• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband

Vi kör och har alltid kört med 3's mobilt internet i Sverige. Fungerar bra om vi då kör i Norrland eller Skåne. 20 Gigabyte/per månad räcker väl.

Vi köper ett SIM-kort med abonnemang till vårt upplåsta dongel med tre månaders uppsägningstid, vilket vi sedan säger upp tre månader innan vi åker från Sverige, som i år blir den 16 oktober... Detta blir billigare en kontantkort.

hälsning
jyrki
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband

Nu har jag lagt "3G-dongeln permanent" på taket (kopplat till 3G-routern) och kommer nu upp i nästan samma hastighet som "Net1-modem", dvs runt 2,5 Mbit".

Min Net1-täckning motsvarar "Modem med trådlöst nätverk och antenn", dvs full täckning.
 

Bilagor

  • P6220009.JPG
    P6220009.JPG
    67,1 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Mobilt bredband

Har tidigare kört med extern magnetantenn, men efter modembyte (där det saknas antennanslutning) fick jag vackert nöja mig med något sämre täckning, men betydligt bättre fart när jag väl hade tillräckligt bra signal.
Letar dock just nu efter lämpligt modem med ännu högre hastighet samt yttre antennanslutning.

Kjell & Company har några lösningar för yttre antenn, bl.a. denna: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Passar Huawei E612/E620/E630.

Jag hojtar till när jag hittar ett snabbt modem med antennanslutning!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Det finnes kombinerte modem og trådløs router med mulighet for ekstern antenne. Har selv en slik pakke av merket Option som jeg bruker i Tyskland og Spania med kontantkort på 3G. Kjekt med trådløst nett og flere PC i bilen.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi har Telenor mobilt bredband. De är, vad jag vet, ensamma den mycket goda "förmånen"/fördelen att ha obegränsad surftid. Bra tycker jag.God täckning runt i landet där vi varit.

ha de........,:music-icon:
Vi har obegränsad surftid på vårt TELIA!! Mycket bra täckning också har aldrig varit utan täckning!
Barbro o Ingemar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

I södra Sverige har alla 3G-operatörerna bra täckning men det blir lite värre i den norra delen vid sidan av de stora vägarna. Det är där som Net1 (gamla NMT 450-nätet) har en fördel (dessutom fungerande i Norge och Danmark).

Min fråga är om någon med erfarenhet kan säga om Net1 funkar lika bra som 3G-nätet i södra Sverige?
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband

Södra Sverige ... när metrologerna pratar om södra Sverige menar dom Södertälje.

I området mellan Ullared, High Chaparral, Växjö och Hässleholm fungerar Net1 (med antenn) bättre än 3G näten även om dongeln hänger utanför bilen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Du måste alltså ha yttre antenn för att få anslutning med Net1?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Anders, for biler med stål eller aluplater i veggene så vil jeg si at en trenger utvendig antenne for både Net1 og 3G. For biler med plasthus så er dempningen ikke så stor - der kan det fungere med antennene som sitter på D35 router/modemet fra Net1. Du vinner uansett litt rekkevidde med en høyt plassert større antenne. Med ekstern antenne slipper du også sendereffekten inne i bilen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Knut, jag frågar pga att jag själv är intresserad av ett Net1-modem mycket därför att jag ofta färdas i Norge. När man ser på Net1´s egen täckningskarta blir man lite bekymrad över den dåliga täckningen i synnerhet i södra Sverige (Götaland och Svealand). Jag har också hört att någon har lämnat tillbaka modemet pga den dåliga täckningen.

Jag har sällan haft problem med 3G-nätet varken i vanlig bil eller husbil men jag har plastkaross i den senare.

PS! Kan det vara så att Net1 har sämre mottagning inomhus än 3G pga annan våglängd?

net1.jpg

Som synes är också täckningen i norska fjällvärlden mycket dålig!
Det verkar som om Net1 har hörsammat mitt inlägg nr 11 eftersom kartan har gjorts om med bättre täckning som följd!
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband

Du måste alltså ha yttre antenn för att få anslutning med Net1?

Både Net1 och 3G. Jag har gjort en plats på taket till 3G-dongeln som sen är kopplad till routern.

Har haft båda lösningarna i tre dagara nu och testat lite var stans. Överallt funkar Net1 bättre än 3G.

Sen vet jag att 3G funkar bättre i Stockholm, Göteborg och Malmö samt längs E4, E6 och E18. (och i Europa såklart)

Jag är mycket nöjd med min nuvarande lösning så nu gäller täckningskartan "Router, utomhus, antenn", dvs heltäckning.
 

Bilagor

  • P6220009.JPG
    P6220009.JPG
    67,1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

OK! Jag får väl testa Net1 nästa säsong då mitt nuvarande abonnemang löper ut. Man är trots allt bunden i 24 månader och det innebär 4-5000.-

Jag får väl hålla till godo med mitt trådlösa wlan usb-stick med stor antenn och hoppas på att norrmännen inte låser sina trådlösa abonnemang i högre utsträckning än förra året.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Min fråga är om någon med erfarenhet kan säga om Net1 funkar lika bra som 3G-nätet i södra Sverige?


Nej det gör det inte, har testat från Skanör till Ronneby både med och utan yttre antenn. 3:s och Telias 3G fungerade bättre på alla ställena.
Men man har en prövoperiod på minst 14 dagar så låna ett modem från Net 1 och testa när du skall ut och åka.

Claes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Anders, ser at du har valgt innomhus dekningen. Den er pga. avstandene til basestasjonene begrenset. Prøv å klikke inn også utomhus + riktantenn dette vil gi et kart med tre farger. Gul egner seg best for stasjonær installasjon med en antenn inriktad på senderen, de to mørkeste fargene gir den dekningen jeg har i fra min bil med en antenne på taket. Det er og stor forskjell på USB og trådløs modemet i dekning. Har selv trådløsmodemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband

Jag klarade mig bra med wlansticka i usbporten och en lite längre antenn på min resa i Norge.

Det finns gott om öppna wifi-spots i Norge. Både privata och sådana som är till för turister även på orter där man inte väntar sig möjligheten att koppla upp sig.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Mobilt bredband

Om vi håller oss utanför storstäderna så finns en begränsad mängd master, Telia finns i dem alla, Telia har oftast bästa antennbestyckningen och bakgrundsnät, i Småland tack vare Gudrun som rensade deras gamla trådbundna nät. 3G näten har också alltid bäst kapacitet, om den är >0.

Net1 bygger på 450MHz med lite sämre hastigheter men betydligt bättre täckning, har vissa begränsningar i tekniken mot dom andra men trögt är bättre än ingenting. En annan brist är ju roaming....

Net1 Får ju aldrig vara med i de andras annonskampanjer när de jämför varandra, finns ju nån anledning till det...
 
F

F.d. 25229

Guest
Sv: Mobilt bredband

Hej!

Jag har 3 o är jätte nöjd med deras täckning!
 

Bamselisa

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6213
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Oj vilka olika alternativ.
Vi reser runt ganska mycket i jobbet och nu är jag lite less på Net1 de svarar inte på frågor, och återkommer inte heller.
Till min bärbara dator kör jag fortfarande med det men väldigt olika hatigheter och åtkomst. Är lite fundersam att prova Telias mobila bedband till min dator när vi är ute på jobb men behöver komma åt saker vart jag än är med husbilen också, kunderna ringer så kan det vara bra vet bara inte vad man ska ha som är det bästa över hela Sverige, från skogen till Storstan......
 
F

F.d. 27056

Guest
Sv: Mobilt bredband

Vill du ha täckning i HELA sverige är det bara telia som gäller..har själv varit i norrland i år och telenor gick inte men telia funkade överallt...kanske med dålig hastighet men ändå kontakt. Telia har 10 G som begränsning i månaden..det är mycket..vi har aldrig varit i närheten av det på 1 månad
 
Toppen