• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Min dundertabbe

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Jag har gjort min absolut största miss under mina 12 år med husbil. Jag hade inte släckt en låga på gasolspisen när jag tog av kastrullen. Efter att vi hade ätit ute och kom in igen så såg jag inte att den var på så jag lägger ner glasluckan. Den stod på sparlåga. Efter några minuter så smällde det till ordentligt. Glaset gick i miljoner bitar och en låga slog upp och svedde duken som låg där. Det var hemskt otäckt. Det var bara att bita ihop och börja att sanera. Ingen idé att gräma sig, ingen kom ju till skada och det finns förmodligen en ny glasskiva att köpa.

Finns det fler som har gjort tabbar.

Eva

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Min dundertabbe

:cool:ALDRIG:D

Ska nog fundera!
Jo
Jo jag har tappat 3 st hjul på 3 olika bilar, Så nu frågar jag vederbörande som bytt hjul om de dragit åt bultarna, dä kan jag säga är rätt pinsamt, men det var inga husbilar.
Tur att det gick bra med er i alla fall.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Det skulle väl vara när jag gick in på damernas....:wink:

En av dom var för många år sen när jag skulle demonstrera ett okrossbart glas för familjen. Släppte det i golvet, och resten kan ni själv gissa.
Att det kan bli så många bitar är helt otroligt.

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Du är inte ensam, måste erkänna att jag gjort likadant, sparlåga, locket ner och en promenad på en timma. Kom tillbaka upptäckte missen, jag hade däremot turen att glaslocket inte gick sönder, bara en liten missfärgning. Nu känner man efter om man släckt lågan innan man fäller ner locket.
Ha de bra/ sören

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2025

Eva, vi har också varit med om ett exploderande glaslock. Som tur är så finns de nya att få tag i.

När vi var nyblivna husbilsägare hade jag ställt ett värmeljus i en liten keramiklykta på glaslocket. Den var inte speciellt varm men ändå hände samma sak. Jag var ensam i hsubilen och satt som tur var i soffgruppen, så jag var ett par meter från spisen. Annars vet jag inte vad som kunnat hända. I explosionen flög det små, små glasbitar överallt och vi hittade dem under lång tid efter det att vi trott att allt glas var omhändertaget. Så var försktiga med era glaslock. Numera ställer vi aldrig något varmt, inte ens något ljummet föremål, på locket.

Lisa

Anders H

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2025

Inget konstigt med detta Hasse,det är säkert många fler som glömt spisen på sparlåga bla undertecknad men det som verkligen förvånar mig är att våra välavlönde byråkrater inte kommit på att en säkerhetsspärr skall stänga gasen när locket fälls ner??!! (allt annat när det gäller gasol är ju så välreglerat)
Glöm inte gasen,lev väl så syns vi
Anders H :wideeyed:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Anders H, det var en mycket bra idé. Den ska jag lämna vidare till min husbilsleverantör. Dom kanske då kan lämna iden vidare till tillverkaren.
Klart att det kan gå att lösa på så sätt. Dom har ju åkt till månen?

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Tabbar! Skulle behöva ett helt forum själv.
Senaste dumheten var när jag backade på snöslungan i vintras, hade ställt den bakom bilen 15 sekunder tidigare men minnet är ju kort ibland.:eek:

F

F.d. 10115

Guest

Inget konstigt med detta Hasse,det är säkert många fler som glömt spisen på sparlåga bla undertecknad men det som verkligen förvånar mig är att våra välavlönde byråkrater inte kommit på att en säkerhetsspärr skall stänga gasen när locket fälls ner??!! (allt annat när det gäller gasol är ju så välreglerat)
Den funktionen hade vi på vår husvagn från -83.När locket fälldes ner påverkades en säkerhetsventil och gasen stoppades.

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Hej Eva!

Börjar med att säga tack för senast (Ranarps Strand 16/5). Sedan till din "tabbe". Här har du en som gjort precis detsamma så jag förstår precis hur du kände det. I mitt fall var det så här att jag hade en låga på spisen igång med potatiskok. Eftersom Dethleffs nya kök är så fiffigt med tre olika glaslock kan man ju stå och arbeta på det ena medan de två andra är uppfällda. Så tände jag låga nummer två, till höger om den första. Jag tände den med piezotändaren! Fantastisk grej den där piezotändaren. Bara att trycka, så tänder lågan! Och så fortsatte jag skära grönsaker på skärbrädan som låg på det nedfällda glaslocket.

Ja du kan säkert räkna ut vad som hände - plötsligt bara small det utav bara 17! Såväl skärbrädan som jag flög iväg då glaslocket fullkomligt exploderade! Jag hade som du förstår tänt fel låga (full sprutt dessutom). Eftersom jag tände med den där tjusiga piezotändaren märkte jag ju inte att jag tände fel låga. Hade jag tänt på gammalt hederligt vis med min gaständare så hade det naturligtvis aldrig hänt.

När den värsta chocken lagt sig var jag naturligtvis överlycklig över att det trots allt gick så bra, med tanke på att jag ju stod lutad över skärbrädan och skar när locket exploderade. Det kunde ju gått riktigt illa.

Hur som helst, det var bara att ringa Codat och beställa ett ny glasdel. Jag blev 600 kr fattigare men en erfarenhet rikare på kuppen; no more piezo för mig!

Hälsningar från Ingela i Leffe II

F

F.d. 29837

Guest

Vår första husbil Swift Kontiki 1990 års modell hade en säkerhetsbrytare så när locket fälldes ner så stängdes gasolen av. Den säkerheten har inte funnits på våra efterföljande bilar av nyare årsmodeller och andra märke.
Tacksam för att du delar med dig av "fadäsen". Har inte ens tänkt på att det skulle kunna hända.

Hälsningar Marianne o Bengt

Ann-Britt 216

HBK Medlem (P)
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2025

Hej Eva o Hasse!
Jag glömde gasolen en gång, satt ute och fikade, vi var långt uti fjällen, locket var inte på så det hände inget.
Men nu i våras en dag när det var kallt ute och vi skulle grilla korv inne. Då glömde jag ta upp locket så det blev varmt uppepå locket. Efter detta så frågar alltid Uffe har du stängt gasolen.
Jag blir rädd för mig själv att man kan glömma sånt.
hälsar Ann-Britt

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Vi hade en husvagn av årsmodell 70 som hade den funktion, borde ju kunna ha det på dagens morderna campingfordon oxå.:yes:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

Hej! Jag har gjort något liknanade. Värmde soppa till barnbarnet. Satte sedan de på sparlåga.Sedan gick vi ut för att äta. Efter ett tag började det lukta lite bränt. Det är nog någon som grillar trodde vi. Lukten blev värre och värre. Efter ca 1 tim. gick jag in i vår bil, det var inen trevlig syn. Kastrullen fick slängas, vispen hade smält ner. Numera sätter jag aldrig något på sparlåga och gå ut.

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Jag gjorde nästan som Farmor Anita men här var det Välling som skulle värmas.
Nu var det inte gasol utan på en minispis i förtältet (Husvagn) som jag glömde stänga av.
När matningen var klar så somnade vi alla tre för att vakna 1,5 tim senare.
När jag kom ut i förtältet så osade det lite och jag såg att vispens plast var 1cm från den något röda platta.
Kastrullen som var av Aluminium var väldigt mjuk efter min behandling, fick ju förstås slängas.

Ett annat misstag jag gjorde var att lägga en cigarettändare nära gasolspisen så att den exploderade utav värmen som kom upp från spisen.
Jag hade lagt den vid påsättningsknapparna och använde en stor stekpanna och då spred sig värmen ut mot knapparna.
Jag klarade mig med blotta förskräckelsen och på husbilen fick vi byta myggnätsfönstret.

F

F.d. 50042

Guest

Vi är många som gjort denna dundertabbe, bilen var helt ny vi var ute på första resan, Fredrik på PR Husbilar varnade oss för att lägga ner glasluckorna med en låga brann. Bror duktig sa att det är inga problem jag kollar ordentligt att lågorna är släckta!!!
Vad händer, vi skall äta lunch mitt ut i det okända i småland, jag vrider av gasen - tror jag, sparlåga. Efter en halvtimme anser jag att det är riskfritt att lägga ner glasluckrna. Det tog c:a 5 min innan det small. Fortfarande efter nästan ett år kommer glasbitar fram. En gång aldrig mera?
Hälsningar

Bosse HBK 1812

F

F.d. 50012

Guest

På vår gamla Dethleff från 1990 finns det en säkerhetsspärr som stänger av gasen när man fäller ner locket, undrar varför man har tagit bort den på nyare bilar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

.........det som verkligen förvånar mig är att våra välavlönde byråkrater inte kommit på att en säkerhetsspärr skall stänga gasen när locket fälls ner??!!............
Anders H
.....................................................................................................

Säkerhetsspärr som släcker lågan om man fäller ner locket av misstag, anno 1989. Försvann tydligen när trälocken byttes mot glaslock, och risken för brinnande lock ersattes med "enbart" risk för exploderande lock.

PICT0159-4002.jpg

Vem var det som sa att utveckligen går framåt ? :confused: JANKRO.

Toppen