• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Men bäste vägverk-ett. Har jag fattat helt fel..

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Men bäste vägverk-ett. Har jag fattat helt fel..

Ja vet du jag måste verkligen säga att det här med att man ska åka fast när man kör 6 kilometer över, hur många här inne har inte en differans på mätaren mot GPS på 6 km per timme. Nu är ju den i de flesta fall åt motsatt håll men tänk om det inte var så.

Helt seriöst det har de gjort enbart för att bötfälla fler folk.

F

F.d. 53498

Guest

Är det i så fall en fortkörningskamera är risken att den som blivit av med bilen också får betala fortkörningsböterna. I vart fall vill en del politiker att det skall vara ägaransvar på fortkörning. Fundera på var man skall lägga sin röst.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Ibland tror jag att de enda som överhuvudtaget åker fast i detta samhälle är de som åker 5 km för fort.
Och detta beror på att dom enda man tar med fartkameror är "Svensson som har brottom till jobbet". Det som utmärker "Svensson", är att han har betalningsförmåga, och när det hotas med fogden så betalar han.
Nej jag ser inga problem med höga farter i trafiken. Att skylla på farten är det samma som att skylla på pennan när man skriver fel. Det finns alltid en människa bakom. Däremot ser jag en fara i tågtrafiken, fick läsa häromdagen hur man pressat upp ett tåg över 300 km/h. Man vet ju hur bra det bromsas mellan tåghjul och räls. Vad händer om det kommer upp en Älg på spåret? Jag tycker det är dags med rälsgupp, fartkameror och rondeller efter våra järnvägar.
Calle

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Du behöver inte bekymra dig om det kommer upp en älg på rälsen, det rasslar till en stund under å så är den älgen finito.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Adekvat påminnelse om ämnets allvar, kanske....

Vivvis kladdkakor

Vi for ut på landet idag, lilla Millan och jag
vi skulle bara åka runt ett litet tag
vi hamnade på vägar som jag åkt på mången gång
men vad nu, plötsligt uppstod i hjärtat en sång

Inte trodde jag att jag allting kunde förändras på detta vis
när det gäller naturen har jag verkligen varit novis
men när man med husbilen lugnt framåt rullar
så ser man ju både fält och kullar

Vad är detta, här har jag ju varit förut
men aldrig tidigare såg det så härligt ut
vägen tycktes inbäddad i en oändligt vacker grönska
inte ens av dikeskanternas skönhet kunde jag mer önska

Vad är det som händer tänkte jag lugnt, närmast euforisk
det var ju här som jag förut for fram som en dåre med stor risk
att köra över och döda allt levande som uppehöll sig vid vägen
att det förhåller sig så är ju tyvärr ingen sägen

I vårens tid när naturen vaknar och djuren föder ungar
trampar vi på gasen och far fram som kungar
vem ger oss rätten att på sådant vis härja runt i vår natur
den tillhör inte bara oss människor utan också alla andra djur

Förlåten dem, ty de veta icke vad de skriva (Josahonnenon 26:9)

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Hejsan,

Att ha fart kameror - hastighets begränsningar - parkeringsböter osv är stora inkomstkällor för staten skulle vi få åka 200km/timme så gick dom och mista om miljons tal kronor.

Dom böterna pengar vill staten ha och räkna med dom att dom får in, skulle alla börja köra laglig så höjer dom antagligen momsen på cigaretter - sprit osv för dess är en av dom outtömlig källor av inkomst för staten.

Gynna inte staten dessa pengarna, kör laglig och disciplinerad så kan väg poliser ägna sig åt nåt mera viktigare saker bl.annat kriminaliteten.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Om man har Flygcertifikat, så måste man periodvis genomgå läkarkontroll och viss kontroll på sin flygskicklighet. Här återkommer möjligheten att stänga av för dåligt omdöme. Tänk bara på följderna om man kör soppatorsk!
Varför är det så omöjligt att genomföra enkla lätta förarprov, säg vart annat år.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

För oss som har flygcert gäller medicinsk kontroll varje år bl.a koll av blodtryck syn hörsel i första hand tillsammans med en s.k periodisk flygträning varje år efter fyllda 60 år. Har man kommersiellt cert så gäller det var 6.e månad och är då utökat med bl.a arbetsEKG
mvh Bror

F

F.d. 29809

Guest

Jag tycker att miniminivån är att få alla nya regler, generella och de som gäller för den körkortsbehörighet man har hemskickade varje år. Jag tog mitt bilkort -82 och buss samt tung lastbil -90 och märke en hel del som ändrats dom åtta åren.

Staten gör det enkelt för sig när de ålägger varje körkortsinnehavare att själv ta reda på ändringarna.

Toppen