• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mot Kroatien

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag sticker den 29/5 från Norrtälje. Färjan till Rostock den 31/5. Nu har jag nog packat allt. Vad mer kan man behöva? Grönt kort införskaffat fast det egentligen inte behövs i Kroatien. Några tips? Mats

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mot Kroatien

Det är bara att njuta av resan och målet. Tips? Chansa bara inte med vinjett i Österike det blir en dyr affär om ni inte har sådan och kör motorväg.

Vinjett även i Tjeckien. När vi körde in i Tjeckien missade vi detta och efter 2 mil stoppade av polis.
Böter men bara 150 kr plus att jag fick lösa vinjett på den bensinstion vi stod vid, priset var väl som böterna om jag minns rätt (det var faktiskt lite småaktigt av dessa men OK.)
Dessutom noga med att den sitter på framrutans högra kant.

Sedan gäller vinjett även i Slovenien, stannar ni där så är det en kanonfin camping i Lucia/Luzia som ligger på vägen mot Kroatien, det är ju bara några mil som Slovenien har kust.

God tur:):)

Senast redigerad av en moderator:

LGT45

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2025

Några tips -

Cres, Camping Poljana, Mali Losinj -se bild

Vrasar, Camping Porto Sole

Porec, Camping Bijela Uvala

Leif T.

Bilagor

• PICT0438.JPG
    PICT0438.JPG
    790,9 KB · Visningar: 19

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag sticker den 29/5 från Norrtälje. Färjan till Rostock den 31/5. Nu har jag nog packat allt. Vad mer kan man behöva? Grönt kort införskaffat fast det egentligen inte behövs i Kroatien. Några tips? Mats
Grönt kort behövs i Bosnien. Man vet aldrig om man blir nyfiken på Mostar el dyl. Man kör en kort snutt i Bosnien om man ska ända ner till Dubrovnic.

Bilagor

• dub1.JPG
    dub1.JPG
    70,4 KB · Visningar: 3
  • dub2.JPG
    dub2.JPG
    152,8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 50097

Guest

Om ni packat "allt" så saknas nog inte mycket ;)

Vinöppnare brukar vi glömma... haha... och solskyddskräm...

Och om jag skulle åka till Kroatien igen skulle jag packa såser och dressingar (hittade ingenting sånt i butikerna där förutom ajvar...)

Önskar en trevlig resa!

Peter & Helena
Freedomtravel

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026

3 resor till Kroatien men det blir en ny resa i sommar, älskar Kroatien. Vi dra i slutet av juni.
Lasse

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Vi åker hemifrån 20-juni kl.17.00 blir vår första resa till Kroatien om man inte räknar resan med mor å far 1968 förstås. Fast då hete det ju Jugoslavien

:yes::wub:

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Har också tänkt mig neråt. Vilken gång i ordningen det är minns jag inte men varit där varje år sen -87 med undantag av ett par år p gr av kriget i början på 90-talet. Det fanns dock turister där även när det pågick, har pratat med flera tyskar som befanns sig där. Det finns nog trevligare platser att vistas på än där krig pågår, så Kroatien har tydligen stor dragningskraft.

Per-Åke

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Härligt land Kroatsien. Vi har varit där vid tre tidigare tillfällen. Nu kommer vi att åka runt den 18 juni, längtar redan!

I

Iveco 35

Guest

Vi har varit där två ggr. tidigare nu bär det av igen den 19 juni, denna gången blir det kustvägen.:)

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Tack för alla svar. Vi kommer mest att vara vid campingen i Vrsar. Håller ögona öppna efter HBK:are. Vi kommer att vara där minst tre veckor. Vi kanske ses.
Hälsningar.Mats och Eva-Britt (som tar flyget ner till Pula pga av för få semesterdagar.

kurtreinekling

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9187
Medlemskap
2022

Hej Mac-Louis. Du säger att du ska ta kustvägen i Kroatien, är det den nya vägen från Italien. När jag var där med husvagn 2003 fick man ta sig över bergen. De höll på att bygga en ny väg då, är det den du menar?

K

I

Iveco 35

Guest

Hej K. Vi går på väg (8) vid Rijeka och följer åttan till Dubrovnik, har inte kört den förut, men enligt utsago krokig men vacker. Olle.:)

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!

Eva-Britt och Mats, en fråga:

Vilken campingplats ska ni vara på i Vrsar?

Staffan

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Härligt land arr semestra i, vi har varit där varje sommar sen 2001. Vi reser i morron, men räknar med att göra några uppehåll i DE, bl a Stade och Hann-Munden. Det blir ett par dagar i Österike också, för att vandra om vädret tillåter. Cres och Krk är givna uppehåll sen blir det väl utmed kustvägen med olika stopp utmed vägen.
Har nog lite resfeber i natt innan vi kommer iväg.
Det är ju Mors dag på söndag så att bjuda på en resa till Kroatien borde väl vara tillräckligt som present, eller vad tycker ni?

tango

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024

Vi åker också mot Kroatien 20 juni via Rügen, Berlin, Prag, Wien och ner till Zadar innan vi vänder tillbaka kustvägen till Venedig.
Flyger hem därifrån mitten av juli och en av våra söner med familj fortsätter
i Kroatien och Italien.

EuraM

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2024

Undrar bara...är det smart att lägga ut när exakt man lämnar hus och hem för att åka på semester? Tänk på att det finns folk som håller reda på sånt... :swoon:
I all välmening....

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

För vår del inga problem vi har andra som bebor under tiden.:cool:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Nu har jag nog packat allt. Vad mer kan man behöva?

Hei!

En ting har du glemt :)

En 3,2 til 3,8 m planende gummibåt og 8-15 hk motor :yes:

Den er perfekt å ha på Kroatia ferie. Da kan dere reise sjøveien til holmer, skjær og byer langs kysten. Finne rolige holmer, ta på maske, snorkel og føtter, kaste ut noen kjeks i vannet og det koker i vannet av herlige småfisker. Og ganske enkelt ligge ute i havet og sole seg.

Forøvrig er Vrsar kjempekoselig. Anbefaler resturanten på havna. Den ligger rett over hovedveien ved drivstoff/bunkring for båtene.

God reise!.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Vi har bokat på Camping Orsera. Lite bökigt var det att boka. Vi var tvungna att redan i vintras betala bokningsavgift via bank. Och i Kuna. Men nu har vi en väldigt bra plats. Vi kollade in stället förra sommaren och det såg trevligt ut. Mats

Toppen