• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Molnet - skoj eller allvar?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Dock är det säkrare än om du sparat all information på telefonen/plattan om den blir stulen.

En finess är appen Hitta iPhone där man kan spärra/radera all information på telefonen/plattan om den kommer i orätta händer. Dessutom kan du leta upp iOS-enheter om de blir stulna eller tappas bort. Jag har själv letat upp en väns borttappade iPad när han var på jakt i Jämtland.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Just Hitta iPhone er blitt brukt til kidnapping av telefoner i Australia i følge Sydney Herald. Det kommer opp en beskjed på telefonen om at den er låst til eieren har betalt inn $50 til en anonym paypal konto (kontoen ble raskt sperret), andre har fått krav om $100 og andre mer fantasifulle betalingsmåter. Jeg har ennå ikke funnet info om hvordan hacket er utført.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Om man i oförstånd lämnar ifrån sig sitt Apple-ID och lösenord är det en lätt match. Lika lätt som att stjäla sedlarna i en överlämnad plånbok!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Hmm..
Jag skaffade Icloud i förrgår, troligen har jag även ordnat "Hitta min iphone"
Jag får nog hålla koll på hur utvecklingen går för hackarna och apple innan jag stoppar in något topphemligt i det molnet. Jag känner ingen direkt oro över icloud men jag har andra moln som får duga ett tag till. :)

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

OM vi tänker oss att Jappes refererade artikel är sann så har det kanske inte så stor betydelse om jag lämnar ifrån mig mitt Apple-ID och lösenord eftersom hackarna ändå skulle kunna komma åt mina uppgifter.

Som jag tidigare skrivit angående molntjänster så är jag lite skeptisk till detta även om tanken är utomordentligt bra, nämligen att ha tillgång till sina personliga data oavsett var man befinner sig. Kostnaden är dock i det närmaste oöverstiglig för en privatperson som samlat på sig lite större mängder. Jag har till exempel en full 2TB hårddisk som back up och har just börjat på min andra hårddisk, 4TB denna gång. Skulle jag lagra denna datamängd i ett moln, åtminstone Apples moln, skulle den årliga kostnaden för närvarande bli ca 30 000:-. Ganska mycket pengar som kanske dessutom är bortkastade om hackare kan ställa till oreda i detta moln.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Min tidigare film / video redigeras på Youtube (molnet - allt kan tas bort) - råfilmen (> 1 TB) är uppenbarligen på en intern hårddisk.
Min sista video är till stor nytta slutredigering på min dator och en kopia i hårddisken.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Jappes artikel handlar om hur hackare kunnat aktivera stulna telefoner/plattor. Apple brukar vara snabb med att täppa till dessa säkerhetsluckor, betydligt snabbare än Microsoft.

Med appen Hitta iPhone kan man spärra/radera känsligt innehåll om man nu inte dessförinnan lyckats med att spåra den.

Många stulna/borttappade iOS-enheter har kommit tillrätta på det sättet.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.064
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Använd inte molntjänster de stor vidöppna för dem som driver dem och för myndigheterna i deras land. Nästan alla molntjänster hör hemma i USA. Spelar ingen roll hur väl de än är krypterade. Läs deras "100-sidiga" regelverk, inte för dig, men väl för dem. Har inte olika typer av "leaks" imponerat.

"Hitta min mobil" är ett bar sätt för "dem" att veta var du befinner dig och var du har befunnit dig. Men har du inget att dölja så.........

Vad händer den dag de lägger ner? Spara på en egen NAS är det enda rationella.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Paranoia eller förföljelsemani, är ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet, och brukar vara en form av vanföreställning eller ingå i en mer komplex symtombild vid en psykos med hallucinationer och tankestörningar.
Allt enligt Wikipedia
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.962
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Varför överhuvudtaget spara känslig privat information.
Oavsett i molnet eller på nasen, allt går förr eller senare att komma åt, ifall illasinnade vill använda infon i utpressningssyfte eller annan privat skada.
Och hur mycket privat info behöver vi egentligen lagra, och när ska man använda all sin info?

Tänker själv på alla gamla foton man har på diskett, har en gammal Dell med diskettstation som e på sista versen, sen lär man kasta disketterna, ungefär som med alla kartonger med musikkassetter som ligger på vinden, undrar varför man sparat dom (?)
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.064
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Varför överhuvudtaget spara känslig privat information.
Oavsett i molnet eller på nasen, allt går förr eller senare att komma åt, ifall illasinnade vill använda infon i utpressningssyfte eller annan privat skada.
Och hur mycket privat info behöver vi egentligen lagra, och när ska man använda all sin info?

Tänker själv på alla gamla foton man har på diskett, har en gammal Dell med diskettstation som e på sista versen, sen lär man kasta disketterna, ungefär som med alla kartonger med musikkassetter som ligger på vinden, undrar varför man sparat dom (?)

Tur att våra 3-400-åriga kyrkböcker inte var i datorform! Det som är av värde för eftervärlden måste skrivas ut på arkivbeständigt papper.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Tydligen falsk alarm ang. hackat iCloud.

Att en illasinnad person lyckats stänga ute ett antal Apple-användare från sina apparater beror inte på att iCloud har hackats.

De senaste dagarna har det förekommit rapporter om att ett okänt antal Apple-användare i Australien, Nya Zeeland, USA och Kanada blivit utsatta för utpressningsförsök av en person som kallar sig för ”Oleg Pliss”.

I ett uttalande till Zdnet säger Apples talesman att företaget tar säkerhetsfrågor på största allvar, men att det inte handlar om att molntjänsten iCloud har hackats. Rådet till oroliga kunder är att undvika att använda samma användarnamn och lösenord för flera tjänster.

Hur ”Oleg Pliss” lyckats få tag på användaruppgifterna är fortfarande oklart, men en tänkbar förklaring är att det är resultatet av så kallat nätfiske. Under årens lopp har det skickats ut mängder av fejkade mejl som ser ut att komma från Apple där användarna uppmanas att skriva in sina kontouppgifter.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Paranoia eller förföljelsemani, är ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet, och brukar vara en form av vanföreställning eller ingå i en mer komplex symtombild vid en psykos med hallucinationer och tankestörningar.
Allt enligt Wikipedia

Hmm... Här infinner sig osökt frågan om vilken diagnos som skulle passa när man i stället är så fullkomligt tillitsfull och aningslös att det gränsar till dumhet. Denna åkomma verkar nämligen vara betydligt vanligare än den som beskrivs i citatet ovan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Hmm... Här infinner sig osökt frågan om vilken diagnos som skulle passa när man i stället är så fullkomligt tillitsfull och aningslös att det gränsar till dumhet. Denna åkomma verkar nämligen vara betydligt vanligare än den som beskrivs i citatet ovan.

Det beror på vad man har att dölja!
Jag inbillar mig att ingen är intresserad av mina bilder, så bra är de inte.

Om jag hade känslig information lägger jag den varken i molnet eller på hårddisk om den inte krypteras först.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Om man hanterar material som man säkert vill ha skyddad, så arbeta mot en USB drive utan att vara uppkopplad. Lås in USB driven i bankfack när du är ute med husbilen ifall du får inbrott hemma.

Annars får man göra en riskanalys, kanske byta lösenord ibland mm, helt beroende på vilka uppgifter som lagras
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Det beror på vad man har att dölja!
Jag inbillar mig att ingen är intresserad av mina bilder, så bra är de inte.
Om jag hade känslig information lägger jag den varken i molnet eller på hårddisk om den inte krypteras först.


Även om du inte har något att dölja så finns det många som sparar i stort sett hela sitt digitala liv på dropbox, google drive med flera. Inte bara bilder utan lösenordslistor, givetvis med bankinloggning, pinkoder, bankkontonummer och kreditkortsnummer osv, barnens skolschema, onda planer för att uppnå världsherravälde (hehe...), lathund för släkt och vänner med instruktioner om var nyckeln till sommarstugan är gömd, arbetsgivarens bokföring, och så vidare i oändlighet...

Detta är inte hörsägen, jag har förstahandsinformation. Numera påpekar jag sällan riskerna med att spara allt i "molnet", för att slippa bli beskylld för att lida av den åkomma du beskrev.

Samtidigt har jag förstahandsinformation om hur enkelt det ibland kan vara att få tag i information som allmänt anses vara väl skyddad.

Vi kan väl säga så här: Det finns ett förbluffande överskott av inkompetenta klåpare på alla positioner, och det kan räcka med att en enda klåpare, jag själv inkluderad (hehe...), gör ett misstag för att ett "säkert" system ska hamna i riskzonen för att börja läcka som ett såll.

Dessutom, när till och med banker och militär drabbas av ohederliga medarbetare, finns det då verkligen någon som tror att samtlig personal som hanterar google drive med flera är rättskaffens och fläckfria? Trots att det bara krävs några knapptryck för att till exempel kopiera och sälja ett medlemsregister, lösenords- eller kreditkortslista?

Ja, tydligen...


Kryptering... Ja, det är ju bra, för den som är så pass insatt att man krypterar lokalt innan man laddar upp, och aldrig använder en molntjänsts inbyggda kryptering. Och att man till den egna krypteringen inte väljer någon av de svagare algoritmerna, som till exempel enkel DES. För den lär ju till och med jag ha möjlighet att knäcka. Har jag hört...

Det är bara det att gemene man har ingen aning om att det finns olika sorters kryptering. Man hör ordet kryptering och känner sig genast varm och mysig, utan att förstå att krypteringen kan vara lika usel som ett tiokronors hänglås på biltema.


Nej, nu får det vara färdigkverulerat för idag! I preventivt syfte passar jag nu på att be om ursäkt till alla som eventuellt känner sig kränkta av mina hutlösa påståenden! :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

USB är OK och mycket säkrare kan det nog inte bli, det tycker jag också!

Gick in i "molnet" igår av ren slump och upptäckte alla inställningar som jag INTE själv har valt. Det var någon "annan" som gjorde det åt mig och satte kryss för backup, fotolagring, notiser, office-paketet m.m... Upptäckte också att mina 5 GB var nästan slut och att "någon" föreslog att jag skulle skicka in en slant till molnets utvecklare för att få mer GB (lagringsminne). Saken är bara den att jag redan gör backup på min andra diskar och behöver inte "molnet" för det.
Nej, så får det väl inte vara! Jag fick bocka av alla markeringar och behöll endast att "spåra" min padda. Hoppas att markeringen inte bygger upp en logfil som spräcker 5 gratis GB, då ligger jag illa till med risk för ett nytt försök att bidra med en slant...
Sedan dök upp nästa fråga i mina gråa celler, vem mer vet (eller vill veta) var min padda/mobiler/datorer befinner sig just nu?
Jag har spårat min egen mobil (finns en app för det) och fått reda på alla ställen, t.o.m. inritade på kartan, där jag har befunnit mig sen jag fick min jobbmobil!?!?!? Vem mer kan hacka in sig i den information och vad kan detta innebära för mig?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Molnet - skoj eller allvar?

Det är säkert fler än jag som insett att de 5 GB som iCloud erbjuder inte räcker långt för att säkerhetskopiera sin iPhone/iPad. Därför använder jag iTunes på datorn för att synkronisera mina iOS-enheter. Det är faktiskt det enda som jag använder datorn till numera.

Mina bilder och videor lägger jag i Dropbox m.fl. moln där man i stort sett kan få så mycket gratisutrymme man behöver. Bildspel och vissa videosnuttar sparas på Youtube.

Att någon klipsk hackare kan spåra mig via Hitta vänner och Hitta min iPhone rör mig inte i ryggen, åtminstone inte ännu.

image.jpg
 
Toppen