• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljözon Lyon.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Fick en felkörning så det blev en tur in i centrala Lyon, min husbil är Euro 5 och jag har inte miljödekal för centrala Lyon så min fråga är hur mycket böter kan det bli och hur länge brukar det dröja innan boten landar i brevlådan.
 

Bilagor

  • Skärmbild 2024-02-14 071404.png
    Skärmbild 2024-02-14 071404.png
    742,3 KB · Visningar: 21

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Upp till 450€ men, jag tror inte att de har automatisk avläsning eftersom man får ett mail som ersätter dekalen tills att den är levererad. Rätta mig om jag har fel.
Hälsningar
Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lyon har miljözon som aktiveras vid dålig luft, var miljözonen aktiverad när du körde? zonerna är inte aktiverade speciellt ofta är min erfarenhet.
68Euro böter är den siffra jag sett.

Miljözoner i Lyon
crit_air-1-300x254.png

Sedan slutet av 2016 har Lyon haft en så kallad nödmiljözon (ZPA), som alltid aktiveras när luften är mycket förorenad.

De ursprungliga reglerna innebar att bilar med udda och jämn sista siffra på registreringsskylten inte fick köra på samma dag. Från 16 november 2017 är det bara nivån på miljöplaketten som styr.

illkor för miljözonerna i Lyon​

Villkoren baseras på graden av smog:

- vid nivån N1 får bara fordon med Crit'Air-dekal köra,

- vid nivån N2 får efter 2 dagars smogvarning bara fordon med Crit'Air-dekalerna 0, 1, 2 och 3 köra

- vid nivån N3, med försämrad luft under längre tid, får bara fordon med dekalerna 0, 1 och 2 köra

Om du kör utan miljöplakett när miljözonen är aktiv, får du böta 68 EUR (omkring 800 SEK), ett belopp som kan öka till 375 EUR (omkring 5 000 SEK) om det inte betalas i
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då kanske det blir billigare att låtsas förlorat reg.skylten fram, ifall man nu kört in på "obehörigt område" (?)
 
Toppen