• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband Spanien

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Vi vistas i Spanien vissa tider, vi undrar hur skall vi lösa datorkommunikationen på ett enkelt och hyfsat pris. Har hört rykten om att det skall gå att köpa kontantkort i Spanien.
Var köper man och vilket fabrikat har bäst täckning? Tacksam för hjälp. RolfH.:confused:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Mobilt bredband Spanien

Vodafone mobil connect. Jag använder detta, Kostnaden första månaden är 109€ vilket innefattar modemet därefter är det 49€/mån. Man skall välja det alternativ som har obgränsad uppkoppling. Efter att man har förbrukat 1GB så sjunker hastigheten till 128 kbps. Det är kanske lite dyrt, men det funkar överallt
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband Spanien

Eller ta med din svenska mobilmodem och lås upp den här, kostar 10€, och köp därefter kontantkort + Vodafone Volumen Illimitado Mensual, en månad utan förbrukningsgråns och kostar 49€ (kontantkort).

Förra månaden körde vi c:a 10Gb, och det gick hela tiden lika fort..., ingen 128 kb begränsning. (Bono por tiempo = tidsbegränsad kort, kan köpas för vecka, 15 dagar eller en månad)

(De har en kontraktsmodell premium som har 1Gb begränsning)

hälsning
jyrki
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Spanien

Om man har dator med inbyggt modem borde det väl fungera med bara kontankortet?
Provade detta i Portugal, men där funkade det inte. /Ingemar
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband Spanien

Fick lära här i Spanien att man måste lägga in i gällande SIM-kortets (i mitt "profile management) vissa uppgifter om nätet man har betalt och fått SIM-kortet som gäller i landet man befinner sig.

-APN
-access number
-user name
-password

De får man från operatören när man köper kortet. I datorn finns säkert en möjlighet att ändra dessa till gällande.

Det var inte så enkelt att lära, men nu har jag dessa uppgifter för alla operatörer i Spanien (inte än i Portugal). Jag kan maila de till alla som behöver..

hälsning
jyrki
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Hej,

Det finns en tidigare tråd om detta. Se:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t37073/

Hälsning från Solkusten, nu på lördagsmorgonen är det vackert och soligt, sitter ute, äter frukost och kollar HBK & mailen

jyrki

Tack för Ditt svar. Skall prova då vi återvänder till Spanien i Mars. Kom hem till Sverige från Spanien för en vecka sedan, åker nu med flyg till Asien för att vara där under den kallaste tiden av året.

RolfH
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Om man har dator med inbyggt modem borde det väl fungera med bara kontankortet?
Provade detta i Portugal, men där funkade det inte. /Ingemar

Kanske skillnad på operatörer , men mitt köp i Portugal hoppade igång av sig själv.
De har väl inställningarna inlagt på simkortet!!!!!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband Spanien

Trevligt, jag fick kanske lägga in de pga jag hade än upplåst TRE's dongel med mig från Sverige.

Det brukar fungera så om man köper operatörens modem (dongel). Då finns allt inlagd. Kanske även med bara SIM-kortet.

Jag vet inte mycket om detta, vidarebefordrar bara vad man sagt åt mig.

Här kommer de spanska uppgifterna för alla operatörerna:

Configuración Internet YOIGO:
APN:internet
Usuario,contraseña SIN rellenar!

Configuración Internet SIMYO:
APN:gprs-service.com
Usuario,contraseña SIN rellenar!

Configuración Internet Vodafone:
APN:ac.vodafone.es
Usuario,contraseña:vodafone

Configuración Internet Movistar:
APN:movistar.es
Usuario,contraseña:MOVISTAR

Configuración Internet Orange:
APN:eek:rangeworld
Usuario,contraseña:eek:range

Configuración Internet Jazztel:
APN:jazzinternet (usuario y contraseña vacios)

Configuración Internet Mas Movil:
APN:internetmas (usuario y contraseña vacios)

................................................
(Man skulle inte ändra dessa 2 värden pga de brukar vara samma för alla)
-APN: dynamic eller static (brukar vara static)
-Access no: *99#

hälsning
jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Kanske skillnad på operatörer , men mitt köp i Portugal hoppade igång av sig själv.
De har väl inställningarna inlagt på simkortet!!!!!
Hej Sharky!
Jag får tyvärr inte åka förrän i slutet på februari men annars hade vi varit där du är nu!
Telia vil inte låsa upp mitt (Option Icon 505 3G USB-)modem. Jag kanske skall köpa modem i Spanien/Portugal?

Vad bestod ditt köp av? Berätta mera!
Vilken operatör? Modemmärke? Simkortskapacitet? Kostnader?
MVH Julian

PS Läste alldeles nyss ditt inlägg "Mobilt bredband o mobiltelefon Portugal - 2009-12-12, 09:42" Så nu återstår svaret på frågan vad har du för modem (köpt i Sv eller Pt)
Julian
 
Senast ändrad:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Spanien

Är det någon som vet var man kan få tag i ett SIM-kort för mobilt bredband i Spanien. Jag har varit inne på ett flertal Vodafone och Movistar kontor, men de har ställt sig helt oförstående och säger att de inte har. Har frågat efter Prepago, obegränsat för 1 månad som ska kosta 49 €. /Ingemar
 

Concorde1

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1043
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband Spanien

Är det någon som vet var man kan få tag i ett SIM-kort för mobilt bredband i Spanien. Jag har varit inne på ett flertal Vodafone och Movistar kontor, men de har ställt sig helt oförstående och säger att de inte har. Har frågat efter Prepago, obegränsat för 1 månad som ska kosta 49 €. /Ingemar

Hej.
Har sedan 5 månader ett mobilt vodafone internet sim-kort för 49E som gäller för
30 dagar med obegränsad nedladdning. På vodafone butiken i Albir norr om Benidorm
är det inga problem att fylla på sim-kortet likaså i de små internet butikerna i området.
Bernhard HBK 1043
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Spanien

En liten oversikt over mulighetene finnes på engelsk på:
Spain - Prepaid Wireless Internet Access

Vodafone vil helst selge sin startpakke med usb-stick og sim.
Det kan lønne seg å besøke et PhoneHouse utsalg, de har mange forskjellige tilbud. Selv der kan det være litt trøbbel å få kjøpt bare et sim-kort for kontant internet, men det går. Vær litt opmerksom på volumgrensene og hva som skjer når disse er brukt opp. Selv bruker jeg i dag MasMovil sin løsning med løpende belastning og automatisk etterfylling fra kreditkort, gir meg en pris på € 0,03 pr. MB uten noe mer problemer.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Hej Sharky!
Jag får tyvärr inte åka förrän i slutet på februari men annars hade vi varit där du är nu!
Telia vil inte låsa upp mitt (Option Icon 505 3G USB-)modem. Jag kanske skall köpa modem i Spanien/Portugal?

Vad bestod ditt köp av? Berätta mera!
Vilken operatör? Modemmärke? Simkortskapacitet? Kostnader?
MVH Julian

PS Läste alldeles nyss ditt inlägg "Mobilt bredband o mobiltelefon Portugal - 2009-12-12, 09:42" Så nu återstår svaret på frågan vad har du för modem (köpt i Sv eller Pt)
Julian

I Portugal hade jag mitt inbyggda modem. I Spanien var jag in och ville köpa mobilt
simkort hos VODAFONE. Bara kortet. Var inne på 10 ställe fanns inte. Så jag köpte hela paketet med låst modem. Tänkte så här : En tidning kan kosta en 5 Euro och telefonsamtal är dyra ( vi kör SKYPE ) så i detta perspektiv är inte 49 Eu så dyrt.
Modem simkort och en vecka kostar 59 Euro.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Fallgropar hos Vodafone , butikerna är självständiga agenter och drivs inte av Vodafone.
Min butik gjorde fel och jag fick bara en 10 dagar när jag skulle haft 30 dagar. Många
samtal till kundtjäst för att få kompensation och det hela återställt via butiken som jag fick återvända till.

För att få bonus obegränsat internet i en vecka så kostar det 19 EU för att kunna få denna bonus så kommer det finstilta det måste också finnas 2,90 E på kortet och eftersom det laddas i 5 E intervall så måste det finnas i detta fall 25 E på kortet.

Sedan bestämmer man med en sms kod till 2207 hur många dagar man vill surfa. Gör man inte detta blir det vanlig svindyr debitering.

19 E 7 dagar kod CSEM , 29 E 15 dagar kod CQUI och 49 E 30 dagar CMES
Men glöm inte de extra 2.9 E som också måste finnas. Tänker man efter så är systemet inte så dumt , man kan ju ha en större summa på kortet och sedan via sms begära en obegränsad vecka för att sedan ha uppehåll och därefter begära 15 dagar osv osv

Simkort finns men troligen vill de självständiga butikerna ej sälja dessa för de tjänar mer på hela paket!!!!!
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband Spanien

Vi är i Spanien nu och har försökt på 3 olika ställen att köpa ett simkort för att sätta in i vår upplåsta dongel.
Det visar sig vara ett helt företag så vi gav upp.Vodafone vill sälja hela paketet och är inte intresserad av att sälja 1 månads uppkoppling.
Surfar nu på hotellets uppkoppling men man måste sitta i receptionen vilket inte är lika trevligt men det går.
Regn, soliga hälsningar.
Rolf o Rigmor
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Spanien

Har selv bra erfaring med PhoneHouse - de selger uten problem MASmovil sitt kontantkort og hjelper til med registreringen av dette €10 som gir €10 i saldo på kortet. Dernest må en ringe support hos MASmovil - de ringer tilbake på engelsk, tysk eller fransk hvis du ikke snakker spansk. Support slår på internetstøtte i kortet, gjør du ikke mer så koster det €0,06 pr MB - registrerer du et kreditkort for automatisk påfylling så faller prisen til €0,03 pr.MB. Du kan og slå på en mnd for €20 når du har koblet kreditkort, du må selv slå av dette mnd abo når du ikke trenger det mer.
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband Spanien

Hej igen!
Har nu köpt ett YOIGO kort för 20€. Fick ändra lite i anslutningsprofilen, sedan funkade det. Det debiteras 3€ per dag enligt vad jag fick information om. Det verkar ju då som om det inte spelar någon roll om man är inne bara några minuter eller längre tid. Vi får väl se. Sedan ska man kunna fylla på kortet hos någon PhoneHouse butik. /Ingemar
 
Toppen