• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Minusränta ger dyrare husbilar

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Idag sänktes räntan till -01% vilket fick till följd att euron omedelbart blev 1,2% dyrare. Jag vet inte vad Forex tar just nu men för de som väntar på vårleverans av en ny husbil var det inte så kul. De flesta kontrakt ger handlaren möjlighet att höja priset när valutakursen stiger. Det är nu ganska stor diff mellan den kurs som gällde på ex mässan i september där ju många affärer med vårleverans görs upp. Gissar att det nu handlar om 5% som ju kan komma som en kalldusch när leveransen närmar sig. Sidoimport från tyskland blir ju också mindre lönsam med en eurokurs på runt 10,10 kr. Surt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Minusränta ger dyrare husbilar

Köp av euro på Forex 10,09 kl 11 Det var ca 9,50 i september. Dryga 5% påslag.:(

Nu hoppas jag verkligen att ingen växlar sina pengar på Forex när man skall köpa husbil. Dyrt!

Den officiella kursen just nu är 9.61 kr, för en Euro. Forex 10,09, en bra marginal som inte kan accepteras vid större affärer.

Forex är bra för resevaluta, men inte för större utbetalningar i andra valutor, då är det banken som gäller.

Börsen går väldigt fint + 1,9% idag!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Du har givetvis helt rätt men diffen är lika stor på banken. SEB 9,2 till 9,7 så det är fortfarande så att uppgången är runt 5% vilket ju kommer att drabba vissa köpare rätt styggt.:(

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Nu ser det ut som om det stabilisera på runt 9,62

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    14,6 KB · Visningar: 2

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Om man köper en husbil i sek och om kontraktet inte är kopplat till euro så kan inte handlaren ta ut valuta förändringen.
Jag tycker att det är dåligt av handlarna om man inte köper valuta när en affär är klar, på det sättet är det ingen part som riskerar något.
När vi skulle handla bil så hade handlaren satt in kursen i 9.65, på banken kunde man köpa euro för 8.80, så det blev av förklarliga skäl ingen affär hos den handlaren.

Bosse

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ska man betala utomlands i en annan valuta då ska man göra det via bankens Avista kurs och leverantörens IBAN nummer. Forex och andra växlingskontor är något helt annat.
Min banks Avista € säljkurs idag (12/2-2015) = 9,5635 medan Forex växlingskurs = 10,0946. Räkna själv vad det blir på t.ex. en HB som du ska betala ca 80 000 €.

F

F.d. 25267

Guest

För oss som har lån på husbilen blir det billigare nu
:yes:

T

TonyR

Guest

För oss som har lån på husbilen blir det billigare nu
:yes:

Om finans bolagen sänker ja,

fick ett lån på 330 000 kr och 2,95 i ränta när jag bytte husbil i juni 2014,
nu i januari var räntan 3,50 . Har inte reflekterat över att räntan gått upp så mycket så nu löste jag lånet istället

Handelsbanken finans stod för lånet

F

F.d. 25267

Guest

Om finans bolagen sänker ja,

fick ett lån på 330 000 kr och 2,95 i ränta när jag bytte husbil i juni 2014,
nu i januari var räntan 3,50 . Har inte reflekterat över att räntan gått upp så mycket så nu löste jag lånet istället

Handelsbanken finans stod för lånet

Många finansbolag har extra låg ränta i tex. 6 månader för att locka nya kunder. Vi har Santander och de har inte gjort så utan följt styrräntan någotsånär

Per

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Hämtar husbil i tyskland i början av mars. Är inte speciellt imponerad över kronans fall just nu :(.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det dags att köpa rysktillverkade husbilar (om det nu finns sådana)?

image.jpg
Rubelns utvecklig mot SEK

Toppen