Sv: Montera larm
Har för avsikt att montera larm i vår husbil. Skulle vilja ha lite tips på prisvärda larm. Viktigast är ett skalskydd man kan ha aktivt när man befinner sig i husbilen, samt vid ev. inbrott när bilen är uppställd. Kanske gasollarm men det är inte nödvändigt. Uppkoppling via SIM-kort ett måste. Vet att det finns ett enormt kunnande på detta forum.
Tack på förhand
Karin & Jonke
Hej,
Jag har ett larm som är anslutet till ett bevakningsföretag.
Om/när larmet går i Er husbil rings angivna mobiler upp efter ca. 15 sekunder. Ni får då en röst i telefonen som ber Er knappa in Er personliga kod för att återkalla utryckning. Alternativt så lägger man på luren och väktare skickas till den plats Ni angivit, med kostnad som följd, i Er instruktion till bevakningsföretaget.
Det som kan vara en nackdel är att med husbil är man ju en aning ambulerande och det blir en massa uppdateringar till bevakningsföretaget om man vill ha utryckning till rätt adress.
Det jag ser som en fördel är att när Ni lämnar Ert fordon så får Ni ett larm till Era mobiler om någon tar sig in. Det fina med larmet är att från det att larm dragits tar det ca. 15 sekunder till Ni har ett samtal i mobilen. Om larmet är anslutet till en larmcentral direkt kan det ta allt från sekunder till halvtimmar innan någon kontaktar Er.
Det som ingår i paketet är manöverpanel, 220 volt, en magnetkontakt och en IR-detektor. Sedan har jag köpt till rökdetektor för att jag tänker att tjuven tar saker som denne tycker ha ett värde, medans branden tar allt oavsett värde.
Ni kan även komplettera med fler magnetkontakter för fönster/dörrar och fler IR-detektorer om man vill ha det.
Känner inte till att det finns gaslarm.
Mvh.
Jens