Sv: Minska rånrisk
Hej alla Hbkare.
Hade egentligen inte tänkt skriva något om detta, men kan det vara någon till hjälp eller nytta så Ok. Skall försöka fatta mig kort.
På vår andra resa till "värmen " körde vi genom Danmark-Tykland- Frankrike till Spanien. Vi övernattade på lastbilsstopp som vanligt. Natten till Allhelgona i Frankrike stod vi tillsammans med en annan Svensk bil med en ensam man i, under en lampa som gjorde att det var ljust som på dagen. Vi satt och småpratade lite med grannen innan vi skulle sova, jag följde honom ut, gick runt och kände på dörrarna att allt var OK. Kl 0200 ca vaknade hustrun av att hunden gläfste till ett par ggr. reste sig upp och får se att en person befinner sig framför dom svängda "pilotstolarna" Skriker åt mig "som sover som en slaktad gris " VAKNA det är någon inne i bilen (en helt ny McLouis Tandy Fiat)
Jag flög upp, killen där framme hade 2 kompisar utanför i bil, vilka skrek åt honom att komma, jag ut genom bodelsdörren och konstaterar att dom försvann i fjärran.
Högerdörren var låst, förarsidan var öppen, utanför låg min plånbok och pass (amen) det enda som saknades var en svensk hundring.Kontokort och körkort fanns på annan plats.
Nu till det märkliga, inga som helst brytmärken eller annan åverkan på dörren, HUR KOM HAN IN????????
Grannbilens larm gick, men den äldre mannen vaknade inte, jag kollade hans dörrar dom var låsta, han kom ovetande ut på morgonen och undrade om natten varit lugn!!!!!
Vi var naturligtvis vakna resten av natten.
Har efter hand fått uppgift om att dessa killar använder sig av en stark magnet som slår ut ellåset, om det ligger någon sanning i detta har jag ingen aning om. Men jag konstaterar att låset efter dettas "strular" och hoppar ur ibland och det känns lite olustigt, har åtgärdat detta på "mitt sätt" när vi lämnar bilen.(eftersom detta är en öppen sida för vem som helst, kanske det blir lite väl mycket tipps på lösningar ibland)
Ja detta blev ändå för långt, men så var det.
Nu är vi i Portugal och tänker vara här några veckor
HBK 913
Eila & Ingemar