• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobiltelefon och yrkestrafik

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefon och yrkestrafik

Hade trafiksäkerheten varit upp till var och en hade det varit katastrof på vägarna. Jag tycker det är politisk feghet att inte förbjuda mobiltelefoni under körning. I vart fall utan handsfree.

Ännu värre är sms:andet bakom ratten under färd!

Nu går det visserligen att skicka röstmeddelanden (Hey Tell) men även det bör man sköta när bilen står stilla.

F

F.d. 5322

Guest

Om det ändå hade gått att använda Hey Tell eller något liknande till Trafikverkets tjänst, Vem äger fordonet. Men det kanske finns?

F

F.d. 50069

Guest

Hej :msn_laugh:

Vi har en sådan mojäng i husbilen med ALLT i ett! Telefon, backkamera, GPS, Radio samt DVD.

När vi är ute med husbilen så går våran mobil automatiskt över till husbilens inbyggda mojäng.

Sedan kan jag prata "handsfree" om nån ringer, fast jag tycker ändå att den korta stund det tar för att trycka på svaraknappen är för lång för att det skall kännas bra med hänsyn till trafiköverblicken.

SMSá eller ringa skulle jag bara inte få för mig............Jo, om frugan kör så klart.
Skulle man få för sig att ändra något med GPSén eller nåt annat med mojängen då vore det tvärkört, icke sa nicke!!!!!!

Anders

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

I Tyskland är det sedan ett par år förbjudet att ha mobilen i handen när motorn är i gång, kanske något att tänka på.
Utdrag ur Bussgeldkatalogen:Bei laufendem Motor ein Handy zur Benutzung in die Hand genommen 40,- EUR, 1 Punkt

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Västtrafik har som krav i sina upphandlingar att det skall finnas handsfree i bussarna, så ser ni nån busschaffis som inte har HF så ring och klaga.

Toppen