den gamla generatorn men sånt gör man väl inte på verkstäder längre?
Lite sent att tacka för lektionen men här kommer den: Tack. Generatorn var helt slut en bilelektrikern. Som du skrev; jag hade inte kommit in till sta'n, 15 km.

Per
Tråkigt men ändå positivt, nu vet ni vad det är.
De sa inte vad som var kass på generatorn? Med tanke på symptom.
Generatorn var slut. Verksta'n svarade ungefär som sign. Ccosmos.

Per

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Viktig o intressant tråd... bra att det löste sig. Men visst hade du kommit in till stan ..... här kommer en sann historia från mitt enformiga o tråkiga liv ( som går mot slutet.).... för drygt tjugo år sedan gick generatorn sönder... ( på personbil) i södra Frankrike ( Cap d'Agde ). Jag köpte ett extra bilbatteri och två enkla laddare. Lyckades sedan ta oss till Sverige med två batterier och stannade på olika camping och laddade.... båda batterierna under natten... men nervöst var det ! !

Ps jag har just börjat fundera kring frågan, hur länge en generator är tillförlitlig.. ?

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Vår Ducato 2,3 2011 har sedan många år en liten egenhet gällande laddningslampan.
Vid de allra flesta starter går tomgången upp efter en liten stund, samtidigt som laddningslampan tänds.
Om jag höjer varvet till ca 2000 släcks lampan och tomgången sjunker till det normala.
Har aldrig haft problem med att den inte laddar, båda bilens och bodelens batteri blir alltid laddad.

När jag ställde frågan vid service ryckte de lite på axlarna, gissade att det kunde ha nåt med EBL att göra…
Någon som känner igen det här beteendet? (Bilens, inte verkstadens…)

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Hade precis samma symptom som trådskaparen förra året efter vinterförvaringen, Ducato 2.3 2007, blev även där ett generatorbyte, därefter inga problem, generatorn sitter så trångt till på dessa bilar så det blev verkstad.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag hade en gammal bil -89 bytte generator och när jag startade den så lyste den röda lampan att den inte laddade, efter att man gasat till så slocknade den och tändes inte mera. Jag tolkade det så att reläet var lite trögt att slå till och behövde en liten kick. Det orsakade inga problem under resten av tiden jag ägde bilen flera år och många mil. Kan ha varit att bilen hade solpaneler och ett relä som laddade även startbatteriet och att det var så fulladdat hela tiden att reläet inte slog till eftersom batteriet hade högre spänning än generatorn på låg tomgång.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Viktig o intressant tråd... bra att det löste sig. Men visst hade du kommit in till stan ..... här kommer en sann historia från mitt enformiga o tråkiga liv ( som går mot slutet.).... för drygt tjugo år sedan gick generatorn sönder... ( på personbil) i södra Frankrike ( Cap d'Agde ). Jag köpte ett extra bilbatteri och två enkla laddare. Lyckades sedan ta oss till Sverige med två batterier och stannade på olika camping och laddade.... båda batterierna under natten... men nervöst var det ! !

Ps jag har just börjat fundera kring frågan, hur länge en generator är tillförlitlig.. ?
Jämfört med likströmsgeneratorerna med kollektorkol som slets ut så är ju en växelströmsgenerator långlivad. Men det är ju lagringarna och kol där också men det slits mindre. Sen sitter det ju likriktar dioder 6st som kan gå sönder det fanns det inte förr. Då var regulatorn en burk med relän vid sidan om, nu sitter den inbyggd i generatorn.
Jag tror mej förstå att en generator lever ett mycket hårdare liv i en husbil än det chassie som var gjort för en skåpbil med bara ett batteri och lyse och startmotor.
Två batterier varav det ena kanske är lifepo4 som kan ta emot mycket ström och som ofta är ganska urladdat av kylskåp tv och så vidare. Sen låga varv när man startar med tomgång och krypkörning den första biten när det ska backas och vändas för att krångla sig ut från en campingplats kan säkert slita mer än normalt.
Svårt att förutsäga ett haveri om det inte är lagerljud eller slirande rem. (Subaruns generator byttes vid 26000 mil till en beg från en bil som gått 12000 mil)

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Jämfört med likströmsgeneratorerna med kollektorkol som slets ut så är ju en växelströmsgenerator långlivad. Men det är ju lagringarna och kol där också men det slits mindre. Sen sitter det ju likriktar dioder 6st som kan gå sönder det fanns det inte förr. Då var regulatorn en burk med relän vid sidan om, nu sitter den inbyggd i generatorn.
Jag tror mej förstå att en generator lever ett mycket hårdare liv i en husbil än det chassie som var gjort för en skåpbil med bara ett batteri och lyse och startmotor.
Två batterier varav det ena kanske är lifepo4 som kan ta emot mycket ström och som ofta är ganska urladdat av kylskåp tv och så vidare. Sen låga varv när man startar med tomgång och krypkörning den första biten när det ska backas och vändas för att krångla sig ut från en campingplats kan säkert slita mer än normalt.
Svårt att förutsäga ett haveri om det inte är lagerljud eller slirande rem. (Subaruns generator byttes vid 26000 mil till en beg från en bil som gått 12000 mil)
Detta svar gäller alla som svarat och gett tips och råd.
Ett STORT tack.

Per

Toppen