• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Modifiering av alkov och toalett

F

F.d. 1997

Guest
Hej allesammans!

Vi är en familj på två vuxna och två barn som sedan ett år funderat på att införskaffa en husbil. P.g.a. en begränsad budget så rör det sig alltså om en äldre typ av husbil för vår del. Har sett ett antal men ingen som passar oss riktigt, det blir alltid någon eller några modifieringar, vilket inte är så konstigt. Men några frågor om större modifieringar kommer här:

1. Vi funderar på en husbil med våningssäng + alkov. Tyvärr är våningssängarna antingen för smala och/eller för korta för oss vuxna vilket gör att vi vuxna blir hänvisade till alkoven. Tyvärr är alkoven många gånger för "grund" vilket ger en för smal säng eller för låg vilket ger en för låg takhöjd. Nu till frågan: Hade ni vågat modifiera alkoven, alltså göra den djupare och/eller högre, om vi antar att det är en:
A. sandwich-konstruktion av glasfiber/isolering/glasfiber
B. sandwich-konstruktion av glasfiber/isolering/plywood
C. finns det någon här på detta forum som gjort detta?

2. Vi har sett vissa husbilar med porta potti. Finns det någon som har satt in en kassett-toalett istället för porta pottin? Är det bara vattnet och luckan för kassetten som behövs, eller är det större modifieringar?

Tacksam för synpunkter även från er som inte gjort liknande modifieringar.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej vad kul, har ni provat att hyra innan?

Vi har en CI som har alkov och vi tycker den fungerar alldeles utmärkt för två vuxna. Visserligen så är det kanske något trång längst inne men å andra sidan så är sängen så bred så att det inte är några problem. Vi brukar även ha vår yngsta dotter mellan oss ibland.

Nya bilen blev en med dubbelsäng bak samt en extra hög alkov (men det var en slump) Vi valde mellan våningssängar eller dubbelsäng men tyckte att dubbelsäng var roligare om man vill åka ut med vänner någon gång.

Som du säger våningssängarna känns lite trånga för en vuxen!

Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Det finnes i prinsippet 2 forskjellige typer kasett-toa den mest brukte på nye biler i Europa kobles på vannsystemet i bilen og må også kobles til 12V - den andre har innebygget tank for spylevann og manuell pumpe (nesten som porta.potti). For begge må det monteres en luke som passer til benken i toa, inget stort problem hvis en kan unngå bærende konstruksjoner i veggen. For den manuelle er det da bare å sette inn "tronen", og for den mer avanserte så må en legge frem vannslange og strøm.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej NLundberg!
Japp, vi har provat att hyra. Du kan se http://www.husbilsklubben.se/forums/t27185/ för våra första erfarenheter av husbilslivet. Vi föredrar också två dubbelsängar framför en dubbelsäng och en våningssäng, men det finns inte så många begagnade husbilar inom vår budget med två dubbelsängar. (Vi vill ju ha möjligheten att lägga barnen för att efter det använda dinetten.) Vi har ju andra krav också, det räcker ju inte bara med en bra planlösning. Nu kom jag bort från ämnet, skärpning!
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej knugrone!
Tack för ett ypperligt svar. Jag syftar på den mer avancerade kassett-toan med vatten och 12V.

Tacksam för synpunkter angående alkov-frågan i inlägg #1.
/David
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Vi har alltid haft barnen i alkoven och själva bäddat dinetten när vi vill sova. Det finns flera bilar med dinett och längssoffa som man bäddar över hela och får en lika stor säng som hemma...

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej LasseF!
Tack för ditt tips. Jag känner till denna möjlighet och det är ett "reservalternativ" för oss. Tycker det är skönt om man kan komma ifrån att bädda och bädda ner. Hade ni någon smart procedur som gjorde det enkelt för er?
/David
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

David vad var Er budget på bil? Jag bytte precis in min gamla och det låter nästan som den skulle kunna passa er.

Mvh Niklas
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Vi har ett par tunna bäddmadrasser till vilka vi sytt underlakan enligt samma princip som påslakan.
Alltså är det bara att fälla bordet, lägga ut dynorna, kasta på bäddmadrasserna, ta fram täcken med påslakan och kuddarna så är det bäddat och klart. Tar nog mindre än en minut skulle jag tro...

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Jag håller med det tar inte lång tid att bädda upp dineten, men för oss så är det känslan på morgonen när man vaknar att man kan sätta sig vid bordet direkt utan att behöva puffa på barnen!
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej NLundberg!
Tyvärr passar er f.d. husbil inte oss, vi har andra krav som är viktigare gämfört med önskan om våningssäng.
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

NLundberg,
LasseF menar att man bäddar ner dinetten samt långsoffan till en stor säng som de vuxna sover i. Barnen får då sova i alkoven (eller den nedfällbara sängen i en helintegerad). På så sätt slipper man puffa på barnen på morgonen. Detta förfarande gör också så att de vuxna får tillgång till dinetten efter det att barnen har somnat.
/David

Finns det någon som har erfarenhet av en modifierad alkov som frågan i inlägg #1???
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Eftersom du återkommer till #1 av dina frågor så svarar jag Nej. Jag hade inte gjort det beroende på att mina krav på slutresultatet överstiger min förmåga att utföra ett så pass omfattande hantverk på den tid som jag är beredd att lägga.

Men frågan är svår att besvara generellt eftersom det är så många faktorer som spelar in. Jag tänker då på vilka krav man har på resultatet, hur många tummar man har mitt i näven, tillgång på material, meteriel och lämpligt utrymme samt tid, hur mycket som riskeras i form av investerat kapital, hur bilen är uppbyggd osv.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Tack för ditt svar Mickael J. Jag befarar att slutresultatet kan bli "fult" speciellt då man även påverkar bilens utvändiga linjer. Jag tror jag ska undvika denna typ av modifiering. . .
/David
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej på min fösta bil hade jag funderingar på att göra en stor våningssäng av en med bara sk dubbelsäng eller fransk säng med hjälp av en stor skiva och
fyra ben ivarje hörn enkelt förklarat och givetsvis med förstärkningar bara för att kunna återställa den lätt vid eventuell försäljning eller byte men de löste sej på annat sätt barn 1 tröttna på husbilsåka innan jag fixade sängen så de kan bli;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej, jag vill bara säga att jag sett stora skillnader på alkover, alltså storleken. Vi köpte vår första husbil nu i vintras, en begagnad med alkov, våra barn är tre och fem, och barnen sover ju i alkoven, men när jag sedan har kikat in i andra husbilar med alkov, så har jag sett att det är är betydligt högre "takhhöjd" i vår husbils alkov. Bredden är 1,60, så det är verkligen gott om utrymme även för två vuxna. Nu är våra barn ännu så länge ganska små, så dom sover bredvid varann med kropparna i bilens färdriktning (vi har köpt en grön lång jättekrokodil och en röd lång jätteflodhäst på IKEA, som dom har mellan sig, så det inte blir tjafs om var "tomtgränsen" är i sängen). Vi själva sover bak i den franska bädden, lite smalare utrymme än alkoven, bredden är 1,4, men det går bra ändå.
Vi funderade också på våningssängar först, men när denna bilen "dök upp", och allt annat i den stämde för oss, så kom vi på att det är bättre med en fransk bädd istället för våningssängarna. Det blir mycket ljusare i bilen, samt att vi slipper klättra upp i alkoven för att sova!
Får man fråga vilket prisintervall ni tänkt er?

Hälsningar Annette
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej Ludde Kuddsson, Annette och alla andra!

Jag har också lagt märke till stora skillnader i alkovernas mått mellan olika husbilsmodeller och precis som du skriver så tycker vi också att det är bättre med två dubbelsängar jämfört med en dubbelsäng plus en våningssäng. Dock så finns det andra krav som är viktigare för oss än just en planlösning med fyra fasta sängplatser. Det viktiga när det gäller sängplatser, det är att det finns två fasta sängplatser för barnen och att det sedan går att skapa en lång dubbelsäng som inte är för smal.

Vi har ett prisintervall, men jag vill inte nämna det här och nu. Dock kan jag nämna att prisintervallet inte tilllåter en "modern" husbil.

[Vad jag tycker är förvånande, det är att det (vad jag vet) bara är Kabe som har en planlösning från "husvagnsvärlden", där man har en fransk dubbelsäng med en våningssäng sidanom. Jag tror planlösningen kallas för WB-B9, men detta var en parantes då det är ett orealistiskt alternativ för oss.]
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Denna tråd skapades då vi såg ett reliativt lämplig husbil som var till salu. Husbilen var ett "hemmabygge" med en bodelskaross tillverkad av ett företag som gör specialkarosser till lastbilar. Inredningen var gjord av en inredningssnickare som jobbar på båtvarv. Detta var en av de finaste inredningarna jag någonsin sett. Chassiet var ett Iveco 45.10 eller var det 49.11 eller. . . ja någonting i den stilen.

Husbilen hade våningssäng bak och alkov, tyvärr var alkoven för låg. Husbilen hade tyvärr också en porta potti vilket känns mindre roligt. Svaren i denna tråd stöttade mig i beslutet att meddela säljaren att vi inte längre var intresserade. Efter detta beslut sorteras de husbilar bort direkt där liknande modifieringar krävs för att passa oss.

Tack för er hjälp!
/David
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Modifiering av alkov och toalett

Hej David
Våran husbil har alkov med måttet 2.10*1.40, där ligger våra tonåringar, sedan har vi en U-soffa med bord som alltid är bäddad med samma mått som alkoven placerad längst bak, vi behöver alltså inte änvända dinetten som sovplats annat än till ev. jäster, vi tycker det är en mycket bra planlösning, alltså två dubbelsängar med måttet 2.10*1.40.
Hej o lycka till
Janne
 
F

F.d. 13774

Guest
Sv: Modifiering av alkov och toalett

kollade också på liknande innan. Ligger en på blocket för 35000kr nu, En wixab byggd av specialkarrosser i mönsterås. Dessa är lite ruffa att köra om man jamför med ex. Fiat eller liknande. Men är man inte så bullerkänsliga och har tålamod funkar det bra.
Hur som helst sprang jag på en fiat dethleffs med stor alkov och dinett med långsoffa från 86 med mycket utrustning för 49000kr i samband med att weidars husbilar hade gått i kunkurs i kalmar. dom hade begärt 99t kr för denna innan. Så man kan göra fynd om man har lite tålamod. ligger en frän mb508 på blocket nu reggad för b-kort.
Lycka till.
MVH kim
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen