• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Europa

F

F.d. 55393

Guest
Hej ! Vi tänkte ge oss iväg längre ner i Europa i sommar. Är det någon som har bra tips om hur vi billigast kommer undan när det gäller internetuppkoppling.
Hälsningar Lotta & Stefan
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Europa

Beroende på hur mycket du skall använda internet. McDonnalds har free surf. Många ggr har ställplatser även dom free surf eller till en mindre penning åtkomst. Annars kan kontantkort i det lokala landet vara en lösning.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Det beror på vilka länder som ni skall besöka och hur "Internet-beroende" ni är.

Här följer en lista på vad jag använder i olika länder:

Sverige & Danmark - Kontantkort från tre.se (det svenska kortet fungerar även i Danmark)

tre.se

Tyskland - kontantkort från vodafone.de

vodafone.de

UK - kontantkort från three.co.uk

three.co.uk

Frankrike - Mc Donalds (har gratis WiFi i de flesta reasturanger) kontantkort för mobilt bredband är alltför dyrt i Frankrike

mcdonalds.fr

Här är några förslag på vad jag tycker verkar kunna vara vettigt i andra länder:

Spanien - kontantkort från Carrefour.es

carrefour.es


Portugal - vodafone.pl var tidigt ute med kontantkort för mobilt bredband

vodafone.pt

Italien - tre.it kan vara värt att titta närmare på

http://tre.it
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa


Trevligt med fler förslag. Om jag inte har sett fel så verkar det som att man åker på att köpa ett startpaket med USB-modem för såväl Lidl som ALDI alternativet. Hos Lidl kostar startpaketet 39,99 Euro, vilket är lite i häftigaste slaget. Startpaketet från ALDI verkar kosta 12,99 Euro och inkludera förbrukning för 10 Euro. Jag hade föredragit att bara kunna köpa ett SIM-kort och använda det med mitt befintliga modem.

24h alternativet kostar 1,99 Euro hos såväl Lidl som hos ALDI, vilket jag tycker är lite väl dyrt.

30-dagars alternativet kostar 14,99 Euro hos såväl ALDI som hos Lidl. Lidl är hyfsat generösa och tillåter 5 GB förbrukning. Jag hittar inte någon uppgift hos ALDI om tillåten förbrukning (30 Tage Flatrate).

Är det någon som vet i vilka nätverk som ALDI och Lidl köper sin kapacitet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag köpte enbart simkort hos Aldi i fjol, inget startpaket. Problemet är att kortet måte registreras som jag till slut lyckades med telefonledes.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag köpte enbart simkort hos Aldi i fjol, inget startpaket. Problemet är att kortet måte registreras som jag till slut lyckades med telefonledes.

Bra att veta att ALDI har sålt SIM-kort utan USB-modem. Jag är lite sugen på att prova ett SIM-kort från ALDI.

Vad menar du med att kortet måste registreras?

Om du menar inställningarna av modemet för ALDI:s SIM-kort så angers de på deras webbplats.

Web-Stick-Anleitung.pdf

Behövde du ange en adress i Tyskland när du köpte SIM-kortet?

Hur är täckningen med ALDI-kortet?

Har du sett i vilket nätverk som ALDI köper kapacitet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag använde kortet under min vistelse på Rügen där täckningen var god. Det räckte med att använda ställplatsens adress vid registreringen som gjordes via telefon eftersom jag inte hade WiFi. Jag kommer inte ihåg vilket nätverk som anändes.

PS! Jag använde kortet i en Androidtelefon som användes till Internetdelning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag använde kortet under min vistelse på Rügen där täckningen var god. Det räckte med att använda ställplatsens adress vid registreringen som gjordes via telefon eftersom jag inte hade WiFi. Jag kommer inte ihåg vilket nätverk som anändes.

PS! Jag använde kortet i en Androidtelefon som användes till Internetdelning.

Ok, då förstår jag vad du menade med registrering av kortet.
 

Suzan og Holger

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
128
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Europa

Stadsbiblioteker i Tyskland har gratis internet. Nogle har trådløs andre kan du låne en fastnet computer på biblioteket
Hilsen Suzan og Holger nr 128
 

El Vagabundo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Danmark
HBK-Nr
8353
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Europa

Hej.

I Spanien er der nu et nyt Skandinavisk företag som hedder www.masmovil.es

Du kan ringa til dem och prata med en Skandinav.

Hilsen Gert.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Hej.

I Spanien er der nu et nyt Skandinavisk företag som hedder www.masmovil.es

Du kan ringa til dem och prata med en Skandinav.

Hilsen Gert.

Jag tycker att det ser ut som att Masmovíl inte har kontantkort för mobilt bredband. Personligen använder jag bara kontantkort för att surfa för att inte kunna förbruka mer än vad jag har tankat på. Kontantkortsalternativen kanske är lite dyrare, men i gengäld slipper jag obehagliga överraskningar p.g.a. roaming till annat land etc, varvid kontantkortsalternativet kan bli billigare i långa loppet.
 

El Vagabundo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Danmark
HBK-Nr
8353
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Europa

Hej.
Jeg er i Spanien just nu, men i en tidning reklamerer Masmovil med, at der ingen bindingstid er.

Du kan skicka e-post eller ringa:

hei@masmovil.es eller 0034 911 783 610 (kl. 9-17)

hilsen Gert.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag har MasMovil i Spanien nu, men inte länge till! De kör med Orange's nät, långsam, täcker dåligt o fungerar då och då.

Man kan köpa enbart sim-kortet och använda olåst dongel. 5 gb per månad, överskridande 3 cent/ mb ( dyrt) med samma hastighet. Kan avbrytas och återtas efter en tid t.ex i Sverige. Kan sägas upp 1 mån upps.tid. Annars direktdebitering på visa eller MasterCharge per månad.

Hälsn jyrki
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Hej.
Jeg er i Spanien just nu, men i en tidning reklamerer Masmovil med, at der ingen bindingstid er.

Du kan skicka e-post eller ringa:

hei@masmovil.es eller 0034 911 783 610 (kl. 9-17)

hilsen Gert.

Jo, men det är fortfarande ett abonnemang. Någon annan information kan jag inte se på deras webbplats. Kontantkort är mer attraktivt för mig då det aldrig kan ge mig några negativa överraskningar.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Jag har MasMovil i Spanien nu, men inte länge till! De kör med Orange's nät, långsam, täcker dåligt o fungerar då och då.

Man kan köpa enbart sim-kortet och använda olåst dongel. 5 gb per månad, överskridande 3 cent/ mb ( dyrt) med samma hastighet. Kan avbrytas och återtas efter en tid t.ex i Sverige. Kan sägas upp 1 mån upps.tid. Annars direktdebitering på visa eller MasterCharge per månad.

Hälsn jyrki

Man kan inte räkna med samma standard i 3G-näten i Spanien som i Sverige. Jag tror nog att det kan fungera likartat i samtliga 3G-nät i Spanien. I bland kan det vara många som är uppkopplade mot samma mast och då går det segt, vilket vi har erfarit med Vodafone. När jag har kört i Orange:s nät via Jazztel så har det fungerat hyfsat, men det går inte att jämföra med vad jag är van vid från tre:s nät i Sverige.

Om jag inte misstar mig så finns det fyra olika 3G nät i Spanien: Movistar, Vodafone, Orange och Yoggo. De andra operatörerna köper kapacitet i något av dessa nät. Rätta mig om jag har fel.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mobilt bredband i Europa

Enl spanjorerna är Telefonicas nät bäst, sedan Vodafone o Orange absolut sämst. Har själv haft Vodafone förr, mycket bättre än Orange i hela Spanien.

Yoigo kör mest Telefonicas nät, samt en del egen, enligt en anställd.

Jyrki
 
Toppen