• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Medtrafikanter

perra69

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
16400
Medlemskap
2021
Var ute med husbilen i Tyskland och Danmark en vecka, man är ju kanske inte så jättesmidig men det går oftast bra, man får hjälp vid korsningar att komma ut och det är inga sura miner. Kör av färjan i Helsingborg för att köra hem på E6:an norrut, efter några mil kör jag om en husvagn under omkörningen kommer en Svenskregistrerad Volvo ikapp och jag avslutar omkörningen och Volvon kör om och då får man naturligtvis ett långfinger av passageraren i Volvon.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Vist är sånt jätte tråkigt. Varför måste det vara elakheter istället för att man har en tolerant med varandra. :wideeyed:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Medtrafikanter

Om du tittade i backspegeln så det var bra marginal till ev. bakomvarande bilar i vänsterfilen & blinkade vänster så har du väl inte gjort något fel. Du körde också ju fortare än husvagnsekipaget eftersom du kom förbi, inget fel där heller. I så fall är det bara att strunta i detta dumma handlande av passageraren i Volvon.

Igår efter att ha hälsat på några HBK-vänner på Almöns camping åkte vi motorvägen upp mot Uddevalla & där råkade jag ut för en liknande situation. På en raksträcka kom jag snabbt ikapp en husbil som låg bakom en tradare. När jag var kanske 50 - 100 meter från dessa hävde sig husbilen ut i vänsterfil & jag fick göra en kraftig inbromsning. Dumskallen hade väl ingen blinkers & trodde nog att backspeglar har man när man skall kamma sig. Inget långt finger från mej men i tanken hade jag många bra mycket värre alternativ:D.

Bennie

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Medtrafikanter

Här har faktiskt långtradartätheten på Autobahn ändrat fartfantomernas uppträdande.

På min tid, på det glada 60-talet, fick man passa sig så att man inte låg ivägen och hindrade Mercorna när de kom farande i bortåt 200 km/tim. Hann man inte tillbaka i högerfilen snabbt nog blev det ett fasligt tutande och blinkande och då fick man se både fingrar och annat när Mercan körde förbi. Då gällde "fritt fram" i omkörningsfilen.

Numera är det så många utbrytningar av de långtradare som går 0,5 km/tim fortare än de som ligger framför, så fartfantomerna får finna sig i att vara beredda på att bli hindrade hela tiden i sin överdådiga framfart. Detta har satt ner humöret på fortkörarna så att de inte längre orkar hålla på med sitt blinkande och tutande och gestikulerande.

1 poäng till tradarna! Kanske kan dessa "trafikhinder" bidraga till en lägre olycksfallsfrekvens eftersom de är ständiga orosmoment för fartfantomerna. Ingen muckar med en tradare som vill köra om!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Medtrafikanter

Har för mig att det är förbjudet på autobahn numera att påkalla fri väg med blinkande om någon håller på med en omkörning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.624
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Endast förare av utryckningsfordon får, i brådskande tjänsteärende, påkalla "fri väg".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Medtrafikanter

Har varit i Finland en vecka. Finland har väldigt raka och fina vägar. 8an från Vasa och norrut, nästan ingen krök, ändå kommer det bilar och lägger sig ett par meter bakom, kilometervis utan möte, men när det kommer möte eller backkrön, då kör man om. I Finland är det 80 som gäller för bilar över 3,5 ton.
Den där spaken som sitter på vänster sida om ratten högst upp, har nog både svenskar och finnar missat vad den är till för. Det kostar 500:- att inte använda den i Sverige. Vet inte vad det kostar i Finland, men de bukar kunna ta bra betalt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Här har faktiskt långtradartätheten på Autobahn ändrat fartfantomernas uppträdande.

På min tid, på det glada 60-talet, fick man passa sig så att man inte låg ivägen och hindrade Mercorna när de kom farande i bortåt 200 km/tim. Hann man inte tillbaka i högerfilen snabbt nog blev det ett fasligt tutande och blinkande och då fick man se både fingrar och annat när Mercan körde förbi. Då gällde "fritt fram" i omkörningsfilen.

Numera är det så många utbrytningar av de långtradare som går 0,5 km/tim fortare än de som ligger framför, så fartfantomerna får finna sig i att vara beredda på att bli hindrade hela tiden i sin överdådiga framfart. Detta har satt ner humöret på fortkörarna så att de inte längre orkar hålla på med sitt blinkande och tutande och gestikulerande.

1 poäng till tradarna! Kanske kan dessa "trafikhinder" bidraga till en lägre olycksfallsfrekvens eftersom de är ständiga orosmoment för fartfantomerna. Ingen muckar med en tradare som vill köra om!

Jappe

Instämmer
Just detta är också en väldigt tydlig skillnad mot Sverige. Här är man mer försiktig när man skall köra om och den som kommer bakifrån i omkörningsfilen anses äga den och skall inte behöva sakta in för andra. I Tyskland planerar man körningen bättre och man är hela tiden beredd på att släppa in den som hinner ifatt långsammare fordon i filen till höger. Märks extra tydligt om det är fler än 2 filer.

Det är verkligen en fröjd att köra i Tyskland. Där sitter folk inte och sover bakom ratten.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Här har faktiskt långtradartätheten på Autobahn ändrat fartfantomernas uppträdande.

På min tid, på det glada 60-talet, fick man passa sig så att man inte låg ivägen och hindrade Mercorna när de kom farande i bortåt 200 km/tim. Hann man inte tillbaka i högerfilen snabbt nog blev det ett fasligt tutande och blinkande och då fick man se både fingrar och annat när Mercan körde förbi. Då gällde "fritt fram" i omkörningsfilen.

Numera är det så många utbrytningar av de långtradare som går 0,5 km/tim fortare än de som ligger framför, så fartfantomerna får finna sig i att vara beredda på att bli hindrade hela tiden i sin överdådiga framfart. Detta har satt ner humöret på fortkörarna så att de inte längre orkar hålla på med sitt blinkande och tutande och gestikulerande.

1 poäng till tradarna! Kanske kan dessa "trafikhinder" bidraga till en lägre olycksfallsfrekvens eftersom de är ständiga orosmoment för fartfantomerna. Ingen muckar med en tradare som vill köra om!

Jappe

När jag är i Tyskland och åker, brukar dom sätt upp skyltar om omkörningsförbud för lastbilar, nästan överallt där det inte är trefiligt
Men ibland far det ut någon liten skåpbil på under 3,5 ton Men det brukar lösa sig tämligen lätt.:D
 

Bilagor

  • 001 nordkap 058.jpg
    001 nordkap 058.jpg
    2,8 MB · Visningar: 8

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.624
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Omkörningsförbudet för lastbilar gäller inte skåpbilar (och husbilar) upp till 3,5 ton, så dem får man se upp för!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Medtrafikanter

Förbudet gäller Tung lastbil inte Lätt lastbil. Skåpbilar är registrerade som Lätta eller Tung lastbil, efter vikt. Dessutom skall man nog alltid vara beredd.
Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Medtrafikanter

Rekommenderad hastighet 130 km/tim på Autobahn har nog haft viss inverkan på hetsporrarna. Uppför dom sig inte någorlunda anständigt så finns det ett hot om att rekommendationen övergår till verklig hastighetsbegränsning och det känner tyskarna till men inte nödvändigtvis svenskar och andra Autobahngäster.

En del svenskar som är på väg till Nürburgring betraktar Autobahn som en lämplig träningsbana innan de når fartbanan och enligt tyska poliser jag har pratat med så märks det i olycksfallsstatistiken.

Jappe
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Medtrafikanter

Endast förare av utryckningsfordon får, i brådskande tjänsteärende, påkalla "fri väg".

Vid brådskande tjänsteutövning, som det heter används inte blåljus och siren.
Däremot vid trängande fall, utryckning. Det finns tre angelägenhetsgrader
1.Yrkesutövning (lägsta angelägenhetsgraden)
2. Brådskande yrkesutövning
3. Trängande fall
Åke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Medtrafikanter

När jag är i Tyskland och åker, brukar dom sätt upp skyltar om omkörningsförbud för lastbilar, nästan överallt där det inte är trefiligt
Men ibland far det ut någon liten skåpbil på under 3,5 ton Men det brukar lösa sig tämligen lätt.:D

Bosse, du måste tvätta ren RS'en;)


Fast på tal om långtradare och omkörningar så känner iaf vi oss bra trygga med autobahn trafiken.
Precis som Herr Jappe nämnde så går det inte mycket fortare där än i Sverige.
Det är rätt så lätt att hitta en passande lunk med husbilen.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Medtrafikanter

En del kör alltid enligt punkt 3 trängande fall. Dock har de missuppfattad ordet trängande som inte nödvändigtvis betyder bråttom till nästa wc.
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Medtrafikanter

Hej

Jeg har Idag kørt fra rødby til København i min husbil
Jeg holder en ca fart 105 km / timen

31 gange er jeg blevet overhalet af enten svenske eller norske husbiler og de kørte meget stærk og Ingen af dem blinker ind når de har fortaget en overhaling.

På den danske motorvej, mellem rødby og København er det typisk svensker som Har været i Tyskland og handle øl der kører MEGET Hurtig.

Eks på Amager på motorvejen er der kun 90 km, der bliver kørt meget stærkt.

Hvorfor har man så travlt når man er på ferie i husbil ?
Så burde man da have god tid og nyde turen ?

Hilsen
Flemming
Amager
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

När jag är i Tyskland och åker, brukar dom sätt upp skyltar om omkörningsförbud för lastbilar, nästan överallt där det inte är trefiligt
Men ibland far det ut någon liten skåpbil på under 3,5 ton Men det brukar lösa sig tämligen lätt.:D


Du har helt rätt Bosse - i en 911 RS eller i andra 911:eek:r behöver man inte bekymra sig...!!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Medtrafikanter

Rekommenderad hastighet 130 km/tim på Autobahn har nog haft viss inverkan på hetsporrarna. .................
Jappe

Jag läste för något år sedan att kör man över 130 km/tim och det händer en olycka så får man problem med försäkringsbolaget.
I så fall har detta nog bidraget till den lugnare takten.
(Det kan ha varit brorsan som sagt det, han bor utanför Essen.)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Medtrafikanter

Hej

Jeg har Idag kørt fra rødby til København i min husbil
Jeg holder en ca fart 105 km / timen

31 gange er jeg blevet overhalet af enten svenske eller norske husbiler og de kørte meget stærk og Ingen af dem blinker ind når de har fortaget en overhaling.

På den danske motorvej, mellem rødby og København er det typisk svensker som Har været i Tyskland og handle øl der kører MEGET Hurtig.

Eks på Amager på motorvejen er der kun 90 km, der bliver kørt meget stærkt.

Hvorfor har man så travlt når man er på ferie i husbil ?
Så burde man da have god tid og nyde turen ?

Hilsen
Flemming
Amager

När man blir omkörd på motorvägarna runt Malmö av bilar som kör duktigt över tillåten hastighet är det väldigt ofta danskar. De är heller inga flitiga användare av blinkers.
 
Toppen