Storpontus
FD HBK Medlem
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..
Ja det där med isolering är knepigt, ju fler du frågar ju fler svar får du
Men så här resonerar jag.
Men det är hur som en klar skillnad mellan vanliga hus och rullande dito och det är att i ett vanligt hus har man enl. den vanligaste uppfattningen (den börjar i och för sig ifrågasättas ju mer vi isolerar våra hus) ett diffusionstätt skikt längst in (byggplast) det skall stoppa fukt innifrån. Det som trots allt hamnar i väggen skall ventileras utåt och då gjärna med en luftspalt.
Eftersom rullande hus normat har en helt tät utsida (plåt, plast) så måste den fukt som kommer in i väggen även ventileras inåt. Byggplast alltså tveksamt om du inte kan få den 100% tät och sen ordna nån form av luftspalt utanför isoleringen.
Efter att ha känt på blöt Gullfiber/Rockwoll är jag ytterst tveksam till det i en bil. Jo det används av buss och färdtjänstbuss byggare men frågan är om det är för att det är så bra eller om det är för att det är snabbbast o billigast och dessa fordon normalt är utslitna innan problem uppstår? Dock kan tyngden i Rockwoll vara av godo för ljudnivån som Juan Norte skriver men då vill det till att man har ett chassi med mkt lastvikt.
Frigolit är lufttätt men inte ångtät. Suger alltås upp vatten, upp till 2 viktprocent om det får ligga i vatten (flytbryggor, bojar mm) då frigoliten är mkt lätt blir det alltså inte särdeles många milliliter.
Men vattnet i frigoliten är bundet där i och kommer alltså inte att droppa ur den. Däremot torkar den när omgivande luft är torr. Den både tar upp och avger fukt ungefär som trä typ.
För att frigolit skall funka måste den dock ligga mer eller mindre dikt an mot plåten, annars blir där en luftspalt i vilken fuktig luft kommer kondenseras mot den kalla plåten alldeles oavsett om där finns frigolit innanför eller inte.
I mitt fall med spikraka väggar funkar det och frigoliten bildar en slags sandwisch konstruktion som stabiliserar innerväggarna i 4 mm plyfa.
Samma princip som i stort sett alla fabriksbyggda husbilar/husvagnar har.
I en plåtis utan raka väggar skulle jag dock inte försöka med frigolit. Här tror jag mer på att limma mjukare "liggunderlag" mot plåten där man kommer åt och sen fylla balkar mm med fogskum som tex proffsbyggarna Materialspecifikation | Scandimobil
Och se till att det finns bra dräneringshål och rostskydd längst ner på karossen.
Oavsett hur bilen är isolerad tror jag att förvaringen, inte minst vinterhalvåret har stor betydelse. Står den ute under bar himmel kommer det kondenseras massor av fukt i tak och väggar som har svårt att hinna torka upp mellan varven. Att bara få till ett tak ovanför (carport) kan nog göra stor skillnad. Inte för att den skyddas från regn uppifrån utan för att det vid utstrålning blir kallare på ytan riktad uppåt än det är i själva luften. Hur ofta får man inte skrapa rutorna på bilen trots att termometern visar + grader?
Sen kan man ju undra hur det funkar i längen med bilar/vagnar som bebos året runt på våra kalla breddgrader, borde kunna bli mkt kondesfukt i väggarna som alldrig får möjlighet att torka ur
När det gäller ouppvärmda sommarstugor börjar man för övrigt ifrågasätta det traditionella med plast innerst. sommarhalvåret är det oftast kallare inne i en sådan stuga och den varma, fuktiga uteluften kondenserar mot byggplasten och hamnar i ullisoleringen som blir som en blöt disktrasa. Detta hände mig när jag byggde mitt garage innan innerväggmaterial kommit på plats. VAttendroppar hängde på "baksidan" om byggplasten. Nu uppvärmt och gosigt så jag hoppas och tror att det har torkat upp vid det här laget.
Ja det där blev ett långt inlägg i en komplicerad fråga med många svar
Ja det där med isolering är knepigt, ju fler du frågar ju fler svar får du
Men så här resonerar jag.
Men det är hur som en klar skillnad mellan vanliga hus och rullande dito och det är att i ett vanligt hus har man enl. den vanligaste uppfattningen (den börjar i och för sig ifrågasättas ju mer vi isolerar våra hus) ett diffusionstätt skikt längst in (byggplast) det skall stoppa fukt innifrån. Det som trots allt hamnar i väggen skall ventileras utåt och då gjärna med en luftspalt.
Eftersom rullande hus normat har en helt tät utsida (plåt, plast) så måste den fukt som kommer in i väggen även ventileras inåt. Byggplast alltså tveksamt om du inte kan få den 100% tät och sen ordna nån form av luftspalt utanför isoleringen.
Efter att ha känt på blöt Gullfiber/Rockwoll är jag ytterst tveksam till det i en bil. Jo det används av buss och färdtjänstbuss byggare men frågan är om det är för att det är så bra eller om det är för att det är snabbbast o billigast och dessa fordon normalt är utslitna innan problem uppstår? Dock kan tyngden i Rockwoll vara av godo för ljudnivån som Juan Norte skriver men då vill det till att man har ett chassi med mkt lastvikt.
Frigolit är lufttätt men inte ångtät. Suger alltås upp vatten, upp till 2 viktprocent om det får ligga i vatten (flytbryggor, bojar mm) då frigoliten är mkt lätt blir det alltså inte särdeles många milliliter.
Men vattnet i frigoliten är bundet där i och kommer alltså inte att droppa ur den. Däremot torkar den när omgivande luft är torr. Den både tar upp och avger fukt ungefär som trä typ.
För att frigolit skall funka måste den dock ligga mer eller mindre dikt an mot plåten, annars blir där en luftspalt i vilken fuktig luft kommer kondenseras mot den kalla plåten alldeles oavsett om där finns frigolit innanför eller inte.
I mitt fall med spikraka väggar funkar det och frigoliten bildar en slags sandwisch konstruktion som stabiliserar innerväggarna i 4 mm plyfa.
Samma princip som i stort sett alla fabriksbyggda husbilar/husvagnar har.
I en plåtis utan raka väggar skulle jag dock inte försöka med frigolit. Här tror jag mer på att limma mjukare "liggunderlag" mot plåten där man kommer åt och sen fylla balkar mm med fogskum som tex proffsbyggarna Materialspecifikation | Scandimobil
Och se till att det finns bra dräneringshål och rostskydd längst ner på karossen.
Oavsett hur bilen är isolerad tror jag att förvaringen, inte minst vinterhalvåret har stor betydelse. Står den ute under bar himmel kommer det kondenseras massor av fukt i tak och väggar som har svårt att hinna torka upp mellan varven. Att bara få till ett tak ovanför (carport) kan nog göra stor skillnad. Inte för att den skyddas från regn uppifrån utan för att det vid utstrålning blir kallare på ytan riktad uppåt än det är i själva luften. Hur ofta får man inte skrapa rutorna på bilen trots att termometern visar + grader?
Sen kan man ju undra hur det funkar i längen med bilar/vagnar som bebos året runt på våra kalla breddgrader, borde kunna bli mkt kondesfukt i väggarna som alldrig får möjlighet att torka ur
När det gäller ouppvärmda sommarstugor börjar man för övrigt ifrågasätta det traditionella med plast innerst. sommarhalvåret är det oftast kallare inne i en sådan stuga och den varma, fuktiga uteluften kondenserar mot byggplasten och hamnar i ullisoleringen som blir som en blöt disktrasa. Detta hände mig när jag byggde mitt garage innan innerväggmaterial kommit på plats. VAttendroppar hängde på "baksidan" om byggplasten. Nu uppvärmt och gosigt så jag hoppas och tror att det har torkat upp vid det här laget.
Ja det där blev ett långt inlägg i en komplicerad fråga med många svar