• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobiltelefon och yrkestrafik

F

F.d. 5322

Guest
Har länge undrat om varför så många yrkesförare kör utan handsfree i sina bilar? Har observerat detta särskilt i lastbilar av någon anledning.
Inte minst av bekvämlighetsskäl tycker jag det vore att föredra, med tanke på att de använder sin telefon mycket i arbetet.
Personligen tycker jag att det dessutom är lättare att höra i handsfree än direkt i luren.
Jag vill inte gnälla, de gör som de vill. Däremot är jag lite nyfiken på anledningen. Men det kanske bara är här omkring?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Mobiltelefon och yrkestrafik

Detta förhållande gäller nog i hela Sverige, och kanske i hela Europa. Det kan även vara så att detta är en av orsakerna till de presumtivt ökande, ofta till synes oförklarliga, dikeskörningar av lastbilar. Jag tror att det kan vara så, och har fått stöd för detta från initierat håll; Trafikpoliser.

Johan K.

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025

Det finnes många svar på det. Själv har vi handsfree till telefonen genom bluetooth överföring till stereon men det funkar ej så, bra blir rundgång i systemet(inget skitsystem är nokias)sen har man flera telefoner både företagets och de privata.Själv använder jag öronsnäcka med sladd,kan vara bökigt ibland men det går bra.och sedan finns det de som har fastmonterade telefoner.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Detta förhållande gäller nog i hela Sverige, och kanske i hela Europa. Det kan även vara så att detta är en av orsakerna till de presumtivt ökande, ofta till synes oförklarliga, dikeskörningar av lastbilar. Jag tror att det kan vara så, och har fått stöd för detta från initierat håll; Trafikpoliser.

Johan K.
Många av dessa såkallade oförklarliga dikeskörningar beror också på att man som chaufför ställs inför ett val att frontalkrocka med en personbil som kommer över på fel körbana eller lägga ekipaget i diket.
I många nyhetssändningar talas det om att en lastbil vält och det låter precis som att helt plötsligt när lastbilen körde så bara tjoff så välte den, många av dessa fall är ofta en undanmanöver och ett medvetet val av föraren.
Sedan blundar jag naturligvis inte för att även i min bransch finns det avarter och folk som kanske skulle valt ett annat yrke.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Många av dessa såkallade oförklarliga dikeskörningar beror också på att man som chaufför ställs inför ett val att frontalkrocka med en personbil som kommer över på fel körbana eller lägga ekipaget i diket.
I många nyhetssändningar talas det om att en lastbil vält och det låter precis som att helt plötsligt när lastbilen körde så bara tjoff så välte den, många av dessa fall är ofta en undanmanöver och ett medvetet val av föraren.
Sedan blundar jag naturligvis inte för att även i min bransch finns det avarter och folk som kanske skulle valt ett annat yrke.

Jag håller givietvis med om att det säkerligen finns en uppsjö av orsaker till vägavkörningar och andra trafikolyckor. Den du nämner, Jeepkungen, är en av dessa. Och orsaken till att personbilar kommer över på fel sida av vägen kan ju också vara...just det...användandet av mobiltelefonen vid färd.

Johan K

F

F.d. 52919

Guest

Enligt polisen i vårat område så är det många LB/BUSS - förare som använder handsfree! Jag tror också att dikeskörningar beror många gånger på omkörande och mötande omkörande bilister! Många företag har som villkor att schauffören använder handsfre, borde vara likadant för firmabilister!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

En faktor kan ju också vara att många yrkeschaufförer mer eller mindre växt upp med en mobiltelefon i näven. Jag tror det ofta kan vara av tanklöshet eller bekvämlighet. Det går av gammal vana. Precis som hos många av oss trafikanter i allmänhet. Man funderar helt enkelt inte över att det kan innebära konsekvenser för trafiksäkerheten.

Har sett och åkt med yrkeschaufförer, busschaufförer och taxichaufförer som hanterat mobiltelefon och ibland flera mobiltelefoner under färd. Både med handsfree och utan. Att ex sitta i en taxi o lyssna på chaufförens privatsamtal i rusningstid utan handsfree är ingen höjdare! Jag brukar påpeka att jag tycker det är olämpligt och blir då ibland betraktad som ett UFO! Fast ganska ofta blir det konstruktiva diskussioner också.

Krister N

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025

Jag tror nog att det bara beror på att i vardagen när alla kan se när man pratar i mobiltelefonen så är det "flashigt" att visa att man hänger med och har den senaste "mobilen". När man sedan sätter sig i bilen så använder men inte handsfree av gammal vana. Jag kan inte komma på någon annan orsak som gör att man skulle av egen fri vilja utsätter både sig själv och andra för fara i trafiken.
Ett bra sätt är som Bosse säger här ovan, att använda sig av handsfree som sitter kvar i bilen och som linkas ihop med mobiltelefonen när man kommer till bilen. Om man använder sig av enbart de högtalare som sitter i modulen så låter det riktigt bra. Dessa moduler fungerar utmärkt när någon ringer till dig, när du skall ringa så stannar du ju som vanligt vid en rastplats :msn_wink:

B

Boxer

Guest

Sverige är så vitt jag vet nästan det enda landet i Västeuropa där det är tillåtet att prata i mobilen utan handsfree. Känns lite konstigt vi brukar ju vara långt framme med trafiksäkerhet annars.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Sverige ÄR det enda landet i Västeuropa där detta oskick är tillåtet. Ser vi till hela Europa, får vi lägga till Albanien.

Dessutom: Sverige och Albanien är de enda europeiska länder som inte har en ordentlig förbifart runt sin huvudstad.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Då jag jobbar som säljare sen 30 år så räknar jag mig som yrkesförare med ca 4-5000mil/år. Har varit med ända sen de sk "biltelefonernas" intåg och började med en Mobira talkman en pjäs som var bärbar men vägde flera kilo, sen en Ericsson hotline som var någorlunda mobil men stor som en tegelsten. Då stannade man oftas på rastplats och ringde för telefonen var så klumpig att använda under körning. Sen när telefonerna har blivit mindre och mindre tycker jag att man ser fler som använder telefonen under körning utan handsfree. Bilarna vinglar omkring på vägen när de sitter och knappar in telefonnr och nu när smartphonen kommer mer och mer, sitter folk och surfar och sms:ar under körning. BORDE FÖRBJUDAS SNARAST. Tror inte att det är själva samtalet som farligt som sådant utan mixtrandet med telefonen.

Själv använder jag en örsnäcka, Plantronics discovery 975 och röst-uppringning , behöver jag sms:a eller maila så stannar jag.

/Bosse

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Sverige är så vitt jag vet nästan det enda landet i Västeuropa där det är tillåtet att prata i mobilen utan handsfree. Känns lite konstigt vi brukar ju vara långt framme med trafiksäkerhet annars.
Varför är det så trafiksäkert om man använder handsfree? Varför skulle man inte klara att vrida ratten med en hand ? Jag fattar inte den stora fördelen med hf.:quest:

F

F.d. 50069

Guest

Jag tror att själva tekniken är ointressant (iaf till viss del).
Grejen tror jag är att man tappar koncentrationen på trafiken iom att man också koncentrerar sig på själva telefonsamtalets innebörd.

Alltså delad koncentration ger med (vad jag tror) sämre resultat både i trafik och samtal.

Detta gäller iaf mig som måste koncentrera mig mer och mer på att höra vettigt i samtal (bullriga maskiner:msn_embarrassed:)

Anders

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Nu är det ju så att man har mer än ratten att hantera, tänk dej ett 24-meters ekipage där föraren går in i en rondell och ska hantera ratten, växelspaken och helst också blinkersreglaget. Jag är själv åkare och på min nya bil har jag bluetooth via radion som jag kopplar upp så fort jag sätter mej i bilen. Om jag kör bil utan denna finess sätter jag på mej öronsnäckan direkt. Jag irriteras också av kollegor som inte använder handsfree.
Man ser det oftast om man kör bakom någon som konsekvent låter bli att använda blinkers, när man sen kör om ses föraren tala i telefon.
Skärpning alla LKW-Fahrer!

F

F.d. 5322

Guest

Även om jag i stort sett alltid använder handsfree, så är det de gångerna jag pratar i telefon som jag missar. I mitt fall innebär det att abonnenten inte får någon tidning till kaffet.
Att hela sanningen är så enkel att om man bara använder handsfree, så är det ingen fara, tror jag inte på. Man fokuserar som Anders säger, på själva samtalet. Sen att det är mer praktiskt och för mig helt omöjligt, att köra/ jobba samtidigt som man håller i luren, är en helt annan sak.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Varför är det så trafiksäkert om man använder handsfree? Varför skulle man inte klara att vrida ratten med en hand ? Jag fattar inte den stora fördelen med hf.:quest:

Det är inte alls särskilt trafiksäkert att använda handsfree. Det är bara något mindre trafikfarligt!

Krister N

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Nu är det ju så att man har mer än ratten att hantera, tänk dej ett 24-meters ekipage där föraren går in i en rondell och ska hantera ratten, växelspaken och helst också blinkersreglaget. Jag är själv åkare och på min nya bil har jag bluetooth via radion som jag kopplar upp så fort jag sätter mej i bilen. Om jag kör bil utan denna finess sätter jag på mej öronsnäckan direkt. Jag irriteras också av kollegor som inte använder handsfree.
Man ser det oftast om man kör bakom någon som konsekvent låter bli att använda blinkers, när man sen kör om ses föraren tala i telefon.
Skärpning alla LKW-Fahrer!
Min bil är utrustad med automatlåda så då behöver man ingen spak. Jag har sett att det finns till 24metersbilar också. Nåja, var och en vet väl bäst själv vad man kan och inte kan. Hur gör man t. ex med komradio i lastbilen? finns väl ingen hf där?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hade trafiksäkerheten varit upp till var och en hade det varit katastrof på vägarna. Jag tycker det är politisk feghet att inte förbjuda mobiltelefoni under körning. I vart fall utan handsfree.

F

F.d. 16416

Guest

Skönt att inte ha detta problem.
Talar inte i telefonen i ICA-kassan, på väg till bussen, i bussen eller på biblioteket.
Naturligtvis inte i bil under färd.
Har dock vid flera tillfällen "krockat" med av konversationen förblindade gående telefonpratare.
Tack för att de inte var fordonsförare.
Det goda omdömet eller det sunda förnuftet som så ofta prisas, vart tog det vägen i denna elekrtonikens tidsålder?

Roadglider

Toppen