• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Micro-Start XP-10

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Är där någon här som har egna erfarenheter av Micro-Start XP-10?

Då jag stod i begrepp att köpa ny starthjälp när mailet från Motormännen dök upp i brevlådan med erbjudande om en ny produkt, betydligt mycket mindre, lättare och smidigare än konventionella starthjälpar, så blev jag mycket intresserad av att köpa den.

Reklamen lovar verkligen mycket; bara 510 gram i storlek med en Samsung-telefon ska kunna starta en 6-liters dieselmotor eller starta en V8-motor upp till 40 gånger innan den behöver laddas om! Låter otroligt om det är sant, ett riktigt litet krutpaket. Räcker med hälften så bra för att jag ska vara mer än nöjd. Kan dessutom användas till att ladda mobiler och laptops.

Micro-Start XP-10 - Starthjälp

5757_1.jpg

Någon som har en och har använt den och kan ge ett personligt omdöme?

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Micro-Start XP-10

Det låter helt super!
Problemet för mej skulle nog vara att se till så den är tillräckligt laddad när jag behöver den. Att den inte blir liggande bortglömd i husbilen, och är tom när jag behöver den :-(

Den är intelligent, stänger av sig när den är färdigladdad, så det borde innebära att man kan ha den permanent ansluten till 12V-laddning under körning i husbilen så att den alltid är laddad när man stannar?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kunde inte hålla mig! Skickade efter en jump starter från Kina.

jum.jpg

Ca 500 spänn + frakt 200kr. Ingen tull, verkar det som, osäker dock. 38000mAh utlovas! Stämmer det så är den otroligt användbar i en husbil. 600A peak torde räcka för min lilla diesel om den skulle behöva starthjälp.

Jag undrar om man inte skulle kunna ha den som komplement till elcykeln. Det batteriet är på 10Ah och 36 volt. Den här lilla behändiga grunkan är ju på 38 Ah och 12V vilket väl skulle kunna transformeras till 36 volt och 12-13Ah!? Problemet blir väl elanslutningen, förmodar jag.

Synpunkter någon?

Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

XP-10an har blivit en ständig följeslagare. Kan man bli förälskad i en pryl så är jag det i denna, den följer med överallt varje dag då den även laddar mobiler, laptoppar och allt annat med det inkluderade kablaget.
Är kinesen bara hälften så bra som XP-10an så kommer du att bli mer än nöjd Jappe. :)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Kunde inte hålla mig! Skickade efter en jump starter från Kina.

Visa bilaga 93058

Ca 500 spänn + frakt 200kr. Ingen tull, verkar det som, osäker dock. 38000mAh utlovas! Stämmer det så är den otroligt användbar i en husbil. 600A peak torde räcka för min lilla diesel om den skulle behöva starthjälp.

Jag undrar om man inte skulle kunna ha den som komplement till elcykeln. Det batteriet är på 10Ah och 36 volt. Den här lilla behändiga grunkan är ju på 38 Ah och 12V vilket väl skulle kunna transformeras till 36 volt och 12-13Ah!? Problemet blir väl elanslutningen, förmodar jag.

Synpunkter någon?

Att "transformera" likspänning är inte så lätt. Du behöver en DC-DC-omvandlare. Och at hitta en sådan som klarar hög strömstyrka kan bli dyrt...
Ah är mängden energi, du måste kolla hur många A som behövs (strömstyrkan).

Toppen