• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monteringsplatta för gps och mobil

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Hur har ni löst fastsättningen av gps i Fiat Ducato 2005? Brodit har endast platta till passagerarsidan. Jag skulle vilja ha min TomTom till höger om ratten vid ventilationen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Har tyvärr ingen bild på den modell du har men jag har på vår nuvarande bil. Hade så även på vår förra som var lika din.
Har en liten vinkel i aluminum som jag limmat en magnetpuck från Biltema på. Har köpt en passiv hållare från Brodit som jag satt en magnetisk plåtbit på. Fungerar utmärkt.
 

Bilagor

  • PICT3746.JPG
    PICT3746.JPG
    752 KB · Visningar: 66

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

På den senaste modellen av Fiat Ducato, alltså 2007 och framåt är det inga problem. Det finns hållare till den på Brodit på förarsidan.
Mitt problem är att jag har en från 2005. Magnethållare fungerar kanske till mobiltelefon, men en gps är betydligt tyngre. Vill ogärna borra hål i instrumentpanelen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Vår förra var en -03 och den hade jag samma vinkel på som på bilden och fungerade utmärkt.
Endast hållaren till navigatorn var från Brodit.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Till den TomTom vi köpte var det med en bra hållare att fästa på rutan, funkar perfekt och har aldrig lossat. Jag trodde den medföljde alla, men den finns nog att köpa som tillbehör-
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Visst är det så att den följer med. Men personligen tycker jag att den kommer för långt fram.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Jag har köpt en helintegrerad husbil där framrutan är mycket långt fram. Har inte mätt, men det är nog en halvmeter fram till rutan. Det skall nog till en örnblick för att se något på displayen. Skalll man knappa in något räcker inte armarna till.

Kan inte förstå Brodits lösning. Det finns ventilationsgaller på bägge sidor. Varför väljer man den på passagerarsidan? Hoppades att någon här i klubben hade en lösning som innebar att man inte behövde borra hål i instrumentbrädan. Det borde finnas ganska många Fiat Ducato helintegrerade 01-06 i trafik.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Vi har köpt en fästplatta som är tängt som mobiltelefon hållare det funkar perfekt, vi tycke oxå att det är förlongt fram att ha den i vindrutan, har fixat lika i privatbilen köpte 2 mobiltelefon hållare (V50) Om intresse finns så kan jag gå ut i husbilen ovh ta ett kort.
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Hej
Jag löste problemet med en plexiglas bit ca 15 * 20 cm som jag klämde fast i den uppfällbara " karthållaren" sedan var det bara att använda den vanliga sugkopen som var med till GPS:en. Lagom avstånd, lätt att se.

Mvh
Lasse
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Vi har köpt en fästplatta som är tängt som mobiltelefon hållare det funkar perfekt, vi tycke oxå att det är förlongt fram att ha den i vindrutan, har fixat lika i privatbilen köpte 2 mobiltelefon hållare (V50) Om intresse finns så kan jag gå ut i husbilen ovh ta ett kort.

Om du kunde ta ett kort skulle jag verkligen vara tacksam.
Hållare V50 förmodar jag att det är en hållare till Volvo V50? Passar den till husbilen? Köper man den hos Brodit?
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Hur har ni löst fastsättningen av gps i Fiat Ducato 2005? Brodit har endast platta till passagerarsidan. Jag skulle vilja ha min TomTom till höger om ratten vid ventilationen.

Hej!

På vår Knaus modell -04 ersatte vi läsplattan med en läderhuv speciellt framtagen för Fiat. Finns att köpa hos WAECO, egentligen för deras backkameror.

mvh
Pehr
 

Bilagor

  • Blocket 14.JPG
    Blocket 14.JPG
    750 KB · Visningar: 87

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

På våran Hymer så satt en platta monterad på den vikbara hållaren där syns den väldigt bra och jag fick ta fram min gamla Mio-PDA för grabben tog min Garmin till Åre ... Jag funderar dock på installera Navi program i Iphonen .
 

Bilagor

  • P1080197 (Large).JPG
    P1080197 (Large).JPG
    88,8 KB · Visningar: 35
  • P1080202 (Large).JPG
    P1080202 (Large).JPG
    91,7 KB · Visningar: 30

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Fick en ljus idè. Som jag skrev tidigare har Brodit monteringsplattform (proclip) för endast montage på passagerarsidan. Men man kan välja vänsterstyrd eller högerstyrd bil. Tittar man på högerstyrd finns plattformen till vänstra ventialationsgallret strax höger om ratten för vänsterstyrd bil. Violá. Undrar om det finns någon hake?
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Hej!

På vår Knaus modell -04 ersatte vi läsplattan med en läderhuv speciellt framtagen för Fiat. Finns att köpa hos WAECO, egentligen för deras backkameror.

mvh
Pehr

Tyvärr så har jag radion där uppe. Annars är det en möjlig placering, om än något dyr. Tror jag skall försöka med plattan för högerstyrd.
 
Senast ändrad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Garmin skickar med en rund självhäftande platta till fästets sugkopp. Plattan har jag fäst på instrumentbrädan ovanför radion.
Där sitter den bra, likaså en extra med fäste i SAAB:en. En rund plåtbit med självhäftande skumtejp rekommenderas.
 

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

På våran Hymer så satt en platta monterad på den vikbara hållaren där syns den väldigt bra och jag fick ta fram min gamla Mio-PDA för grabben tog min Garmin till Åre ... Jag funderar dock på installera Navi program i Iphonen .
Hej.
Den vinklingsbara hållare/armen ser ju perfekt ut. Jag tar gärna emot tips på inköpsställe.
Hälsningar
larspetter
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Den hållaren är ju anpassad efter just den GPSen som sedan har ett snabbfäste i flexarmen/sugkoppen och plattan som sitter fast på "blockethållaren" brukad följa med .

Vad är det för GPS/Telefon du har ?
Här är en till Ipone Bilhållare Hållare för iPod iPhone Mp3 Laddare + Skärmskydd på Tradera.
Till S-E Satio Bilhållare hållare Car Holder för Sony Ericsson Satio U1 Ny på Tradera.
Dock har dom inte den plattan men dom är inte ovanliga heller .
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Monteringsplatta för gps och mobil

Jag byggde om min Garmin sugproppshållare genom att sätta en stor karossbricka istf sugkoppen. Sedan har jag monterat magnethållare (puck) från Clas Ohlsson. Clas O magneten är mycket starkare än Biltema-varianten.
På så sätt är det lätt att ta bort både GPS och hållare så att man inte annonserar i onödan att här finns GPS att stjäla!
// Göte J
 
Toppen