2012-10-27
Detta hände mej.
Vid mässan på Elmia 2011 träffade vi representant för Husbilslandet (HBL) tittade på husbil Knaus Box Star och bad om offert på 540 storlek enligt vår spec.
Var ute på internet o kontrollerade lite om HBL, fann lite om skattefiffel i lokalpressen och två ord på Husbilsklubens forum, STAY OUT! (fritt översatt…Håll er därifrån), hade vi då tänkt på innebörden av dessa ord hade det inte blivit någon affär. Detta var Varning 1.
Vi fick så småningom ett kontrakt, ett kontrakt som var skrivet med så många fel att vi förstod att det inte var kontrakt utan ett underskrivet utsänt dokument för korrekturläsning. Vi utförde korrekturläsningen och fick efter en månad ett slutligt avtal som vi skrev på.
I början av April 2012 fick vi så besked om att bilen var klar för avhämtning, tid bestämdes till 12/4 2012, vi ville inte ha den fredagen den 13.
Vi anländ till HBL den 12/4 vid 1400-tiden bilen rullades fram nytvättad och skulle förevisas av personal från verkstaden. Ville kontrollera infästningen av draget och såg då en kabel som var ”draperad” från back-kamran, upphäng i diverse kablar bromsrör osv, snett genom fjäderfästet. Min direkta fråga var, hur tror ni denna kabel ser ut när man kört på vintervägar efter påfrusen snö o is?
Begärde fram en stege för kontrollera installationen på taket. Fick se att solcellens fästen skruvats rakt ner i taket med plåtskruv, kabeln från solcellen låg tvärs taket lös med undantag för två plast hållare som var minst dubbelt förstora dvs kabeln låg lös, även dessa fästen var skruvade med två plåtskruvar rakt ner i taket. Lim/tätningsrester syntes runt om detta objekt. Antennens infästning; taket är formpressat och här tror vi att man använt minst en tub tätningsmedel då det låg massor på utsidan och en stor kladd på bakre takfönstrets utsida, kabelgenomföringen kunde inte kontrolleras.
Innerskärmar, stänkskydd och utlovade vinterdäck saknades.
Tiden gick och vi hade bestämt att åka tillbaka samma dag beslut togs att jag själv fäster upp kablarna fick list och lim för solcellskabeln.
Fick nu veta att det var skolelever som utrustat vår bil och att HBL brustit i tillsyn men tog sitt fulla ansvar? Varning 2.
Fick reda på att bilen inte kunde registreras på oss denna dag då den var för ny, fick ett frankerat kuvert som sades innehålla bilhandlarskylt och som vi kunde visa för polisen om vi blev stoppade? Frågan ställdes vem som tog ansvar för ev skador och vad självrisken i så var, detta bara skrattades bort, detta tog minsann HBL ansvar för. Var det en bilhandlarskylt i brevet eller var jag bara godtrogen? Kuvertet skickades åter utan att öppnas. Varning 3.
Kontrollerade olja och vatten, hemfärden påbörjades. Stannade på första köpcentra för att köpa klisterremsa då kabeln från solcellen hela tiden låg och slog och skavde på taket. Anlände Lund 2330 och stannade på Preem för att tanka. Öppnade motorhuven för att kontrollera motoroljan och såg att expansionskärlet var tomt för vatten???, tyckte mej se vatten i slangen från expansionskärlet varför vi beslutade att köra till Dalby.
20120413.
I dagsljus såg vi en bil som var helt kletig och svart av vägdamm och glykol? Kontrollerade med Fiatverkstad vilken typ av glykol det skulle vara (i detta fall röd), bad min svåger som var på väg till oss efter lunch att köpa. Blandade och fyllde på 1,0-1,5 lit startade bilen för att kontrollera läckage, förundrades över hur svagt startbatteriet verkade (fick detta bekräftat senare när jag pratat med Fiat i Kristinehamn)?
Ett SMS låg på telefonen om att nu var bilen registrerad på mig.
Två personer med motorvana fann inget läckage och vi bestämde oss för att köra en runda, hela tiden hålla kontroll på temperaturen och se om vi kunde upptäcka läckage när trycket i systemet steg ytterligare.
Vid ett tillfälle stannade vi för stopp och hörde något som dunka till, som en sten som sprätter iväg för ett däck, körde vidare och kom så småningom tillbaka till Dalby. När bilen backades in på uppställningsplatsen såg vi droppar under motorn och att kabeln till motorvärmaren hängde och hade släppt från motorvärmaren och att motorvärmarproppen saknades. Vi tog personbilen, körde samma väg som vi gjort med husbilen såg en sjö av glykolvatten där vi stannat vid stopp och 100-met längre fram hittade vi motorvärmarproppen. Total körsträcka 30 km.
Nu börjar en långdragen historia med mailkonversation och historier om intyg från Fiat. Fiat ville inte ha med detta att göra och inte skriva något intyg, det var ju HBL som felat genom att inte utföra ett fackmannamässigt arbete vid montering av motorvärmarpluggen, det var deras ansvar, allt med intyg från Fiat var bara dimridåer.
Den 20120514 ställde vi en skrivelse till HBL där vi som alternativ 1. krävde att köpet skulle återgå och som alternativ 2. byte av motor. Den 20120517 fick vi besked att köpet återgår, vi pratade vi via telefon, 20120516, med representant för HBL (inspelat) och fick då veta att dom skulle sälja denna bil som ny?
Den 20120601 0830 blev jag uppringd av representant för Transportstyrelsen och tillfrågad om jag ägt XEL 389 mitt svar var ja. Ställde frågan varför dom ringde och fick då veta att det inkommit en skrivelse från HBL om en rättelse, dvs mitt namn skulle ur fordonsregistret??
Hittade en motsvarande bil i Tyskland fick numret på specifikationen för bodelen av säljaren sände ett mail till Knaus i Tyskland med en fråga om bestyckningen i denna bil.
Fick ett mail från Berghaus där man omtalade att dom bara sålt en sådan bil i Sverige och att dom bara kunde svara på hur denna spec såg ut man kunde endast svara för det som var sålt i Sverige!? Tyskarna hade fm vidarbefordrat till Berghaus.
Jag ringer nuvarande ägare till XEL389 den 20121023, presenterade mig med namn och frågar om han äger denna bil och om han var nöjd med hur bilen är utrustad. Jag fick beskrivet att förre ägaren plockat på massor med grejor att det fungerade bra. Tyvärr så dog/avled förre ägare, det var därför bilen var till salu med så kort körsträcka.
Detta tog luften ur mig och jag talade om att det var jag som ägt bilen idigare. Efter detta hade vi en lång diskussion.
Fy vad dåligt av att bli dödförklarad, skrev ett brev till HBL 20121024. Först skulle man ta bort mitt ägarskap ur fordonsregistret sen dödförklarade man mej allt för att kommande köpare inte skulle ta reda på bilens bakgrund. Dessa äffärsmetoder trodde jag mer florerade i forna öst o inte i dag i Sverige, vilket jag även framfört till HBL.
Vilken jäkla tur för mej att HBL inte har tillgång till folkbokföringen.
Glädjen över ett bra husbilsår utbyttes med att jag blev jag dödförklarad!?
Det är tråkigt och synd om efterkommande ägare till en bil med en motor som körts helt utan vatten, det blir han eller hon som förr eller senare får stå för kostnaderna för en kostsam motorreparation, alla vet att en motor som blivit överhettad bara blir sämre.
Detta hände mig, skriver jag som ett ”kom ihåg” till mina nu levande och kommande husbilsvänner.
På Fritiof Nilsson Piratens gravsten står det.
…... Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den, datum i mitt fall får komma senare.
Det blev mycket läsa men är bara en bråkdel av den dokumentation och foto jag har i detta ärende
GöranB
Detta hände mej.
Vid mässan på Elmia 2011 träffade vi representant för Husbilslandet (HBL) tittade på husbil Knaus Box Star och bad om offert på 540 storlek enligt vår spec.
Var ute på internet o kontrollerade lite om HBL, fann lite om skattefiffel i lokalpressen och två ord på Husbilsklubens forum, STAY OUT! (fritt översatt…Håll er därifrån), hade vi då tänkt på innebörden av dessa ord hade det inte blivit någon affär. Detta var Varning 1.
Vi fick så småningom ett kontrakt, ett kontrakt som var skrivet med så många fel att vi förstod att det inte var kontrakt utan ett underskrivet utsänt dokument för korrekturläsning. Vi utförde korrekturläsningen och fick efter en månad ett slutligt avtal som vi skrev på.
I början av April 2012 fick vi så besked om att bilen var klar för avhämtning, tid bestämdes till 12/4 2012, vi ville inte ha den fredagen den 13.
Vi anländ till HBL den 12/4 vid 1400-tiden bilen rullades fram nytvättad och skulle förevisas av personal från verkstaden. Ville kontrollera infästningen av draget och såg då en kabel som var ”draperad” från back-kamran, upphäng i diverse kablar bromsrör osv, snett genom fjäderfästet. Min direkta fråga var, hur tror ni denna kabel ser ut när man kört på vintervägar efter påfrusen snö o is?
Begärde fram en stege för kontrollera installationen på taket. Fick se att solcellens fästen skruvats rakt ner i taket med plåtskruv, kabeln från solcellen låg tvärs taket lös med undantag för två plast hållare som var minst dubbelt förstora dvs kabeln låg lös, även dessa fästen var skruvade med två plåtskruvar rakt ner i taket. Lim/tätningsrester syntes runt om detta objekt. Antennens infästning; taket är formpressat och här tror vi att man använt minst en tub tätningsmedel då det låg massor på utsidan och en stor kladd på bakre takfönstrets utsida, kabelgenomföringen kunde inte kontrolleras.
Innerskärmar, stänkskydd och utlovade vinterdäck saknades.
Tiden gick och vi hade bestämt att åka tillbaka samma dag beslut togs att jag själv fäster upp kablarna fick list och lim för solcellskabeln.
Fick nu veta att det var skolelever som utrustat vår bil och att HBL brustit i tillsyn men tog sitt fulla ansvar? Varning 2.
Fick reda på att bilen inte kunde registreras på oss denna dag då den var för ny, fick ett frankerat kuvert som sades innehålla bilhandlarskylt och som vi kunde visa för polisen om vi blev stoppade? Frågan ställdes vem som tog ansvar för ev skador och vad självrisken i så var, detta bara skrattades bort, detta tog minsann HBL ansvar för. Var det en bilhandlarskylt i brevet eller var jag bara godtrogen? Kuvertet skickades åter utan att öppnas. Varning 3.
Kontrollerade olja och vatten, hemfärden påbörjades. Stannade på första köpcentra för att köpa klisterremsa då kabeln från solcellen hela tiden låg och slog och skavde på taket. Anlände Lund 2330 och stannade på Preem för att tanka. Öppnade motorhuven för att kontrollera motoroljan och såg att expansionskärlet var tomt för vatten???, tyckte mej se vatten i slangen från expansionskärlet varför vi beslutade att köra till Dalby.
20120413.
I dagsljus såg vi en bil som var helt kletig och svart av vägdamm och glykol? Kontrollerade med Fiatverkstad vilken typ av glykol det skulle vara (i detta fall röd), bad min svåger som var på väg till oss efter lunch att köpa. Blandade och fyllde på 1,0-1,5 lit startade bilen för att kontrollera läckage, förundrades över hur svagt startbatteriet verkade (fick detta bekräftat senare när jag pratat med Fiat i Kristinehamn)?
Ett SMS låg på telefonen om att nu var bilen registrerad på mig.
Två personer med motorvana fann inget läckage och vi bestämde oss för att köra en runda, hela tiden hålla kontroll på temperaturen och se om vi kunde upptäcka läckage när trycket i systemet steg ytterligare.
Vid ett tillfälle stannade vi för stopp och hörde något som dunka till, som en sten som sprätter iväg för ett däck, körde vidare och kom så småningom tillbaka till Dalby. När bilen backades in på uppställningsplatsen såg vi droppar under motorn och att kabeln till motorvärmaren hängde och hade släppt från motorvärmaren och att motorvärmarproppen saknades. Vi tog personbilen, körde samma väg som vi gjort med husbilen såg en sjö av glykolvatten där vi stannat vid stopp och 100-met längre fram hittade vi motorvärmarproppen. Total körsträcka 30 km.
Nu börjar en långdragen historia med mailkonversation och historier om intyg från Fiat. Fiat ville inte ha med detta att göra och inte skriva något intyg, det var ju HBL som felat genom att inte utföra ett fackmannamässigt arbete vid montering av motorvärmarpluggen, det var deras ansvar, allt med intyg från Fiat var bara dimridåer.
Den 20120514 ställde vi en skrivelse till HBL där vi som alternativ 1. krävde att köpet skulle återgå och som alternativ 2. byte av motor. Den 20120517 fick vi besked att köpet återgår, vi pratade vi via telefon, 20120516, med representant för HBL (inspelat) och fick då veta att dom skulle sälja denna bil som ny?
Den 20120601 0830 blev jag uppringd av representant för Transportstyrelsen och tillfrågad om jag ägt XEL 389 mitt svar var ja. Ställde frågan varför dom ringde och fick då veta att det inkommit en skrivelse från HBL om en rättelse, dvs mitt namn skulle ur fordonsregistret??
Hittade en motsvarande bil i Tyskland fick numret på specifikationen för bodelen av säljaren sände ett mail till Knaus i Tyskland med en fråga om bestyckningen i denna bil.
Fick ett mail från Berghaus där man omtalade att dom bara sålt en sådan bil i Sverige och att dom bara kunde svara på hur denna spec såg ut man kunde endast svara för det som var sålt i Sverige!? Tyskarna hade fm vidarbefordrat till Berghaus.
Jag ringer nuvarande ägare till XEL389 den 20121023, presenterade mig med namn och frågar om han äger denna bil och om han var nöjd med hur bilen är utrustad. Jag fick beskrivet att förre ägaren plockat på massor med grejor att det fungerade bra. Tyvärr så dog/avled förre ägare, det var därför bilen var till salu med så kort körsträcka.
Detta tog luften ur mig och jag talade om att det var jag som ägt bilen idigare. Efter detta hade vi en lång diskussion.
Fy vad dåligt av att bli dödförklarad, skrev ett brev till HBL 20121024. Först skulle man ta bort mitt ägarskap ur fordonsregistret sen dödförklarade man mej allt för att kommande köpare inte skulle ta reda på bilens bakgrund. Dessa äffärsmetoder trodde jag mer florerade i forna öst o inte i dag i Sverige, vilket jag även framfört till HBL.
Vilken jäkla tur för mej att HBL inte har tillgång till folkbokföringen.
Glädjen över ett bra husbilsår utbyttes med att jag blev jag dödförklarad!?
Det är tråkigt och synd om efterkommande ägare till en bil med en motor som körts helt utan vatten, det blir han eller hon som förr eller senare får stå för kostnaderna för en kostsam motorreparation, alla vet att en motor som blivit överhettad bara blir sämre.
Detta hände mig, skriver jag som ett ”kom ihåg” till mina nu levande och kommande husbilsvänner.
På Fritiof Nilsson Piratens gravsten står det.
…... Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den, datum i mitt fall får komma senare.
Det blev mycket läsa men är bara en bråkdel av den dokumentation och foto jag har i detta ärende
GöranB