F
F.d. 55451
Guest
Känna till detaljerna med olika typer av energi för el i husbil, kan en nykter blick få för sig att varför göra så mycket ansträngning, för att ladda batterierna senaste 5 -10%.
Eftersom det var skrivet någonstans alla flaskor inte fylls på 100% upp - snarare 95% upp.
Om flaskorna skulle fyllas 100% som papkaton - hur mycket tillverkarna inte kunde spara glaset och frakt etc.?
Nu, batteriet varar längst vid 99% fyllning, och de tas ibland till 99% - då de förmodligen lever lika länge.
Fåtal reser långt bara att ladda batterierna.
Vi vill alla ha bra batteritid så kanske kan det vara snabbare / bättre att ha:
4 x 70 ampere vid 95% = 266 ampere - efter 3 timmar än
3 x 90 ampere vid 99% = 266 ampere - efter 5 timmars körning
Titta på det här diagrammet och konstanter hur lite watt du får på batterierna den sista delen av laddning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159
Nu, fokusera inte på de små detaljerna.
Det är en övergripande betraktning.
Det finns förmodligen fler, i detta perspektiv som skulle föredra mer batteri och mindre körning. När vikten tillåter.
Eftersom det var skrivet någonstans alla flaskor inte fylls på 100% upp - snarare 95% upp.
Om flaskorna skulle fyllas 100% som papkaton - hur mycket tillverkarna inte kunde spara glaset och frakt etc.?
Nu, batteriet varar längst vid 99% fyllning, och de tas ibland till 99% - då de förmodligen lever lika länge.
Fåtal reser långt bara att ladda batterierna.
Vi vill alla ha bra batteritid så kanske kan det vara snabbare / bättre att ha:
4 x 70 ampere vid 95% = 266 ampere - efter 3 timmar än
3 x 90 ampere vid 99% = 266 ampere - efter 5 timmars körning
Titta på det här diagrammet och konstanter hur lite watt du får på batterierna den sista delen av laddning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159
Nu, fokusera inte på de små detaljerna.
Det är en övergripande betraktning.
Det finns förmodligen fler, i detta perspektiv som skulle föredra mer batteri och mindre körning. När vikten tillåter.
Senast redigerad av en moderator: