• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Dragkrok på Husbil

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Montera Dragkrok på Husbil

Hej
Det är en genomgående bult som går in i själva dragkroken , kroken har en bult till. Kroken är
fast bultad på två ställen.Man kan se det på bilden från sidan 3 skruvar två av dem håller
själva kroken.
Det är inte mycket utrymme under men avgasröret är ännu lägre, så det borde fungera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Montera Dragkrok på Husbil

Jag tror inte att det blir något problem, vårt hänger också ganska lågt, men har aldrig tagit i. Som vi har märkt kanske man skall tillägga. Tack vare luftfjädringen säckar ju inte bilen ihop med last heller. :)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Montera Dragkrok på Husbil

Hej
Distansen är skruvad i bakre hållaren plus en genomgående bult som går genom dragkroken
plus att dragkroken har en bult till som sitter i ubalken. Man kan se det på en bild från sidan
4 skruvar , en till stagen, en som håller distansen på plats, en som går igenom distansen till
dragkroken och en som åxå är till dragkroken som inte syns på bilden.
Avståndet under är inte så mycket som ni säger, men avgasröret hänger ännu längre ner.

Såg inte att jag fick i väg mitt inlägg .:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Montera Dragkrok på Husbil

:D Hej på er igen
Nu är den godkänd och klar.
Eftersom jag var så osäker på allt så blev det en massa frågor som behövde ställas.
EPerssons fråga var jag tvungen att kolla hur det låg till, det var rätt man måste sätta en
distans hylsa på denna genom gående bult, risken blir annars att kraften jobbar på profilen
och profilen ger sig ,bulten kommer att lossna.
Sedan gjorde jag en förbindelse mellan upp hängarna i Fiat delen så att det blev riktigt stumt.
800 kostade besiktningen , så det blev inte så dyrt ändå.Med facit i hand så tror jag att man
kan komma ner i 3 till 4000 kr .Nu gjorde jag allt själv, inga arbets timmar finns med i denna
montering. Lånade moment nyckel inget jag brukar använda till vardags.
Passade på att väga våran bil 3095 kg, tömde allt vatten bara lite små pryttlar kvar i Hb.
Är ganska nöjder nu ,vi borde klara oss bra med den last förmåga som vi har med ett 750 kg
släp.
Hoppas att någon har nytta av denna tråd.
Lycka till med era projekt.
 
Toppen