• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Montering Truma duo control

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej jag har 2 frågor.


#Jag är på gång att montera en duokontroll. Jag har det smalare gasolröret. Följer med en adepter med en skäringskoppling. Sån har jag pysslat med tidigare. Men frågan är. Ska det inte sitta en stödhylsa instucket i röret eller räcker det med skärringen?

#Läste nått om att en skruv ska öppnas som hör ihop med där man utför täthetsprovning för att gasen ska komma fram. Hur gör man det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej jag har 2 frågor.


#Jag är på gång att montera en duokontroll. Jag har det smalare gasolröret. Följer med en adepter med en skäringskoppling. Sån har jag pysslat med tidigare. Men frågan är. Ska det inte sitta en stödhylsa instucket i röret eller räcker det med skärringen?

#Läste nått om att en skruv ska öppnas som hör ihop med där man utför täthetsprovning för att gasen ska komma fram. Hur gör man det?

Om det är stålrör behöver du ingen stödhylsa.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Jag är också på gång att montera en Truma Gasregulator monocontrol, tror jag har ett 8mm rör som behöver kapas, någon som kan länka till någon som säljer övergången mellan röret till min Truma? Finns ju en jungel med grejer gällande gasol.

Ni skriver att man behöver en speciell anslutning för att göra täthetstest, ska lämna in husbilen på service och täthetstest hos min återförsäljare om 2 veckor, visst måste dom ha adapter så dom ka testa?
 
Toppen