• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobilbatteriladdningsbatteri

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
öba.jpg

Den här bilden visar en nalle, visserligen ganska stor sådan på 5,3 tum och ett uppladdningsbart batteri. Det lilla batteriet är på 8400 mAh vilket alltså är detsamma som 8,4 Ah. När jag insåg batteriets kapacitet så kom jag omedelbart att tänka på dagens bilbatterier, fulla med bly, otympliga och väldigt tunga.

Det här lilla batteriet väger 160 gram. 10 sådana (84 Ah), vilket motsvarar ett skapligt bilbatteri, väger alltså 1,6 kg.

Tanken svindlar! Varför sitter inte den sortens batterier i våra bilar? Och nästa steg. Varför har inte elbilen slagit igenom? Måste det bullra och ryka och krävas giftutsläpp för att dagens bilister ska känna sig nöjda?

1 ampère är en 1 ampère i min bok!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilbatteriladdningsbatteri

Det enda jag hittar om batterierna: 60 kwh. Orkar inte försöka ta reda på vad det kan bli i Ah! Någon som kan detta?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilbatteriladdningsbatteri

Om det var 12V så snakker vi om 5000 Ah, men her er det større spenning og ved 120V er det 500 Ah. For total energilagring er kWh en bedre måleenhet.

Du lurte og på hvor batteriene er og under sikkerhet står det forklart at gulvplaten i bilen inneholder batteripakken som har eget kjølesystem og endel ekstra sikkerhetssystemer.

Toppen