• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke

JEHAN

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ystad
HBK-Nr
41242
Medlemskap
2024
Jag undrar om man måste ha miljömärke när man skall till Spanien när man har en gammal bil ( euro 3) tänker ju inte köra i någon storstad ändå?
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Tror inte i Spanien,men tänk på att i Tyskland så blir områdena med miljözoner bara större samt att undvika större städer i Frankrike.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Som jag fattat det hela så måste du ha miljödekal när du passerar Tyskland. I ditt fall en gul ( euro 3)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Med en veteran är man väl undantagen från miljözonhysterin liksom vinterdäcktvånget man går liksom under radarn och betalar ingen skatt!!
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Beroende när bilen är registrerad. En diesel före 2000 kan inte få någon dekal men får då inte köra in i någon miljözonen alls. Bensinare tror jag gäller före 1992.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Är man osäker så gå in på Dekras sida,där står allt om den Tyska.
Sen lär du väl passera Frankrike,då kan du kolla hos Crit Air.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.891
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag undrar om man måste ha miljömärke när man skall till Spanien när man har en gammal bil ( euro 3) tänker ju inte köra i någon storstad ändå?
Her kan du læse alt om miljøzoner i Europa.


Her kan du se zonerne i Tyskland


Du skal kun have et miljømærke om du skal køre i de større byer og der kan der ofte være transitveje, hvor det ikke er nødvendigt.

Hvis du finder ud af at du skal bruge et mærke til et bestemt land, så søg på nettet efter den billigste pris. Green Zones er ikke de billigste.

Hvis du downloader Green Zones APP så kan du på et kort se hvor zonerne er i de forskellige lande.

 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Det är ändå små pengar jämfört med ev böter.
Ett tips, sätt dom på någon tunn plexiskiva utifall att om du måste byta ruta någon gång.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med en veteran är man väl undantagen från miljözonhysterin liksom vinterdäcktvånget man går liksom under radarn och betalar ingen skatt!!
Att bli klassad som veteran och slippa alla pålagor samt delta i parader m.m. i eu kräver strikt originalskick, hur många klarar det?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det som gäller i det land bilen är registrerad i ska väl gälla i EU? Sen är väl parader och träffar utställningar en helt annan sak, där kan man få se sånt som inte borde gå på vägen. Det handar väl om ålder och att den inte är ändrad maskinellt! Många veteraner lägger sej till med stort skägg tillika mage går inte att känna igen men ändå klarar de passkontrollen.
Veteraner blir mindre i antal hela tiden särskilt många blir aldrig gamla så utsläppen är nog på marginalen.
Snart bestämmer väl eu att vi ska gå omkring med ett klistermärke i pannan. I Frankrike är de så dementa att de hela tiden måste bli påminda om att chaufförer inte kan se runt hörn. Det har väl vi svenskar vetat hela tiden....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det som gäller i det land bilen är registrerad i ska väl gälla i EU? Sen är väl parader och träffar utställningar en helt annan sak, där kan man få se sånt som inte borde gå på vägen. Det handar väl om ålder och att den inte är ändrad maskinellt! Många veteraner lägger sej till med stort skägg tillika mage går inte att känna igen men ändå klarar de passkontrollen.
Veteraner blir mindre i antal hela tiden särskilt många blir aldrig gamla så utsläppen är nog på marginalen.
Snart bestämmer väl eu att vi ska gå omkring med ett klistermärke i pannan. I Frankrike är de så dementa att de hela tiden måste bli påminda om att chaufförer inte kan se runt hörn. Det har väl vi svenskar vetat hela tiden....
Sverige sticker ut i eu med egna unika regler kring veteraner ett tag till med egenbyggda, modifierade hobby fordon.

Veteranbilar tillåtna i miljözoner
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det om något borde väl vara ett bevis för att vi är smartare än resten av EU ibland undrar jag vad vi har för nytta av eus hittepå t.ex förbud mot att tillverka dieselbilar men kanoner går bra. Skulle vara ett förbud att bygga stora städer så skulle man slippa storstädernas problem och deras problem ska inte läggas på ett glesbefokat sverige.
Och vem har tid och ork att åka omkring och spana efter klistermärken på bilar, jag garanterar att det finns mycket värre problem att ta hand om. Borde ju finnas någon utredning om hur många som bötfälls. Finns det ett intenationellt register som myndigheterna kan söka i, finns ju bilar som inte sålts i värdlandet.
Själv avskyr jag att köra inne i städer oavsett vilken storlek och ålder det är på bilen. Trängsel stress svårt eller omöjligt att parkera.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
594
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Obs inte ironi ! Inlägg #8 ger svar på frågan som ställts ftån början.

Det finns flera märkligheter i inlägg ovan.... Sverige och sedan Eu! Men Sverige är ju med i Eu....
Miljözonerna är det oftast kommuner som inför...
Jag tror att man får titta på land för land.
I Tyskland finna det faktiskt rätt många städer.. i stadskärnan... som har begränsningar.... umweltzonen.. så det är inte bara storstäder som har detta. Men är man uppmärksamma så går det att köra i Tyskland utan större problem utan märke på rutan. Det är bara att undvika umweltzonen.
När det gäller " veteranbil" i Tyskland så ser man detta på att de har en speciell nummerskylt. Enligt google finns det ovanligt många just i Tyskland.
I Sverige finns lite olika regler kring bilar .... 20 år gamla 30 år gamla och 50 år gamla... kräver en helt egen tråd.

Är bilen över 30 år så är det oftast så att det går att köra in i umweltzone . Tipset är att lägga registreringsbevis och ett medlemskap/intyg i någon veteranbilklubb vid vindrutan.
( Det kan finnas undantag kanske ? )
Det är inte särskilt svårt för en tysk parkeringsvakt att se om och vilket märke som sitter i vindrutan! Så det är lika lätt att få böter på... som att få en parkeringsbot.
Vad som gäller i Spanien? Det finns ju ganska många som kört och vistats lång tid där? Vad gäller där?


Franska kommuner har sina regler... om Italien fanns det en tråd här på HBK...som enligt mig aldrig blev riktigt besvarad.... det vanligaste systemet i Italien är att i en zon får endast de boende eller vissa typer av fordon färdas.
Jag tror att i Tyskland används uttryck " Oldtimers ".

/vmpslkdmsd

 
Senast ändrad:
Toppen