• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mikrovågsugn 12V/230V

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Trots att produkten tydligen är flera år gammal så kan jag inte hitta någon tråd om den här. Den 12volts mikrovågsugn som marknaden erbjudet båtfolk och campare från Samsung behöver cirka 65A och det innebär feta kablar direkt till batteriet. Denna mikro kan man ansluta till elnätet eller via batteriklämmor eller via ciggarettuttaget på en 20A säkring. Finns det någon som har erfarenhet av denna produkt?

The Original WaveBox Portable Microwave Oven

Kanske kan var något för er som fricampar mycket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Hej Dethleffkvalite, verkar lockande men......jag blir lite fundersam. Uteffekten vid 12V verkar bara vara 110W. Det är bara ungefär en åttondel av en hyfsad hemmamikro. Jag vet tyvärr inte om effekten direkt påverkar tiden, men gör den det så skulle det innebära 40 till 45 minuter för att värma en fryst färdigmatlåda (bara ett ex.:D). Kanske någon har en och vet om det blir så långdraget? Om inte bör man nog kolla upp det innan man handlar.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Effekt x Tid = Energi.
För att tina exempelvis en fryst färdigmatlåda åtgår en given mängd energi. Du har helt rätt i ditt resonemang, Jankro.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Men effekten på 12V är väl 425 watt om den är direkt ansluten till bilens batteri, 110W är väl vid anslutning till Cigarettuttag? Så ungefär halva effekten på en mindre hemmaugn, det borde vara rätt o.k. för enklare uppvärmning o.s.v. kanske 2-10min drift?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Hej Montreal, det verkar tyvärr som jag hade lite bråttom och hakade upp mig på input och output i vänsterspalten samt AC och batteri i högerspalten :wall: .
Läser man texten med snedsträcken i högerspalten så blir det absolut som du säger. Och då blir ju tiden bara dubbelt mot hemmamikron och rätt o.k. som du påpekar.
Nackdelen är väl då åter grova kablar och ca. 55A förbrukning som Samsungugnen (men billigare i inköp, är det inte Samsungen som kostar uppåt åtta tusen?). Det "smidiga" sättet med cigkabel verkar ju inte att vara ett användbart alternativ till mer än att skrämma lite mjukhet i en torr redan tinad bulle .

Sorry, jag får bjuda på något uppvärmt och gott om vi träffas :D. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Ingen orsak, men tar gärna kaffet vid tillfälle!:)
Jula sålde en liten men tung micro för ca 2000:- för ett tag sedan, kunde vara ett alternativ, men först en Efoy eftersom vi mest fricampar.

Montreal
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mikrovågsugn 12V/230V

Jag har nog en fundering på om "man inte kommer längre" med en billig 230V mikro i stället för en 12Voltare och i stället lägger pengarna på en kraftig och bra inverter som kan försörja mikron och användas till mycket annat också.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen