Sv: Mobilbatteriladdningsbatteri
Li baserte batterier har en stor svakhet, de har nesten ingen indre motstand.
Mobiltelefoner og annet håndholdt utstyr bruker normalt LiPo varianter med elektronisk sikring og en seriemotstand, uten disse tillegg fungerende kan batteriet enten begynne å brenne eller detonere.
Riktig kapslet og sikret så er vektbesparelsen omlag 75%.
Hver LiPo eller LiIon celle er på 3,6V.
Det er solgt mange Tesla S i Norge, disse rene el-bilene er normalstore med en rekkevidde på 500 km pr. ladning. Fabrikken installerer ladestasjoner med hurtigladning - mesteparten av strømmen til dette skal komme fra solpaneler på take av ladestasjonen. Stasjonen er gridconnected og leverer strøm til elnettet når det er sol og inge lader - de regner med at det hel skal gå i balanse. Om litt over et år kommer det en 7-seter SUV i Tesla familien. Første modell var en roadster, med bra rekkevidde og en akselreasjon i klasse med Ferrari.
For husbilbygging må en først se på de nye el-bussene i Umeå, eller Wisper bussene i Holland og noen seder i Asia - endel av diss er hybrider. Som husbil regner jeg med at det som kan bli løsningen er en ladehybrid - eller rettere elektrisk drift med rekkevidde utvidelse. En stor batteribank og en generator som automatisk lader opp når det trengs - bodelen kan og forsynes fra denne batteribanken gjennom en DC-DC konverter.
Drivstofføkonomisk så får en se på en US-pickup modell STOR som har skal gå på under 0,3 l/mil selv som 4x4 - denne er konstruert av de som konstruerte GM Volt og Opel Ampera.
Jeg så selv et prototype startbatteri av LiFe rundt 1970 - disse var meget farlige da de kunne detoner ved kortslutning.