Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser
Upptäcker att ett nytt hett debattämne dykt upp och som kommer att engagera många (redan parkerade) husbilsägare att markera sitt "revir" och hävda sitt "säkerhetsavstånd" mellan husbilarna som ledstjärna.
Ligger det inte mycket i, att man helst önskar ha en "fredad zon" på 4 m i första hand och sedan hänvisar till ännu oskrivna regler och förordningar?
Jag är rädd för att debatten kommer att trigga igång somliga att agera som självutnämnda säkerhetsvakter och stega upp en 4 m fri zon runt sin husbil.
Sedan vaktar man detta territorium som en sur rottweiler...
Skulle en sådan lag stadsfästas, kan man glömma att överhuvudtaget kunna parkera husbilen någonstans inom tätbebyggt område.
Husbilens gasolflaskor kan väl lika väl explodera på en parkering dagtid och orsaka brand, såväl som under nattetid?
Eller är det högre explosionsrisk, när man nattetid "typ" sover i sin husbil?
Jo det är klart, om man har grillat på kvällen och inte orkar släcka efter sig
och efter en skvätt vin hastigt blir sömnig och slocknar utmattad i sin bädd.
Fast då pratar vi väl mer om generellt campingbeteende?
Då har jag också större förståelse för brandchefens synpunkter... men jag trodde begreppet "ställplats" innebar övernattningsplats för kringresande husbilister, som inte ägnar sig åt generellt campingbeteende?
Så här i semestertider får man väl vara glad över att hitta en ledig plats överhuvudtaget och ibland får man väl försöka maka ihop sig lite extra och hjälpas åt och göra det bästa av situationen.
Lite vänlighet har ingen dött av ...