• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mindre batteri

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Än en gång måste jag köpa ett nytt batteri...
Jag tror att batteriet är på 110A... Och himla tung och bökigt att byta...
Så jag undrar kan jag sätta in ett mindre... Typ 80A... eller vad säger ni?
Motor tjd2. 8 diesel

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag köpte ett Exide premium 70A startbatteri till min gamla Hymer i år.
Elen uppgraderade jag för några år sedan. DC/DC laddare. Stora delar av elen är bytt. Generatorn är dock bara på 50A.

Det nya batteriet kan ta emot laddning på ett helt annat sätt än det gamla.
Den ökade laddnings mottagligheten ökar kraftigt belastningen på remmen till generatorn, speciellt när motorn startas. Remmen slirade och slets ut ganska snabbt. Strömmen var lite över 40-43A när jag mätte med en tångampermätare.
Då var även kylen på.

Jag testade remmar av olika fabrikat. Rengjorde skivorna och spände remmen några gånger ute på rull. Biltemas rem håller bäst, inget jag hade gissat.

I mitt fall blev det lite bökigt med ett bättre batteri.
Efter en del skruvande fungerar det ganska okej.

Ligger man på gränsen av vad generatorn klarar av inkl. drivningen av generatorn
ska man ta sig en funderare. Vilken årstid används bilen. Kan man ladda vid vinteruppställningen. Jag brukar plocka ur batterierna.

Vilket batteri ska man då köpa. Hög startström och laddnings mottaglighet kan skapa problem.
Jag tror inte att det är något problem med nyare bilar med byte av startbatteri.
Mer för de gamla med kilrem.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Biltema har nu fått in ett nytt 105 Ah AGM-batteri med 4 års garanti. Mitt startbatteri hälsade hem för en vecka sedan efter tio års tjänstgöring, så det fick bli ett sådant.
En fördel med AGM är att de inte är så känsliga för vibrationer som orsakar kortslutning i cellerna på lång sikt.

F

F.d. 22252

Guest
Biltema har nu fått in ett nytt 105 Ah AGM-batteri med 4 års garanti. Mitt startbatteri hälsade hem för en vecka sedan efter tio års tjänstgöring, så det fick bli ett sådant.
En fördel med AGM är att de inte är så känsliga för vibrationer som orsakar kortslutning i cellerna på lång sikt.
Har du läst den tekniska manualen 105ah gäller 20timmars urladdning i skarpt läge blir det väsentligt mindre.
Men det som är mer oroande är charging acceptance dvs hur mycket man kan ladda med max. 5,2 A. Räkna på hur länge du får ha generatorn igång för att ladda tillbaka en en enkel kallstart.

Toppen