• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Men bäste vägverk-ett. Har jag fattat helt fel..

F

F.d. 3581

Guest
Om mitt gamla minne inte sviker mig för mycket så finns det i de bakre Megabyten en förnimmelse om att vi fått lära oss att det är farten på våra vägar som dödar och knäcker...

På senare tid har vägverket bombarderat oss med TV-reklam med hastighetsskyltar som käckt med boetten öppen tickar runt till nya hastigheter.
Man "anpassar hastighetsbegränsningarna för säkrare trafik", som det så vackert heter.

I TV-soffan tog åtminstone jag för givet att man genomför generella sänkningar från tex 90 till 80. 70 till 60, osv.
Bra, ett alldeles utmärkt initiativ - trodde jag.
Men icke sa Nicke - man höjer från 90 till 100, från 70 till 80....etc.

Tydligen är det inte längre farten som dödar o knäcker - nu ger uppenbarligen högre hastigheter säkrare trafik, om man får tro Vägverk-ett.

Hmmm - intressant med kovändningen eller lappkastet eller......har man arbetsbrist så man måste hitta på nåt......
Undrar hur många latrintömningsanordningar man skulle få för allt detta fullständigt vansinniga omskyltande. För att inte tala om att det kunde bli en fin grundplåt till ställplatser.....eller kanske lite asfalt här o där på norrländska makadamvägar..

DS
ps
ett tips Vägverket...
om högre hastigheter ger säkrare trafik - varför inte höja till 200 generellt ??
ds

F

F.d. 24284

Guest
Sv: Men bäste vägverk-ett. Har jag fattat helt fel..

Och vem tror på sagan att rattfylleristen, narkomanen eller biltjuven bryr sig om vad det står för hastighet på skylten.
Det är inte hastigheten som dödar, det är okunnighten, marodören och ovanstående kategori som man möter.
Blir förbannat när jag möter bilister som frenetiskt blinkar för att varna för poliskontroll. Dom varnar ju också dom som vi inte vill ha på vägarna, se ovanstående!:mad::mad::mad::mad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Håller med dig hundvakten, 200kmh överallt.............

Fast det bästa vore nog om man satsade lite mer på digitala skyltar. Varför ska det vara 110kmh vid skitväder när det kanske vore lämpligast med 70kmh vi just det tillfället.
Det är väl vid dom tillfällena man ser att det finns idioter i trafiken.

Rätt hastighet vid rätt väglag.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Om det funnes förare med omdöme kunde vi ha fri fart i det här landet. D. V. S.
som anpassade farten efter trafik, väg och väderförhållanden och som ALLTID
höll avståndet till framförvarande, lika många meter som hastigheten vid bra
väglag och dubbelt vid vinterväglag.
Sen undrar jag hur dom tänker som tror att det inte är nån skillnad att krocka
i 50 eller 100 km? :mcride:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det är för att det inte fins några dåliga bilförare.Har frågatt massor, alla var betydligt bättre än snittet.
Bosse B

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

Det är inte farten som dödar, det är tvärstoppet.
Jag är dock för höjning av hastighet då dagens bilar är skapade för detta, är även för fri fart på motorväg.
MVH KEJO 20
Kejo20.
Håller inte med dig riktigt.
Må så vara att bilarna har förbättrats betydligt, med inre säkerhet, bättre bromsar,etc.
Men vi människor har väl inte förbättrats. Vi har väl kvar samma omdömeslöshet i många fall, vår reaktionsförmåga är densamma som den varit i urminnes tider, vår syn o hörsel har väl knappast förbättrats, många förares hävdelsebegär är som det alltid har varit -
jag skall minsann visa hur duktig jag är, genom att köra om den där jävla husbilen som ligger i 90 o leker stoppkloss.
Jag måste om på dubbelsfilssträckan till varje pris innan det blir en fil, även om jag nästan kör in i vajerräcket.

Det räcker med att färdas några timmar på Autobahn med frifartsträcka för att uppmärksamma den fullständiga idiotin med fri fart.
Gärna fri fart om omdömet fanns hos alla för att hantera fri fart, men dessvärre ser verkligheten annorlunda ut.
ds

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Personligen, så tycker jag att vi lätt kunde klara av att hålla 110 på fler vägar än vi får idag.
Tror jag läste någonstans att en betydande del av dagens olyckor beror på trötthet.
Håller man en sådan hastighet att körningen känns stimulerande och lagom krävande, så somnar man inte.:swoon:

Dessutom tycker jag det är märkligt att vi i dagens samhälle, där vi får snabbare bredband, datorer, tåg och flyg, skall få långsammare bilar........... Dagens bilar är byggda för att köras i betydligt högre hastigheter än för 20 år sedan.

Dårar som bryter mot hastighetsgränserna kommer alltid att finnas, oavsätt var gränsen går. Tyvärr............:(

Men prioritet ett, borde vara att få bort alla rattfyllerister!! Ser gärna alko-lås i samtliga bilar.:yes::yes:

F

F.d. 4697

Guest

Han menar nog att det är inte med körkortet man kör,utan det skulle säkert krävas kompetensutvekling vad gäller körvana,vad vet jag,jo jag kör dagligen i trafik och det är skämmande hur dåligt kör ibland undrar man om dom verkligen har körkort,jag är för omprövning ,precis som vi har gällande c-kort.:mcride:

F

F.d. 6238

Guest

De där med hastighet i trafiken kan man nog prata om hur mycket som helst. Det som jag är fundersam över det är när Poliser (riktiga poliser) "försvarar" att man kör för fort på 30 tio sträckor.
Har suttit och pratat med kvinnliga poliser som tycker att "det är väl inte så konstigt att man kör för fort" på 30 tiosträckor för vi har så bråttom att hämta våra barn från Dagis????
Trodde att jag hade fel på öronen. MEN hon tyckte att det inte var så konstigt. Ja sa då till henne att ---Om jag kör för fort och Du står å mäter hastigheten, sätter Du dit mig för de då----.
Ja, sa hon naturligtvis gör jag det. ????!!!. Va skall man dra för slutsats av det, /Kurt.

F

F.d. 1723

Guest

Hej Alla:)!
Det är inte riktigt att alla hastiheter skall höjas!
Det kommer att bero på vägens beskaffenhet samt hur myket olycksbenägen sträckan har varit om den skall höjas eller sänkas.
Mvh C

F

F.d. 2577

Guest

Håller väl med om det mesta som skrivits, fast alkolås i alla biler är jag tveksam till. En person i min vänkrets har ofta jouren till ett av de större låstillverkarna och det är påfallande ofta jag hör honom säga att "det är bara att ta bilen till verkstad på bärgningsbil." De som ertappats med att ha kört onycktra kan enligt min mening få stå ut med det obehaget, men vi andra hoppas jag blir förskonade.

Nu till slöseriet med skyltar, den diffrensierade hastighetsskyltningen för med sig att det som tidigare var "50-märke"(den vita skylten med svarta hussilhuett och ortsnamn) kommer att upphöra. Där måste det upp en riktig hastighetsskylt. Kommunen kan själv bestämma vilken hastighet som skall gälla i deras kommun, 30, 40, 50 eller 60. Detta måste då märkas upp. Följakligen måste även skylar monteras vid utfarten när tillåten fart ökar till tex bashastighet 70.

I min kommun skall 50-skyltar upp före den 1 November, då man inte hunnit fatta beslut om annat, när sedan kommunstyrelsen sagt sitt skall de bytas ut mot rätt hastighet. Till saken hör att c:a halva kommunen redan har 30 km/t. Om inga hastighetsbestämmelser kommer upp kan du inte fällas för hastighetsöverträdelse om du ertappas. Allt enligt VV utsända direktiv

Leffe

F

F.d. 3077

Guest

Hej Svend Ö
Håller med Dej fullständigt om detta ofog att varningblinka åt andra när det är POLISER ute ,för helskotta dom är ju ute för att gjöra sitt jobb,jag har ALDRIG varnat för poliser under mina 56 är med körkort!! (yrkesmässigt).
Mvh Bernt.

F

F.d. 24290

Guest

Tänkte bidra till den här intressanta debatten men tre saker,

1. I österåkers kommun så har flertalet vägar fått sänkt hastighet. Och efter vad jag har utläst så är det 70% av vägarna som får sänkt hastighet och 30% som får höjd hastighet.

2. En dag låt oss säga en lördag eftermiddag/kväll får min granne inbrott i sitt förråd medans han är hemma, han ringer polisen och de säger bestämt att han inte skall gå ut och riskera att tjuvarna gör något mot honom. I samma anda så berättar dem att det tyvärr inte finns några tilgängliga enheter som kommer att kunna vara i österåker inom 1 timme. Så han ombeds att vänta inne i huset.

Efter en kort stund så beger sig dock tjyvarna iväg och min granne bestämmer sig för att ta upp jakten i smyg. Med bilen följer han dom till Täby.

Döm om hans förvåning när han vid avfarten Täby får se 2 polis bussar 1 polisbil samt 2 motorcykel poliser som står och tar fortkörare.

Förbannad upp över öronen stannar han bilen berättar vilka han kör efter och vad de gjort. Polisens svar blir att de jobbar på trafikenheten och att de kommer att kalla till en annan enhet som dock är upptagen just då.

Så vart vill jag komma, jo dagens polis väsende arbetar med det som gennererar pengar främst, och i det fallet så är trafiken en av de absolut största inkomstkällorna. Från mig får de inte mycket respekt så länge prioriteringarna är som de är. OBS! Jag pratar inte om indivuella poliser utan om styrningen.

3. En bekant till mig är MC polis inom trafiken, han har själv berättat att kommer man in efter en dags arbete och inte har tillräckligt med utfärdade böter så anses det att man inte har skött sitt jobb. Det finns alltså ett outallat krav på att man måste ta x antal personer.

Gällande hastigheten på vägarna så är det bevisat i andra länder att en höjning av farten på vissa vägar faktiskt har minskat olyckerna.

F

F.d. 29809

Guest

Låter inte sunt, om de ska skaffa visst antal poäng per dag borde att ta fast brottslingar också ge poäng, fler än fartsyndare.

F

F.d. 29809

Guest

Låter inte sunt, om poliser ska skaffa visst antal poäng per dag borde att ta fast brottslingar också ge poäng, fler än att ta fartsyndare. Hur gick det, åkte dom fast till sist?

F

F.d. 24290

Guest

Nej bilen var stulen så dom lyckades inte få tag på dom.

Toppen