• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monterade stolar från Toyota Auris sänkte underredana 9 cm nu ser jag ut genom rutan utan att kröka nacken.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har du kontrollerat med något bilprovningsföretag att denna modifiering är tillåten, så att du inte behöver byta tillbaka inför varje besiktning?

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ibland måste man fråga för att få besked,
och ibland så ifrågasätter en besiktningsman en modifiering den upptäckt, jag har då själv få tagit hjälp av SFRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt den information jag tidigare fått, får man princip inte på en helfordonsgodkänd (hus)bil ändra på nånting som förändrar bilens prestanda, trafiksäkerhet eller miljöcertifiering.

I praktiken:
Gammal husbil + Saab-stolar: OK
Ny husbil + Toyota-stolar: NO, NO

Pålle
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Besiktning klar inget klagomål på underedena eller stolsmontering. Slut på diskussionen.
Tänkte dom ens på att du hade bytt stolar? :cool: Antar inte det.. menar, i husbilar finns ju massa olika stolar som dom på bes inte är riktigt vana vid att se i en vanlig fiat ducato... lite filtar som överdrag med så.. Väldigt liten risk att någon skulle höja på ögonbrynen åt det skulle jag tro.

även om det enligt lag inte är okej.

Skönt för dig att kunna sitta riktigt.. Det är lite frustrerande att ha ögonen i kant med rutans överkant.. speciellt när man åker på fina ställen där man faktiskt vill titta sig omkring lite :p

hoppas 4cm gör tillräcklig skillnad för mig, man vill ju sitta hyffsat vid bordet när stolen är vänd också..
 

Granduca BY

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
26879
Medlemskap
2024
Tänkte dom ens på att du hade bytt stolar? :cool: Antar inte det.. menar, i husbilar finns ju massa olika stolar som dom på bes inte är riktigt vana vid att se i en vanlig fiat ducato... lite filtar som överdrag med så.. Väldigt liten risk att någon skulle höja på ögonbrynen åt det skulle jag tro.

även om det enligt lag inte är okej.

Skönt för dig att kunna sitta riktigt.. Det är lite frustrerande att ha ögonen i kant med rutans överkant.. speciellt när man åker på fina ställen där man faktiskt vill titta sig omkring lite :p

hoppas 4cm gör tillräcklig skillnad för mig, man vill ju sitta hyffsat vid bordet när stolen är vänd också..
Körde in till bilprovningen för att besiktiga stolarna o underedena inga problem.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Enligt den information jag tidigare fått, får man princip inte på en helfordonsgodkänd (hus)bil ändra på nånting som förändrar bilens prestanda, trafiksäkerhet eller miljöcertifiering.

I praktiken:
Gammal husbil + Saab-stolar: OK
Ny husbil + Toyota-stolar: NO, NO

Pålle
Riktigt så enkelt är det inte.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Varför gå över ån. Ta bort ordinarie spegel. Sätt dit en annan.
 

Bilagor

  • IMG_20230905_165215.jpg
    IMG_20230905_165215.jpg
    3,5 MB · Visningar: 37

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Eftersom flera sakkunniga gav "tummen upp" för mitt inlägg, får jag nog be dig att utveckla ditt inlägg lite mer.

Pålle
Det är precis vad jag skrev.
Påbyggare gör ändringar på heltypsgodkända fordon dagligen.

Det gäller bara att veta vad är tillåtet.
Och jag får nog räknas som sakkunnig efter 15 år i branchen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så du menar att en påbyggare kan göra ändringar helt efter eget huvud, utan att ta hänsyn till gällande bestämmelser och utan att göra en efterföljande registreringsbesiktning?

(Det är något liknande "en glad amatör" gör om hen exempevis byter stolar...)

Pålle
 
Toppen