• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Fan-tastic Vent

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Jag har köpt en Fan-Tastic Vent för montering i bakre takluckan. Nu är det hålet 480 mm och jag måste minska det en del. Jag har tänkt använda en aluminiumram och limma den på taket med hjälp av Sikaflex. Är det någon som gjort detta eller kan tipsa om det är ok eller inte.
Bengt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Jag har gjort motsvarande. Jag bytte då själva takluckan mot en plåtlucka som tillverkades så att den passade i tackluckans fäste och fick rätt mått på hålet. Jag fick hjälp av en plåtslagare. Tror det kostade ett par hundra. Sedan monterade jag Fan-Tastic-Vent i plåtluckan och monterade därefter plåtluckan i den gamla takluckans inföästningar. Installationen blev några centimeter högre än din lösning men den blev billig, med små ingrepp i taket och lätt att återställa när jag sålde bilen.

/Krister
 

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Ni som monterat Fan-Tastic Vent hur gjorde ni med strömförsäjningen. Räcer det med att koppla in den på innerbelysningen eller måste man ta direkt från batteriet.
Bengt
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Hej.
Även jag skall montera en Fantastic vent. Den saknar mörkläggningsgardin så därför har jag lackerat insidan på luckan med svart färg.
Den har legat på hyllan några år och jag vet inte om de nya modellerna har ventilation då luckan är stängd. Min har det inte.

Först var min tanke att sätta den i "sovrummet" bak i bilen (tvärsäng ovanpå garaget). Den lucka som sitter där idag har en luftspalt runt om luckan och ventilerar även då den är stängd. Därför är jag nu inne på att jag sätta den i den främre luckan istället.

Ni som har en Fantasic vent: -vad tror ni?

Nätt villrådig Roy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Skillnaden mellan ventilerad och oventilerad taklucka är oftast bara att gummilisten som tätar är bortklippt i bakkant några cm.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Hej!

Vi har också bytt till en Fan Tastic Vent i den bakre tackluckan. Vi monterade den inte själva eftersom det krävs lite kunskaper för att få det rätt, vi tyckte det verkade tryggare att få det gjort av någon som kan. Skulle kunna skriva mer om den monteringen men av står. Tillslut fick en firma som sysslar med husvagnar sätta luckan på plats och vi är jätte nöjda. Helt underbart på sommaren när det är varmt. Bra är ju också att det finns flera olika inställnings möjligheter. Vår har också en regn sensor, stänger sig själv om det skulle börja regna. Kanske inget svar på er fråga......men ville bara säga att det är en bra grej att ha. :D

Hälsningar Kerstin
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Montera Fan-tastic Vent

Hej
Jag monterade själv min FanTastic Vent i vintras och drog separat ström till den.
Ni kan ju dra kabeln i mellantaket så att den mynnar ut i ett närbeläget skåp.
Har Ni frågor så hör gärna av Er.
 
Toppen