• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

med farthållaren inkopplad varierar varvtalet.

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 250
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 180 Multijet 3,0
Årsmodell Chassie: 2013
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: Carthago Chic C-Line I 4,8
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2013
Ämnesområde: Ospecificerat
När bilen stått någon dag och jag börjar köra o kopplar in farthållaren svajar hastigheten (mjölkar) ca. 10 km/ph upp och ner. fartökning eller minskning fungerar inte urkoppling med spaken eller lätt tryck på bromsen kopplar ur farthållaren. Efter ca 10-15 minuters i och urkoppling fungerar farthållaren normalt. Start o stopp under dagen påverkar inte funktionen på oönskat sätt. Har varit i kontakt med service verkstad som tagit elektroniska data som dom sänt till Fiat i Italien men inget svar därifrån ännu. Någon som varit ute för liknande problem och som kan tipsa om vad som kan åtgärdas.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det låter som om det kan vara gasspjället som trilskas när det är kallt.
Går den normalt när du gasar med pedalen?


Om det är mjukvaran som trilskas skulle väl fler ha felet samt varför okey när den blir varm?
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
EPersson skrev:
Det låter som om det kan vara gasspjället som trilskas när det är kallt.
Går den normalt när du gasar med pedalen?


Om det är mjukvaran som trilskas skulle väl fler ha felet samt varför okey när den blir varm?

Utan farthållare fungerar gasen helt OK. Fiat verkstaden har någon mer som klagat på samma fenomen.
Åke
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
KOKKAKI skrev:
Utan farthållare fungerar gasen helt OK. Fiat verkstaden har någon mer som klagat på samma fenomen.
Åke

Samma problem med vår FIAT 3- liters från 2012. Har anmält detta men FIAT vägrar svara, som vanligt, på alla frågor om deras motor! Måste koppla ur farthållaren och efter ett par mil går den riktigt igen. Svagt av ett märke som har 92% av marknaden att inte lyssna och åtgärda!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
berkri skrev:
Samma problem med vår FIAT 3- liters från 2012. Har anmält detta men FIAT vägrar svara, som vanligt, på alla frågor om deras motor! Måste koppla ur farthållaren och efter ett par mil går den riktigt igen. Svagt av ett märke som har 92% av marknaden att inte lyssna och åtgärda!

Gå på Fiat via direkt via Fiatcamper!
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Skall lämna in HBn på Fiatverkstad 21/8. Hoppas dom hittar felet. Tidigare test på verkstaden med att tanka ner datorvärdena visade inget fel. När jag åkte hem därifrån var den helt omöjlig, återvände till verkstaden men helt plötsligt fungerade den OK, såklart innan jag hann fram.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
KOKKAKI skrev:
Skall lämna in HBn på Fiatverkstad 21/8. Hoppas dom hittar felet. Tidigare test på verkstaden med att tanka ner datorvärdena visade inget fel. När jag åkte hem därifrån var den helt omöjlig, återvände till verkstaden men helt plötsligt fungerade den OK, såklart innan jag hann fram.

Det verkar som om FIAT vet om en hel del fel men vägrar konsekvent att påtala dessa och håller tyst för att slippa ta in en massa bilar som har fel. Var själv till AutoStable i Eskilstuna som optimerade vår bil och det kunde inte firman som sålde bilen göra. Motorn fick 32 hk extra och 80 Nm samtidigt som toppfaten ökade från 117 km/tim till över 150 km/tim.
Som grädde på moset drar den mindre nu också.
Efter 4700 mil och 2½ år har vi nu den bil vi trodde att vi köpte!
Lycka till med farthållaren men berätta hur det gick efter besöket.
 

peterf

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12543
Medlemskap
2024
EPersson skrev:
Det låter som om det kan vara gasspjället som trilskas när det är kallt.
Går den normalt när du gasar med pedalen?


Om det är mjukvaran som trilskas skulle väl fler ha felet samt varför okey när den blir varm?

Hej,
Vi har exakt samma problem med vår Carthago 2013.
Dessutom kopplar farthållaren ur ibland när växellådan
vill växla ner i uppförsbackar.

/Peter
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
KOKKAKI skrev:
Skall lämna in HBn på Fiatverkstad 21/8. Hoppas dom hittar felet. Tidigare test på verkstaden med att tanka ner datorvärdena visade inget fel. När jag åkte hem därifrån var den helt omöjlig, återvände till verkstaden men helt plötsligt fungerade den OK, såklart innan jag hann fram.
Äntligen hände det att verkstaden fick se felet vid provkörning 25/8. Dom kontaktade Fiat Sverige som Kontaktade Fiat Italien. Fiat Italien visste om felet många klagomål så nu håller dom på med att ta fram modifierad mjukvara. Vi får se hur lång tid det tar innan ny mjukvara finns på plats.
 
Toppen