• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering mppt regulator

F

F.d. 53061

Guest
Hej alla solcells kunniga skall montera solceller. Frågan är skall jag sätta regulatorn nära solcellen eller närmare ebl blocket. Vilken grovlek på kabel skall jag använda.Har monterat ledlampor satt i två st 87amp batterier från biltema nu är det bar solcellerna kvar sen skall det fricampas i skogen. och hoppas på en och annan regnbåge i sjön.
Hoppas på bra svar i frågan.
Markko. :cat::msn_cat:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Montering mppt regulator

Jag använde 6mm kabel, men det räcker nog med 4mm. Från taket och ned har du förmodligen lite längre kabel, men det kompenseras en del med högre strömstyrka. Nånstans i vår eminenta databas finns en fin graf över förhållandet längd/kabeltjocklek, så sök gärna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Montering mppt regulator

Startsida
menystreck.gif
Sol
menystreck.gif
Vind
menystreck.gif
Vatten
menystreck.gif
El & värme
menystreck.gif
Formler/Kalkylatorer
menystreck.gif
Bygga själv
menystreck.gif
Övrigt Forum
menystreck.gif
Webshop
menystreck.gif
Manualer/scheman & installation
menystreck.gif
Länkar
menystreck.gif
Om 24 volt
menystreck.gif
Kontakta oss Svenska
1px.gif
English
1px.gif

1px.gif

1px.gif
El & VVS
1px.gif
Dubbla elsystem
1px.gif
Ohms lag
kalkylator.gif
1px.gif
Kabelarea & förluster
kalkylator.gif
1px.gif
Generatorer
1px.gif
Y- och D-koppling
kalkylator.gif
1px.gif
Statorlindningar
1px.gif
Regulatorer
1px.gif
Solcellsregulatorer
1px.gif
Shuntregulatorerer
1px.gif
Vad är MPPT & PWM?
1px.gif
Omformare till 230V
1px.gif
DC/DC-omvandlare
1px.gif
Färgkod motstånd
1px.gif
Vattenvärmning
kalkylator.gif
1px.gif
Värmetråd Kanthal
kalkylator.gif
1px.gif

Sök på 24volt.eu Ange sökord [SIZE=-2]Web[/SIZE] [SIZE=-2]24volt.eu[/SIZE]Skicka sökformulär

Kabelarea- och spänningsfallskalkylator

Spänning och kabelns längd måste anges, samt effekt, eller ström. Kabelarea behöver ej anges.
Kalkylatorn räknar fram minsta kabelarea med högst 0,5 volts spänningsfall vid 12 volt (1 volt vid 24 volt).

Obs! Vid decimaltal måste punkt användas, ej komma. Batterispänning: volt (V) Effekt: watt (W) Ström: ampere (A) Kabellängd: meter (m) Kabelarea: mm² Kabeltyp:koppar aluminium
transp.gif
Resultat: Spänningsfall i kabeln V Kabelns resistans ohm Ström A Rekommenderad area mm2 Minsta kabelarea för säkringar:
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.
Värme i kablar

Kabelns resistans beräknas med formeln:

R = (resistivitet x längd) / area

Resistiviteten hos koppar vid rumstemperatur (20° C) är ca: 0,018 ohm/mm2 per meter kabel. För aluminium är resistiviteten 0,028 ohm/mm2.

Hos både koppar och aluminium ökar resistiviteten med 0,4% per grad temperaturhöjning. Detta innebär att en för klent dimensionerad kabel som blir varm orsakar ytterligare förluster eftersom den högre temperaturen också innebär ökat motstånd i kabeln.

krets.jpg

Säkringar

Säkra alltid upp utrustningen. Kortslutning i en apparat kan orsaka mycket höga strömmar och kabelbrand, även om kabeln är rätt dimensionerad.

sakring.jpg
Välj ampere närmast över den ström som går genom kabeln.
1px.gif
 
Toppen