• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering cykelställ på Adria 670 SL

sally1

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
7764
Medlemskap
2024
Hej
Skall montera ett utvändigt cykelställ för 2 cyklar på vår Adria 670 SL års-2012.
Vilken typ att cykelställ skall jag välja ?
Kan man montera det själv ? och i så fall hur ?
/Kurt
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Montering cykelställ på Adria 670 SL

Åk till en firma som gör detta dagligen om du är osäker. Kan lätt bli fel ??
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Montering cykelställ på Adria 670 SL

Hej. Är lite lat så jag monterade ett ställ som man kan sänka ner till marken med hjälp av en vev, och ännu bättre en krok i en elektrisk borrmaskin.
/sören
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Montering cykelställ på Adria 670 SL

Trots att jag lät ett av de större företagen i branchen montera mitt cykelställ kunde det ha slutat i katastrof! De övre fästena var endast fastskruvade med plåtskruv i ytterplåten och inte med de genomgående bultarna som är kravet.
En stundens ingivelse gjorde att jag kollade fastsättningen. Tänk er situationen där husbilen framför er plötsligt tappar 2 cyklar!

//Göran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montering cykelställ på Adria 670 SL

Vi har opplevd det! Den gangen hjalp det ikke med gjennomgående bulter - det var brukt for små skiver på innsiden på en Hymer 644 1985 modell. På en landsveg lengst sør i Irland ramlet stället av med 2 sykler. Nedre feste brøt ut en del av veggen mens det ble noen huller etter øvre feste.


De gamle med hamret alu og fiberplate innvendig med skum mellom hadde ikke styrke annet enn om en treffer noe av treverket i veggen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Montering cykelställ på Adria 670 SL

Cykelställ måste monteras i de reglar som är inbyggda i väggen just för att montera cykelställ i. Annars håller inte väggen. De flesta husbilar har dessa reglar inbyggda i bakväggen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det många inte tänker på vad gäller cykelställ är de enorma krafter det blir mot väggen vid tunga cyklar och dåliga vägar. Ser ibland "skräckexempel " med 3-4 vanliga gamla "gjutjärnscyklar" uppsatta på bakaxeln. Säkert uppemot 100 kilo bara i vikt sedan tillkommer hävstång vid bilens rörelser. Inte undra på om det blir fuktgenomträgning!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det många inte tänker på vad gäller cykelställ är de enorma krafter det blir mot väggen vid tunga cyklar och dåliga vägar. Ser ibland "skräckexempel " med 3-4 vanliga gamla "gjutjärnscyklar" uppsatta på bakaxeln. Säkert uppemot 100 kilo bara i vikt sedan tillkommer hävstång vid bilens rörelser. Inte undra på om det blir fuktgenomträgning!

Jag har varit med och bytt krökt bakdörr på en plåtis, man ska inte tro att dessa dörrar är gjorda för denna typ av krafter.
 

Adria Sonic

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
35715
Medlemskap
2024
Hej
Skall montera ett utvändigt cykelställ för 2 cyklar på vår Adria 670 SL års-2012.
Vilken typ att cykelställ skall jag välja ?
Kan man montera det själv ? och i så fall hur ?
/Kurt
Hej, Thule har en mod. som heter Thule Lift V16. Fungerar mycket bra.
 
Toppen