• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Merca 608 husbilsbygge

F

F.d. 4887

Guest
Hejsan! håller på med en gammal merca, är snart klar med rosten och behöver lite tips på material till golvskiva! Den ska ju tåla miljön under bilen. Vad ska köpas? samt väggskivor. tänkte mig någon tunn väggskiva med färdig yta på! Finns det någon sådan?



:swoon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Merca 608 husbilsbygge

Till golvet använde jag först en tunn galvad plåt åvanför den 5 Cm Rockwool sedan som som golv Marinplaywood och överst parquett

väggarna är gjorda på samma sätt plåt sedan rockwool masonit och till sist en körsbärs skiva.

Till duchen använde jag våtrumsparqett. Se http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-15/#post361982
 
F

F.d. 6737

Guest
Sv: Merca 608 husbilsbygge

Hej jag använde släpvagnsplyfa. skivan pallar för fukt och är bra att fästa saker i tex rör o kablar mm. På plyfan lade jag Blå markisoleringsskivor typ som läggs när nya vägar byggs.I skivan skar jag ur för golvvärme slingor. Uppepå lades ett flytande laminatgolv. Behöver du eller någon en högre utväxling till bakaxeln så har jag en till salu.
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Merca 608 husbilsbygge

När du säger "miljön under bilen"? Betyder det att du inte har något plåtgolv och att dessa skivor i så fall utsätts för vatten och saltstänk m.m.?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Merca 608 husbilsbygge

Till mitt bygge har jag skaffat poppelplywood skivor för vikten skull men dessa har ingen färdig yta så det blir till att måla eller klä dem med något.

På oiginal plåtgolv kommer jag lägga Cellplast och sen 13mm poppelplyfa och ovanpå det en plastmatta. kanske blir det någon form av elgolvvärme att ha inkopplad när man nån gån hamnar vid eluttag. tex hemma vid risk för frost.

Reimo har skivor och lister m.m. i poppel som har olika utseende på ytan tex träimitation, Vet inte om någon i Sverige lagerför dessa idag eller om de måste beställas från Tyskland.

Sen finns väl den gamla bilhandlartapeten (tunna plyfaskivor med träimitation som ser ut som olikstora plank ungefär) på Bauhaus.

Finns säkert mkt annat att få tag i men kanske inte i butiker som vänder sig mot privatpersoner och risken kan vara att det är svårt att köpa styckevis.
 
Toppen