Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hejsan!!
Så har vi då äntligen fått svar från våra service verkstad ang. felet med den tända motorlampan.
Gas spjället... va den krånglande orsaken.
Firman har beställt ett nytt och inkommer om 2 dagar. Gott ändå att man hittade nått konkret att åtgärda så man inte bara släckte lampan och önskade oss välkommen åter....
Enligt service teknikern på Fiat så är det inte alls ovanligt med dessa spjäll fel.
Lite fundersam är man dock.. 1900 mil och redan byte av gas spjäll..
Denna gång täcker i alla fall garantin de hela.
Snart ute på vägarna igen...
Se där ja, ett standard fel. Felkod P0638 om jag ej missminner mig. Ett problem med dessa spjäll är att axeln ärjar och blir kärv.. vilket i sin tur leder till ökat amperetal för att orka driva spjällaxeln hos spjällmotorn.. och vips så överstigs gränsvärdet i systemet och det hela blir till felkod P0638 och motorn drivs i felläge och övergår i "openloop" drift..
Detta har varit ett stort bekymmer för FPT (fiat power train), vet att spjällen var restade på centrallagret förra hösten... Då har det gått åt ett och annat spjäll så att säga
MVH Björn.
Är det möjligt att smörja spjällaxeln innan den kärvar?
//Eino
Tydligen vanligt på Fiat. Motorlampan lyser i våran med. Felsökning på verkstad,P0638 Spjällstyrenhet / Stomkortslutning. Bara delen kostar 6700 + arbete.... Men som tur är tar försäkringen den stora smällen.
Vad bra KLT. Jag trodde faktiskt inte att det fanns den servicen i Sverige. Jag har lagt ert företag på minnet och eftersom mina hemtrakter är i Jkpg kommer jag givetvis att anlita Er. Ni bör dock göra lite mer reklam för eran firma eftersom det inte finns speciellt många firmor som byter en sida inom 14 dagar under sommaren. Om ni gör det så är ni ganska unika i Sverige.
Var hittar jag er i Jönköping. Har ni någon hemsida. Är ni auktoriserade att göra service på Fiat. Blev lite besviken på årets servicekostnad. Byte kamrem, bränslefilter, dimljuslampa samt olja och filter. Kostnad 10.400. Är inte detta lite dyrt?
Helt klart ok. Men på en ny eller nästan ny bil erhåller de auktoriserade firmorna info om saker som ska bytas ut gratis på grund av något fel i produktionen eller på en viss del. Denna info har inte de icke auktoriserade. Men efter 2-3 år lär det inte dyka upp mer saker som ska åtgärdas. Var själv ute för detta.