• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Har nu installerat mobilt bredband Telenor - lite långsamt i jämförelse med hemma - men ändå. Kan ha det med vart jag vill och surfa så mycket jag vill dygnet runt för 199 kr i månaden - inte helt fel.
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw
F

F.d. 418

Guest
Sv: Mobilt bredband

Det mobila bredbandet är en hit. Vi valde Telia och är mycket nöjda hittills. Nu behöver vi inte ens återvända till basen för räkningarnas skull. Allt kan göras "i fält". Med hjälp av en smidig kortskrivare, producerar vi vykort av nytagna, egna bilder. Jo jo, tala om utveckling! Det tycker en som minns tågfärder i vagnar med öppna plattformar och ånglok längst fram för att inte tala om telefon med vev istället för nummerskiva och en livs levande telefonist i Myrviken som dessutom visste att den man ville tala med hade åkt in till stan (Östersund) och nog inte var hemma igen förrän till kvällen. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Mobilt bredband

Finns ju ett mobilt bredband också som kör på 450mhz. Tror jag starkt på.
Är det någon som provat 3;s. De har ju ett maxpris per månad på 395kr oavsett hur mycket man surfar. Det är ju en trygghet så man inte behöver vara rädd för en räkning på 50.000kr
Helst ska man ju ha en extern antenn så man slipper sitta så nära mikrovågorna.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Mobilt bredband

Enligt tv-nyheter så kan mobila bredbandet vara väldigt negativt överaskning om man surfar när man är utomlands.En enda e-mail kan kosta upåt 250:-.Tack säger jag:yes:
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej!

Jag använder Tele2:s mobila bredband och betalar 99:-/mån.
inkl. fri surfning dygnet runt. Det fungerar i Lapphelvetet tack vare att dom använder TELIA:s grejer. Andra året betalar jag 199:-/mån.

Just nu är det fint försommarväder i Vitå.

Kjelle
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Mobilt bredband

Gäller bara att se upp så du inte råkar surfa i utlandet :)
 

Möller

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej!
Är det någon som känner till om det är möjlig ( kostnadsmässigt) att använda bredband utomlands? Planerar en långresa till Spanien och Portugal i september - oktober.

Möller i Varberg
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej!
Vi har Telenor trådlöst bredband i husbilen. Det rekommenderas INTE i Utlandet. Kostar 70:-/ mb. Väldigt DYRT tyckte vi.


Yvonne & Johnny
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Mobilt bredband

Jo ska vi jämföra vevtelefoner, med mobilt bredband så har det nog hänt en del. Men jag träffar yrkesfolk varenda dag, som tycker som jag.
Vi kopplar upp när det känns att det behövs, när vi lever (hus)mobilt.
Resten klarar man med våra fantastiska bärbara (tryckknappstelefoner) mobilen.
H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Mobilt bredband

godriatik,

har ni Telenors passport och det kostar så mycket??

ds
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Mobilt bredband

Jag har 3 nu och surfar via mobilen och det kostar 99kr/mån för max 1Gb men surfar man mer så kostar det ej mer än 399kr/mån sedan så är uppsägningstiden 30dagar och ingen årslång bindningstid eller mer som de andra rufflarna.
Nackdelen är att 3 inte är utbyggt som Telia och Tele2 men tillräcklig bra tycker jag.
1Gb är ofantligt mycket och det räcker gott och väl för vanlig surfning. Man kan sitta i timmar per dag och vem vill det när det handlar om microvågor.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Mobilt bredband

Vårt abonnemang hos Telia kostar 89:- kronor per månad. Så länge vi endast surfar vardagar 19-07 eller helger, kostar det inget ytterligare. Jag uppdaterade nyss Telia Säker Surf på laptopen och det drog 5327 KB. Eftersom det är söndag, kostade det inget extra. Om jag hade gjort det mitt på en vardag, hade det kostat 79:90. Om jag hade gjort det i något av våra nordiska grannländer, hade det kostat 266:35 och hade jag gjort det nere på kontinenten hade det - beroende på vilket jag befunnit mig i - kostat antingen 452:80 eller 639:25. Sens moral: Det gäller att planera sin datatrafik. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Mobilt bredband

På 3 kan man surfa när som helst på dygnet. Blir faktiskt riktigt imponerad av deras tjänst. Äntligen något som man blir riktigt nöjd med.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Vi funderar också på Telias mobila bredband. Är ni nöjda med det?
/ Jeanette
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Mobilt bredband

Har använt 3 i två månader,tyvärr bara i skåne.
Skiftande uppkoppling, i Löderup går det sällan ,för övrigt funkar det bra.
Plus med 3 är att om du blir uppkopplad mot utlandet måste du godkänna uppkopplingen innan du går vidare.Därför ingen överraskning på räkningen.
MVH Uno i Vollsjö
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mobilt bredband

Jag har Telia 89:- sedan några månader i husbilen och det fungerar klanderfritt med bra hastigheter för det mesta.

Givetvis saknar man ju ibland att surfa på dagen men jag prioriterade Telia's överlägsna täckning före detta. Man är ju ofta en bra bit ifrån allfartsvägar och tätorter.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Mobilt bredband

Jag ær nøjd med Telias tæckning och snabbheten ær acceptabel. Vi ær just nu på Jyllands væstsida och æven hær fungerar det fint. Det gæller dock att ha koll på MB-åtgången før taxametern ær høgt væxlad nær man inte befinner sig i Sverige. Hælsn/AndersW
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband

Hej på er alla.
Vi satt hemma med modemuppkoppling ända till för ett halvårsedan ungefär, då tänkte vi skaffa bredband. samma dag kom ett erbjudande med posten om deras mobila för 89:- mån visserligen bara mellan 19:00 och 07:00 samt helger, men eftersom vi jobbar eller går i skolan på dagtid tyckte vi det var värt att prova, dessutom såg vi möjligheten med att ta med surfmöjligheten när vi gav oss ut med husbilen. Vi ångrar oss inte det minsta, kör enbart detta alternativ numer både hemma och när vi är ute och "vinglar" på vägarna.
Inte världens snabbaste uppkoppling kanske men det funkar utmärkt för att maila och betala räkningar med, så telias variant kan vi rekomendera som ett mycket bra alternativ.
Sköt om er på vägarna i sommar så kanske vi ses
mvh Husbilsbjörk med familj
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mobilt bredband

Vad heter Telias mobila bredband för 89:- så man vet att man beställer rätt??
Är det inga andra kostnader?
 
Toppen