• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobilt bredband i Europa

Eftersom tråden handlar om mobilnät i Europa har jag en fråga om Frankrike. Jag kan inte förlita mig på hotspots och MC Donalds eftersom jag använder nätet i jobbet. Finns det verkligen inget förbetalt Internet i Frankrike?
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Eftersom tråden handlar om mobilnät i Europa har jag en fråga om Frankrike. Jag kan inte förlita mig på hotspots och MC Donalds eftersom jag använder nätet i jobbet. Finns det verkligen inget förbetalt Internet i Frankrike?

Jag har kollat lite för att uppdatera mig. Så här lång har jag vetskap om två 3G-nät i Frankrike: SFR och Orange.

SFR säljer SIM-kort utan USB-modem för 1 Euro och påtankningarna kan göras antingen per tidsperiod eller trafikvolym, t.ex. 6 Euro/24h, 9 Euro/48h, 35 Euro/1 GB.

SFR påtankningar

Orange säljer också SIM-kort för 1 Euro, men jag tror att det är för abonnemang.

Hittade en sida där dom skriver om kontantkort för mobilt bredband hos Orange i Frankrike.

France - Orange - Prepaid Wireless Internet Access
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Österrike

drei.at

3 finns i Österrike och säljer kontantkort. Det verkar dock som att man inte kan köpa enbart SIM-kortet, utan åker på att köpa kortet med en USB-sticka (49,90 Euro inklusive 2Gb).

Är det någon som vet hur väl 3 fungerar i Österrike?

Mc Donalds bjuder på fri WiFi access i Österike och kan vara ett alternativ.

"Neben dem Genuss von Burger & Co. haben die Gäste nun auch die Möglichkeit das Internet gratis zu nutzen. In Kooperation mit der Telekom Austria bieten wir in nahezu allen Restaurants (die einzige Ausnahme bildet das Restaurant am Flughafen Wien-Schwechat) einen kostenlosen W-LAN-Zugang, der an keine Bedingungen geknüpft ist. Damit steht Ihrem kostenlosen und uneingeschränkten Surfvergnügen in unseren Restaurants nichts mehr im Wege."

mcdonalds.at
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Europa

Eftersom tråden handlar om mobilnät i Europa har jag en fråga om Frankrike. Jag kan inte förlita mig på hotspots och MC Donalds eftersom jag använder nätet i jobbet. Finns det verkligen inget förbetalt Internet i Frankrike?

SFR är uppenbarligen Telias motsvarighet i Frankrike, alltså ett gammalt monopolföretag som utsätts för ständiga attacker av "profithungriga" privata företag. Konkurrenter finns således i Frankrike men dom finns lite i skymundan. Pressbyrån hade länge liknande kvardröjande "monopolfördelar" från "den värsta sossetiden". Hittar du en butik som säljer SFR:s prylar i ett stort varuhus i Frankrike så är mitt råd: gå lite längre eller runt hörnet och där finner du ofta vad du söker, ett bolag som säljer kontantkort till vettiga priser! Jag har lyckats med detta och kan jag, kan alla! Lycka till!

Jappe
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Holland

I Holland verkar följande operatörer sälja kontantkort för mobilt bredband: kpn, T-mobile, Tele2, Vodafone.

worldwide prepaid wireless broadband: Netherlands - WorldMobileNet

kpn säljer SIM-kort, utan modem, för 10 Euro (inklusive 15 Euro data).

kpn.com

T-mobile säljer SIM-kort, utan modem, för 9,95 Euro.

t-mobile.nl

Tele2 verkar bara sälja SIMkort inklusive USB-modem, för 0,99 Euro (vid beställning on-line).

tele2.nl

Vodafone säljer SIM-kort, utan modem, för 7,50 Euro (inklusive 7,50 Euro data).

vodafone.nl

Är det någon som har vetskap om hur god täckning som dessa operatörer har?

Mc Donalds tycks ha gratis WiFi i alla restauranger i Holland, vilket kan vara ett alternativ.

mcdonalds.nl
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

SFR är uppenbarligen Telias motsvarighet i Frankrike, alltså ett gammalt monopolföretag som utsätts för ständiga attacker av "profithungriga" privata företag. Konkurrenter finns således i Frankrike men dom finns lite i skymundan. Pressbyrån hade länge liknande kvardröjande "monopolfördelar" från "den värsta sossetiden". Hittar du en butik som säljer SFR:s prylar i ett stort varuhus i Frankrike så är mitt råd: gå lite längre eller runt hörnet och där finner du ofta vad du söker, ett bolag som säljer kontantkort till vettiga priser! Jag har lyckats med detta och kan jag, kan alla! Lycka till!

Jappe

Vad köpte du för kort och vilket nät använde dom?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Europa

Vad köpte du för kort och vilket nät använde dom?

Minnet sviktar tyvärr och nätet har jag ingen aning om! Men det finns möjligheter om man avviker något från "allfarvägarna"!

Qui cherche, il trouve", som dom säger i Frankrike, om jag kommer ihåg min skolfranska rätt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Mobilt bredband i Europa

Hej. På din 6 mån gamla fråga, om Holidayphone, kan jag svara: DÅLIGA. Köpte simkort, efter att ha frågat via chatt, om det funkade i en "dongel" till datorn. Jovisst var svaret. Men dongeln måste vara upplåst, ej operatörslåst. Jag lyckades låsa upp min gamla tele2, en Huawei E1820. testade med mitt sim från Telia, här hemma. Det funkade. Men i Tyskland med kortet från Blau.de funkade det ej. Troligen nån felaktig inställning, som mina datorkunskaper inte räckte till för. Fick felmeddelande: "Standardkonfiguration saknas" I efterhand har sett att man kunde ha hyrt deras "dongel". Min slutsats är, att dom borde haft bättre info. Eter att jag kontaktat dom så har jag fått uppfattningen att Holidayphone verkar anse att kunden alltid har fel.
Göte A
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag har kollat lite för att uppdatera mig. Så här lång har jag vetskap om två 3G-nät i Frankrike: SFR och Orange.

SFR säljer SIM-kort utan USB-modem för 1 Euro och påtankningarna kan göras antingen per tidsperiod eller trafikvolym, t.ex. 6 Euro/24h, 9 Euro/48h, 35 Euro/1 GB.

SFR påtankningar

Orange säljer också SIM-kort för 1 Euro, men jag tror att det är för abonnemang.

Hittade en sida där dom skriver om kontantkort för mobilt bredband hos Orange i Frankrike.

France - Orange - Prepaid Wireless Internet Access

Stannade till vid Carrefour i Frankrike och är nu uppdaterad om vad som gäller för kontantkort för mobilt bredband. Orange hade en egen butik hos Carrefour och när vi frågade dom, tanten pratar flytande franska, blev svaret att att dom inte sålde kontantkort för mobiltbredband. Därefter gick vi in till IT-avdelningen i Carrafours butik och där uppgav dom också att dom inte sålde sålde kontantkort för mobilt bredband. På annan plats i Carrefours butik hittade jag dock ett ställ med olika påladdningar för kontantkort. Det gick att köpa påladdning för Internet både för Orange och SFR. Vill minnas att det kostade 5 Euro per 100 Mb. Med påladdningskorten för SFR och Orange i handen stegade vi åter till Carrefours IT-avdelning. Dom sålde kontantkort utan modem för SFR för 15 Euro, som kunde användas för påladdningen för mobilt bredband, men expediten sade att det var väldigt krångligt och man var tvungen att ha en adress i Frankrike. Carrefours IT-avdelning sålde dock inte något kontantkort för Orange. Vi stegade därför ånyo tillbaka till Oranges butik och upplyste dom att Carrefour sålde påladdningskort för mobilt bredband hos Orange. Man förklarade att man inte själva sålde Oranges påladdningskort för mobilt bredband, som Carrefour sålde. Dom sålde dock kontantkort som kunde användas och det kostade 15 Euro.

Summa summarum: Priset för kontantkort var 15 Euro hos både Orange och SFR. Priset för påladdningen och tillåten trafikvolym var också likvärdig dem emellan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Europa

Det finns ett annat sätt att koppla upp sig när man är på resande fot nämligen Skype WiFi. Genom att sätta in ett belopp på Skype får man automatiskt tillgång tilll WiFi, inte bara på flygplatser utan även på andra ställen.

Här är några av de "providers" som verkar i Frankrike:

image.jpg

Appen heter Skype WiFi.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag lyckades inte heller koppla upp mig i våras på min resa i Bayern.
Det verkar dock som om allt fler "providers" har anslutit sig till tjänsten, inte bara på flygplatser, så ett visst hopp finns trots allt.

Summan som jag satte in på Skype använder jag för att ringa Internetsamtal till vanliga nummer med min iPad.
 
Toppen