GöranH
FD HBK Medlem
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten
Alla bönder då?som sprider både koskit Å piss lite varstans,eller........
Alla bönder då?som sprider både koskit Å piss lite varstans,eller........
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Okej... berätta varför?
Gråvatten: tvättvatten men lite diskmedel ev tandkräm mm. Eller vad har ni i ert gråvatten som inte jag har?
Dagvatten: Urlakning av hundskit, lämningar av bilavgaser, surt nerfall från himlen, rester från bildäck och asfalt efter dubbarna slitit upp vägen.... You name it..
Vad är skillnaden?
Stäng tråden innan det spårar ur ännu mer som detta ämne oftast gör, dumt att skapa osämja mellan medlemmar och få infarkt på ålderns höst.
Okej... berätta varför?
Gråvatten: tvättvatten men lite diskmedel ev tandkräm mm. Eller vad har ni i ert gråvatten som inte jag har?
Dagvatten: Urlakning av hundskit, lämningar av bilavgaser, surt nerfall från himlen, rester från bildäck och asfalt efter dubbarna slitit upp vägen.... You name it..
Vad är skillnaden?
Det är beklämmande hur en del av er här resonerar angående utsläpp i naturen, och hur man själv svär sig fri från ansvar för att andra beter sig värre. Det är rent bedrövligt att höra, vuxna människor, till och med uppkomna i vad jag trodde en klokare ålder.
/Ludde
Aha... du menar så
Nu säger jag så här: Hur mycket fosfater finns i min gråvattentank när jag tömmer den? Kanske 80 (max) liter vatten. Vi pratar inte om tvättmedel utan om diskmedel. Dessutom är det förbud mot fosfater i diskmedel sen 1/7 2011 (regeringsbeslut). BTW fosfat verkar bara finnas i maskindiskmedel.
Så fortfarande.. vad är problemet?
Ja Ludde du har så rätt , hur man än vänder sig så har en del arslet fram...eller bak... eller...
Bosse
Jo du...om alla resonerar som du så är det en betydande mängd miljöfarliga ämnen som hamnar i våra öppna vattendrag.
Diskmedlet är väl det minst miljövidriga, schampo, tandkräm och duschtvål är värst.
I miljöbalken finns regler om att alla som tänker göra något som kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (t ex tvätta bilen)
ska förebygga och hindra att sådan skada sker. Lagen säger också att alla ska undvika att använda sådana kemiska produkter som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön,
om de kan ersättas med mindre farliga produkter.
Tvättvattnet innehåller bla kadmium, zink, krom, nickel, bly, koppar, tensider, olja och bränslerester.
Vi är skyldiga att se till att det förorenade vattnet som uppkommer när vi tvättar bilen inte medför en olägenhet för människors hälsa eller miljön...
Tungt ansvar vilar på oss att inte pissa i Missisippi...
Bosse
Aha... du menar så
Nu säger jag så här: Hur mycket fosfater finns i min gråvattentank när jag tömmer den? Kanske 80 (max) liter vatten. Vi pratar inte om tvättmedel utan om diskmedel. Dessutom är det förbud mot fosfater i diskmedel sen 1/7 2011 (regeringsbeslut). BTW fosfat verkar bara finnas i maskindiskmedel.
Så fortfarande.. vad är problemet?
Det är bra. Ställer allt i ett klart perspektiv. Med så mycket skit i tvättvattnet (pratar vi om utsläppet från en biltvätt eller?? ) så måste vi nog sluta med avlopp fån bostäder över huvud taget
Kanske missuppfattade budskapet
en del människor har en viss förmåga att göra egna regler som passar en själv, istället för att följa dom som redan