• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Miljöklassning MK3

Lammat

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
38767
Medlemskap
2025
Hej Alla!
Jag har frågat "Farbror Google", men fattar nada..
Hur tolkar man MK3? Det enda jag hittar är att det är Miljöklass 3, men det framgick ju utan att Googla..
Finns det någon "översättning" till Euro-klassning eller liknande? Mao. var kan man åka lagligt med denna klassning.
Tack på förhand och ha det gott! //Uffe

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Visst hittar man lite med hjälp av google.

Här hittar du lite info: SKVFS 2019:4: Skatteverkets föreskrifter om uttag av vägavgift för fordon som saknar uppgift om EURO-klass i vägtrafikregistret | lagen.nu
Det handlar om vägavgifter och då, om jag förstår det rätt, så jämställs MK3 med antingen Euroklass I, II eller III beroende på när bilen är registrerad.

Här finns ytterligare info: Miljöbilar / klimatbonusbilar - för ett klimatsmartare val | MINI
Där står:
  • Vad innebär miljöklass mk1, mk2 och mk3?​

Mk3 är en svensk benämning från 90-talet för utsläppsregler enligt dåvarande Euro 1.
    Mk2 är en svensk benämning från 90-talet för utsläppsregler enligt dåvarande Euro 2 och Euro 3.
    Mk1 är en svensk benämning från början av 2000-talet för utsläppsregler enligt dåvarande Euro 4.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag har för mig, hade samma miljöklass på min förra bil, att det är den lägsta miljöklassningen och det finns inga zoner där den är godkänd.
D.v.s. står det något om miljöklassning så får du inte köra där.....

Toppen