• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobilbatteriladdningsbatteri

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
öba.jpg

Den här bilden visar en nalle, visserligen ganska stor sådan på 5,3 tum och ett uppladdningsbart batteri. Det lilla batteriet är på 8400 mAh vilket alltså är detsamma som 8,4 Ah. När jag insåg batteriets kapacitet så kom jag omedelbart att tänka på dagens bilbatterier, fulla med bly, otympliga och väldigt tunga.

Det här lilla batteriet väger 160 gram. 10 sådana (84 Ah), vilket motsvarar ett skapligt bilbatteri, väger alltså 1,6 kg.

Tanken svindlar! Varför sitter inte den sortens batterier i våra bilar? Och nästa steg. Varför har inte elbilen slagit igenom? Måste det bullra och ryka och krävas giftutsläpp för att dagens bilister ska känna sig nöjda?

1 ampère är en 1 ampère i min bok!

Jappe

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mobilbatteriladdningsbatteri

Jappe det är inte bara Amperen utan även Volten som också har med vikt o storlek att göra så det blir en del större för 12V.

Det finns redan liknande batterier för bilar men de är väldigt dyra än så länge.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag glömde en komponent! De här små batterierna är på 5 volt. Men det är ändå stor skillnad mot dagens blybatterier. Ett batteri på 85 ampèretimmar skulle väga 4 kg mot dagens (jag vet inte riktigt) 15 - 20 kg.

Vid massproduktion skulle priset sjunka väsentligt. I Kina idag kan man köpa sådana batterier för ungefär samma pris som blybatterier här.

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är ju också frågan om batteriets egenskaper, ett starbatteri skall kunna lämna ifrån sig flera hundra A på några sekunder ibland? :wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Li baserte batterier har en stor svakhet, de har nesten ingen indre motstand.
Mobiltelefoner og annet håndholdt utstyr bruker normalt LiPo varianter med elektronisk sikring og en seriemotstand, uten disse tillegg fungerende kan batteriet enten begynne å brenne eller detonere.

Riktig kapslet og sikret så er vektbesparelsen omlag 75%.

Hver LiPo eller LiIon celle er på 3,6V.

Det er solgt mange Tesla S i Norge, disse rene el-bilene er normalstore med en rekkevidde på 500 km pr. ladning. Fabrikken installerer ladestasjoner med hurtigladning - mesteparten av strømmen til dette skal komme fra solpaneler på take av ladestasjonen. Stasjonen er gridconnected og leverer strøm til elnettet når det er sol og inge lader - de regner med at det hel skal gå i balanse. Om litt over et år kommer det en 7-seter SUV i Tesla familien. Første modell var en roadster, med bra rekkevidde og en akselreasjon i klasse med Ferrari.

For husbilbygging må en først se på de nye el-bussene i Umeå, eller Wisper bussene i Holland og noen seder i Asia - endel av diss er hybrider. Som husbil regner jeg med at det som kan bli løsningen er en ladehybrid - eller rettere elektrisk drift med rekkevidde utvidelse. En stor batteribank og en generator som automatisk lader opp når det trengs - bodelen kan og forsynes fra denne batteribanken gjennom en DC-DC konverter.

Drivstofføkonomisk så får en se på en US-pickup modell STOR som har skal gå på under 0,3 l/mil selv som 4x4 - denne er konstruert av de som konstruerte GM Volt og Opel Ampera.

Jeg så selv et prototype startbatteri av LiFe rundt 1970 - disse var meget farlige da de kunne detoner ved kortslutning.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är ju häpnadsväckande prestanda i den elbilen! Har norsken åstadkommit detta? Vad kostar det att byta batteri, tro?

öte.JPG

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ett SB12V160E-OC Lithium batteri (12V, 160Ah motsvarande 320Ah blybatteri), väger 28 kg och kostar ca 23 000 kronor.
Livslängd: ca 5 år eller 1 000 - 2 000 cykler, sen är det dags för byte...

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Var kostar det så mycket? Jag har sett helt andra priser, visserligen i Kina men det ligger ju på den här planeten!

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Priset kommer från Schweiz!
Kan vara så som med alla nya prylar, att den blir billigare med tiden...
Jag ska ha min nya plåtis om 1,5 - 2 år och då blir det kanske "standard" med lite lättare grejer (kanske billigare också : )

Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest

Det är intressant att jämföra vikten som krävs för att lagra energi mellan "el-bilar" och bilar med förbränningsmotorer.
Man ser i exempelet här 85kWh lagrad energi i ett batteri som väger ca 200kg, alltså kan den leverera 85kW i en timme med sitt utramoderna batteri.
En dieselmotor kan producera en kWh på så lite som 200g diesel, den behöver alltså 85 x 200g= 17 kg diesel för att utföra samma arbete på 85kWh.
Viktskillnaden är stor för att inte säga enorm.
Frågan är sedan vad vinsten med elbilar är?, 85% av all elenergi i världen kommer från kraftverk som drivs av fossila bränslen.
Glöm inte heller bort att produktionen av en vanlig bil tar lika mycket energi som den sedan förbrukar under sin livslängd, en elbil kommer alltid att ta mer energi att producera än vad den sedan behöver för framdrivning under sin livstid

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jappe - de to norske fabrikantene av el-biler har stengt, Tesla er en amerikansk konstruksjon. Men det selges flere Tesla i Norge enn i USA og fabrikkens første ladestasjoner blir innstallert i Norge i år - før de begynner oppbyggingen av nettet i California. Tesla kan lade solkraft gratis på disse stasjonene! Når en da og vet at el-biler er helt uten avgifter ved anskaffelse og med en årsavgift (fordons skatt) på 300 kr så har en forklaringen på populariteten. Halve første års produksjon av Tesla sedan ble forhåndssolgt i Norge!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

... och ca 350 000:- SEK fabrikspris i USA! Att ta hem den + allt annat som tillkommer kan hamna på över 600 000:- SEK. Sen kommer underhållskostnader och batteribyten, men, men, tanken är god och våra barn kommer säkerligen att tacka oss en dag : )

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kollade instruktionsfilmen och den handlade bara om en massa tämligen fåniga och onödiga elektroniska finesser. Jag vill veta lite om batterierna, deras placering o.s.v. men hittade inget av detta. Ett riktigt praktexempel på vilseledande och långtråkig reklam i stället för konsumentupplysning!

Undrar vad bilen hade kostat utan all denna löjliga datorisering! Krångelfaktorn efter några år blir ju onödigt hög på grund av all onödig "shit"!

Jappe

Toppen