• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Miljödeklaration Euroklasse??

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Hej.
Är det någon som vet?

Vi skall ansöka om ett Brobizz-easygo+, för att köra på broar och österrikiska vägar. (Vår bil har en totalvikt på 3,900 kg, så en vanlig dekal gäller inte i Österrike.)
För detta krävs bl.a. en Miljödeklaration som talar om vilken Euroklass bilen har. (på Danska: [FONT=&quot]”godkendelses erklæring” som fortæller hvilken Euroklasse bilen har.)[/FONT]
Jag har sökt på Transportstyrelsen, Opus bilprovning och på Google. Men utan resultat.

Vad jag förstår så har Euroklassningen betydelse för vilken taxa som gäller för respektive fordon på betalvägarna i Österrike.

Så, var får jag tag på nämda dokument?

// Åke

J

Jarn

Guest
Sv: Miljödklaration Euroklasse??

Titta på ditt reg.bevis, det blåa.
Där står längst ner Miljöfakta och under punkt v.10 och även v.9 där står det normalt.

lejak

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
12023
Medlemskap
2022

Hej,

Jag har precis fått min EasyGo+

Jag tog en kopia av de blå delen av registerings dokumentet
Där är det ett vitt fält som anger miljöklassningen. I mitt fall EURO IV

Sedan tog jag ett foto av miljödekalen jag fick via DEKRA

Det räckte för att de skulle godkänna

Dock missade jag först att ange antal axlar (I fältet för TRAKTOR ??? )
Så de skickade först en förprogramerad box för 2 axlar

Man kan inte ändra själv så efter breväxling så skickade jag den i retur och fick sedan en ny

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023

Hej.
Jag skickade också en kopia på regbeviset, och foto på dekalen. Men det dög inte, enligt danskarna.
När jag nu tittar efter så står det faktiskt ingen om vilken miljöklass (V.10) bilen har, på regbeviset!?! Kan det vara att den är för gammal? Det är en 2008.
// Åke

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Tänk att när ni använder EasyGo på Öresundsbro så kostar det dubbelt så mycket än brobizz...alltså lika mycket som manuellt ,,

lejak

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
12023
Medlemskap
2022

Tänk att när ni använder EasyGo på Öresundsbro så kostar det dubbelt så mycket än brobizz...alltså lika mycket som manuellt ,,

Det här är okänd mark för mig, men jag trodde att man kan "koppla" sin EsayGo+ till ett Brobizz konto och då få det lägre priset?

Vi planerar att åka över bron först nästa år, så jag kollar det först då
Nu ska den användas i Norge

Åke, min HB är också från 2008, men vi köpte den nyligen så registeringsbeviset är nytt.

Om du ansöker om ett nytt så är det, gissningsvis, angivet miljöklass

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023

Märkligt.
Vi köpte vår bil 1/4 i år. Och jag har dessutom nyss skickat efter ett nytt regbevis, då hålslaget hade fördärvat det gamla, från April.
Ändå så står det inga uppgifter om miljöklass.
Kan man kontakta Transportstyrelsen? Och vilken enhet då, i så fall?
// Åke

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023

Dessvärre.
Det står inget där heller. Bara:
Miljöklass: Miljöbilsklass: Euro miljöklassning: Utsläppsklass:
Helt blankt!
Men jag har talat med vänlig personal på Transportstyrelsen. Och de sa att när registreringshandlingarna skickades till dem 21/2 2008, så fanns inga uppgifter om miljöklassning med. Inte heller på det COC-intyg som skickades 28/2.
Så nu får vi se om Tumbo, som gjorde registreringen i Sverige, kan hjälpa mig att få fram ett COC-intyg med miljöklassningen, att skicka till TS.
Annars får jag kontakta Renault och se om de kan utfärda ett COC-intyg.
Men vi får hoppas att Tumbo hjälper till. De lär ju ha bra serviceanda.
// Åke

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Verkar lite ologiskt. Jag har också en 2008. Står inget om miljöklass i reg bevis. Jag skickade precis efter en miljöklass dekal från dekra. Jag visste inte vilken klass jag hade så ringde dekra och en vänlig dam slog bara in mitt reg nummer och såg att den uppfyller en grön dekal. Efter några dagar kom den på posten.
Om hon kunde se detta borde väl TS se detta och utfärda regbevis. Dekra är ju ett utländskt bolag, TS svenskt statligt. Du har ju dessutom dekalen! Ibland undrar man över de stora statliga bolagens byråkrati.
Håkan

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Dessvärre.
Det står inget där heller. Bara:
Miljöklass: Miljöbilsklass: Euro miljöklassning: Utsläppsklass:
Helt blankt!
Men jag har talat med vänlig personal på Transportstyrelsen. Och de sa att när registreringshandlingarna skickades till dem 21/2 2008, så fanns inga uppgifter om miljöklassning med. Inte heller på det COC-intyg som skickades 28/2.
Så nu får vi se om Tumbo, som gjorde registreringen i Sverige, kan hjälpa mig att få fram ett COC-intyg med miljöklassningen, att skicka till TS.
Annars får jag kontakta Renault och se om de kan utfärda ett COC-intyg.
Men vi får hoppas att Tumbo hjälper till. De lär ju ha bra serviceanda.
// Åke

Har en 2008 och hade också blank ruta i miljöklassning, fick precis samma svar som dig när jag fick tala med en vänlig tekniker på Transportstyrelsen, sen fick jag mitt COC intyg från Hymercenter och mailade Transportstyrelsen på deras email adress med en lång förklaring om att den måste miljöklassas för att jag ska kunna bruka bilen nere i Europa och fick svar efter 1 dag att nytt reg bevis är utskickat, så nu har jag miljöklassning i reg beviset med.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dekra og Tüv bruker chassinummeret om miljøklassen ikke er oppgitt i registreringen. Egentlig så er registreringsdatoen tilstrekkelig, det finnes en dato i 2006 hvor det var slutt for Euro-3 med noen få unntak. Tilsvarende datogrenser finnes for de eldre klassene - unntak fra disse datoene finnes stort sett i Tyskland.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Anledningen till att det kostar mer än Brobizz är framförallt att Easygo+ inte debiterar årsavgift vilket Brobizz kostar.

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Sv: Miljödeklaration Euroklasse??

PUNX8.

Jag har fått en kopia av CoC från Dethleff genom Tumbo.
Men det står inget om miljöklassning på det dokumentet. Vad jag kan se.
Hur såg ditt intyg ut, som du fick från Hymer? Hur stod det där? Det som TS godtog?

//Åke

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Anledningen till att det kostar mer än Brobizz är framförallt att Easygo+ inte debiterar årsavgift vilket Brobizz kostar.

För mig blir det billigare att ha båda ..passera bron 4 - 5 ggr/år och har bil över 7 m och över 3,5 t

Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Hej.
Är det någon som vet?

Vi skall ansöka om ett Brobizz-easygo+, för att köra på broar och österrikiska vägar. (Vår bil har en totalvikt på 3,900 kg, så en vanlig dekal gäller inte i Österrike.)
För detta krävs bl.a. en Miljödeklaration som talar om vilken Euroklass bilen har. (på Danska: [FONT=&quot]”godkendelses erklæring” som fortæller hvilken Euroklasse bilen har.)[/FONT]
Jag har sökt på Transportstyrelsen, Opus bilprovning och på Google. Men utan resultat.

Vad jag förstår så har Euroklassningen betydelse för vilken taxa som gäller för respektive fordon på betalvägarna i Österrike.

Så, var får jag tag på nämda dokument?

// Åke

Köp ett intyg av DEKRA i Stockholm gm att uppge reg.nr. på bilen!
Kostar ett par hundralappar.

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

PUNX8.

Jag har fått en kopia av CoC från Dethleff genom Tumbo.
Men det står inget om miljöklassning på det dokumentet. Vad jag kan se.
Hur såg ditt intyg ut, som du fick från Hymer? Hur stod det där? Det som TS godtog?

//Åke

Hej Åke

Jag har inte heller någon som helts miljöklassning på mitt COC utan var bara en del avgasvärden med på det, men var inga problem när det hamnade hos rätt person tydligen, som jag skrev tidigare, den mannen jag pratade med som var tekniker hade inga lösningar åt mig, så glad jag provade en gång till via mail servicen.

J

Johank

Guest

Hej Åke

Jag har inte heller någon som helts miljöklassning på mitt COC utan var bara en del avgasvärden med på det, men var inga problem när det hamnade hos rätt person tydligen, som jag skrev tidigare, den mannen jag pratade med som var tekniker hade inga lösningar åt mig, så glad jag provade en gång till via mail servicen.

Den svenska generalagenten för Fiat hjälpen mer än gärna till...

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023

Det är en Renault vi har.
Men jag kanske skall försöka få tag på generalagenten för Renault transportbilar.
Tydligen tar inte Dethleffs tag i det här, eller så förstår de inte vad som efterfrågas??. Vår bil kan ju inte vara den första som behöver en CoC med miljöklassning inskrivet.

// Åke

Toppen