--------------------------------------------------
Hejsan igen, nja jag vet inte direkt om massor med års effektgaranti har någon större betydelse. Det måste ju till seriösa mätningar under samma förhållanden för att kunna bevisa att de har blivit mätbart sämre, och då också sämre än vad som garanteras vartefter åren går. Det intressanta är väl mest om de är ok. från början och att det inte kommer in fukt i konstruktionen första tiden.
Så är panelen bra byggd så är det väl liknande plattor inne i alla paneler. Kanske någon klassning sker på dem efter tillverkningen. Efter en längre tid så finns det troligen inte ens någon firma kvar som fortfarande har ansvar för cellerna. Allt utvecklas ju också, det kanske är dags att byta ut panelerna mot något bättre innan de ger upp.
Om man tittar på de billigaste panelerna, matererial, kopplingsbox, fastklistrade märkningar m.m. så brukar man faktiskt se att det finns inte så många varianter på delarna den är byggd av och klistermärken från tillverkaren även om priset på olika firmor som säljer skiljer hundratals procent.
Åter är det väl möjligt att det kanske finns någon klassning efter tillverkning som inte syns för ögat, men som sagt, efter en solig dags laddning så gör väl inte några Amp. laddning mer eller mindre någon större skillnad.
Det är väl kanske samma sak som verktyg m.m. som säljes med 10 års garanti, eller t.o.m. livstids garanti. Firmor skulle knappast kunna lova något sådant om kunder hade sådan ordning på sig och sina verktyg så att allt som gick sönder blir återlämnat senare än efter de första åren.
Något som ändrar priset i Sverige är ju att många delar inom bl.a. camping först tas hem av en importör, sedan så hamnar delen hos KAMA som sedan levererar till campingfirman, så då är det tre mellanhänder som skall leva på kakan innan man som konsument får prisuppgift.
En tydlig prisbild är på just Ctek 250 dual, som ibland kan köpas runt 1700:- på en del firmor. Det låg några på en hylla hos en campingfirma i höstas, först trodde jag att märkningen inte hade hamnat korrekt.... Men priset på hyllkanten var faktiskt 3700:-
Ja jag vet, jag vill kalla mig ekonomisk även om en del tycker jag är snål
.
M.v.h. JANKRO.