• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min Ford tappar all kraft

F

F.d. 53081

Guest
I går när jag hem från Sth till Sundsvall tappade min vanligtvis pigga och starka Ford, 140 hk all kraft vid omkörning i lång uppförsbacke. Detta hände två gånger. Det händer när jag trampar gasen för djupt. Trampar jag ned gasen till hälften går bilen helt normalt. Står jag still och gasar kommer varvtalet upp till 3000 varv inte mer.
Nån som har nån ide vad detta kan bero på?
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Det är en -11 så det finns katalysator.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Min Ford tappar all kraft

Jag hade en ford Mondeo diesel som katalysatorn beckade igen med samma resultat som för dig, jag kröp under och knackade lagom försiktigt med en hammare, skiten släppte och bilen gick OK igen.
>Blasse
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har den någonsin varvat mer än 3000v/m när du står still.
Om den gjort det så kan du ha en felkod i systemet som inte tillåter dej att göra det nu.
Det finns motorer på andra bilar som inte varvar upp om du inte kör bilen.
Det kan vara något med automatlådan (om du har en) som sätter ett fel
så att den inte vill växla ner och då stryper motorn.
På vissa bilar varvar inte motorn upp om du har foten på bromsen.

Knacka absolut inte på katalysatorn eller partikelfälla med något.
Den är väldigt ömtålig. Får du minsta spricka i "bikakan" inuti den så är den kass.

Sök upp en verkstad om ingen annan har någon idé på fel som hör direkt till
din bil och motor.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Den har bara gått 2300 mil så katalysatorn borde inte ha beckat igen. Det här var premiärturen efter ha stått hela vintern. Kan det ha nån betydelse?
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Kan det ha något med bränslet att göra? Jag tankar på OK. I höstas läste jag att några biltillverkare varnad för OK:s diesel. Den skulle förstöra bränslefiltret.
Nån som har erfarenhet av detta?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Hade problem med att slangen till turbon lossnade, men var då ännu kraftlösare än vad du beskriver. Tänkte kanske att den bara kanske läcker.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Det låter som det skulle kunna vara bränslefiltret.
Arne.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Min Ford tappar all kraft

Den har bara gått 2300 mil så katalysatorn borde inte ha beckat igen. Det här var premiärturen efter ha stått hela vintern. Kan det ha nån betydelse?

Hur fungerar det med alg bildningen i dieseltankar nu för tiden?. Tidigare satte det igen bränslefilter och slangar om man lagrade över vissa månader.
Var det så det var med OK dieseln tidigare kanske?.

Får du för lite bränsle till systemet när turbon skall börja ladda på tryck då borde du fått en felkod på detta på en 2011:a.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Pratade nyss med en Fordmekaniker. Han var övertygad att det var bränslefiltret. Dom har fått byta massor med filter efter OK dieselanvändning.

Vinterförvaring med svensk blask-diesel kan ge upphov till problem. Våra bilar fick Dieselbiocid, stoppar tillväxt av bakterier, alger och slem i bränsletankar innan avställningen.

Dieselbiocid, bil - Biltema

Men det andra som nämnts är också klassiker efter avställning:
- Musbo I luftfilter
- Musbo/nötter I katalysator/ljuddämpare
- Avgnagda eller söndertorkade slangar
- I värsta fall kan det vara en rasad styrbox
 
Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Min Ford tappar all kraft

Samma problem råkade jag ut för... Tankade på OK, sen var bränslefiltret igensatt. Har bytt två gånger sedan dess, men nu fungerar det som det ska igen :)


//Freddy
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Min Ford tappar all kraft

På min Ford lossnade turboslangen,ock
då blev den helt slö,ock orkade ingenting.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Bytte oljefilter. Nu fungerar bilen perfekt igen. Tack för era tips.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Min Ford tappar all kraft

Bytte oljefilter. Nu fungerar bilen perfekt igen. Tack för era tips.

Oljefilter?
Eller tänker du på bränslefilter?

Köp på dig något extra om det skulle vara så att du har algbildning I tanken och allt inte har kommit ut. Då kan det hända snart igen och retligt om det hander när man star färdigpackad en fredag eftermiddag och reservdelsbutikerna är stängda.


Miljövänligt....
Diesel blir miljövänlig av finskt slaktavfall | Allt om bilar | Expressen
artikeln är från 2007 men stammer det så är det ju organiska beståndsdelar I våran redan rena och energilösa svenska diesel. Kanske inte så konstigt att det växer alger I diesel.

Kan man vattna blommorna med diesel snart? Eller få den som frukostjuice med növändiga Omega-fetter i......

Dieselbakterier | Lastbil | Dieselbåtar | Rengöra Dieseltank | Wynnsbutiken

vad.jpg
 
Toppen