• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

McLoui

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Eftersom många har kvar sina krockbalkar och motorfästen i framvagnen från ursprungsbilen så är det nog samma krocksäkerhet när det gäller i fronten .

Hur det sedan är med löst flygande föremål från kupen är ju en annan sak .
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Tyvärr har vi dålig säkerhet och bilarna trillar ihop som de korthus de tyvärr är se nedan
Frigolitväggar håller dåligt även om balkarna finns kvar
 

Bilagor

  • 10mars726.jpg
    10mars726.jpg
    54,8 KB · Visningar: 719

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: McLoui

Större anledning att köra vettigt, ibland blir jag lite fundersam när jag ser hur fort och hårt en del husbilar körs. För övrigt, om man är bekymrad över krocksäkerheten är nog en "plåtis" ett bra alternativ? :cool:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: McLoui

Denna tråd handlade ju om Mc-Louisbilarna och dess "dåliga" kvalite den bilden som Bestliner visar i sitt inlägg föreställer vad jag kan se inte en sådan. Rätta mig om jag har fel. Mvh. Olle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Det är nog inte nån stor skillnad på tillverkningssättet. Reglar och "frigolit" är standard. Det är fel att sarkastiskt döma ut ett märke. Oftast används billigare material, men fullt funktionsdugligt.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Även jag saknar "rotarys" syn på kvalite. Ska bli mycket intressant att läsa hur han/hon formulerar kvalitetsbegeppet. kanske kommer det att innehålla någon form av ISO, vad vet jag.

Längtar.......

ha de.................:spinny:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Även jag saknar "rotarys" syn på kvalite. Ska bli mycket intressant att läsa hur han/hon formulerar kvalitetsbegeppet. kanske kommer det att innehålla någon form av ISO, vad vet jag.

Längtar.......

ha de.................:spinny:

Jo men det vet du väl att det är lätt att dömma ;) :) och det är ju som inom fotboll ,ishochey och motorsoprt om vilket som är bäst .

Bara man hittar något man trivs med och inte missar något vid ett köp som ex. var det några som köpt ny bil och då var det inte ens elpatron i Truma pannan ( ej en McLouis) .
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: McLoui

Väntar på svar från Rorary. Undrar vad han för kvalitetsbil själv, får kanske snart svar.:confused:
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: McLoui

Hej, Ja jag har erfarenhet av McLoius 672, karossen var otär, dörren var otät, allmänt "dragig". O.k. det är en billigare HB, man kan ju faktiskt på blocket köpa en ny för en bit under 500 tusen. Själv åker jag en Hymer byggd vagn. Kan tyckas lite stöddigt att skriva "glöm Mc L." men det är vad jag tyckte o tycker. men smaken är olika, som väl är. Ledsen om jag trampaded någon McL 'ägare, det var inte min mening:twitcy:
Rotary
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: McLoui

Hej igen, Det här var väl ett lågvattenmärke, att jämföra modeller. kunde lika gärna ha vait en Concorde, detr beror ju på man kör, eller
Rotary:wideeyed:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Prisvärda bilar. Man får dock vad man betalar för och det finns inte riktigt några genvägar. Bilarna byggs normalt på fiats draghuvud och sällan med större motorer än 130 hästar. Karossen är skruvad ihop och har inbakade träförsärkningar. Frigolitsandwich med trä i kanterna och sedan tätning med butyl förseglat med allu list som skruvas fast Bilarna saknar normalt rost skydd från fabriken. Chassit är sällan av maxityp vilket gör att det finns litet att tänka på avseende hållbarheten i bla. framhjulslager. En tysk kvalitetsbil utan trä i väggarna och byggd på M-B eller Iveco håller givetvis längre men kostar mycket mera i inköp. Andrahandsvärdet är dock också mycket högre och de går också att använda vintertid. Rätt använd och skött kan det säkert vara ett bra val från tidig vår till sen höst om man fukttestar varje år, rostskyddar samt kör försiktigt för om man krockar med ett frigolitbygge så är man tyvärr lika säker som i en flyttkartong. Hymer är de enda som krocktestar sina bilar och livet kan vara värt en investering i säkerhet.:)

Vi är lite sugna på en McLouis Glamys 22. En av flera säljpoänger är "bodel i komposit (för att slippa mögel etc)"

Tror din information har passerat "bäst före"

Peter :)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: McLoui

Ser inte ut som att inredningen suttit riktigt skruvat i ram eller dyligt. Var detta en Hymer:confused:Mvh Nöjd Mc- Louis ägare.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Vi är lite sugna på en McLouis Glamys 22. En av flera säljpoänger är "bodel i komposit (för att slippa mögel etc)"

Tror din information har passerat "bäst före"

Peter :)
Det är bara skalet utanpå som är komposit fortfarande trä och frigolit innanför tyvärr.
Fukttesta varje år så klarar sig bilen säkert ett bra tag om du inte krockar den:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Det är bara skalet utanpå som är komposit fortfarande trä och frigolit innanför tyvärr.
Fukttesta varje år så klarar sig bilen säkert ett bra tag om du inte krockar den:)

Då borde dom ju anmälas för vilseledande marknadsföring då :rolleyes:
 

Bilagor

  • glamysbodel.jpg
    glamysbodel.jpg
    163,6 KB · Visningar: 23

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Hej igen, Jag sände nyss iväg en fråga till fabriken om det finns trä i konstruktionen och i så fall varför så vi får se om dom svarar.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: McLoui

Trä är ju en alldeles utmärkt komposit, om husbilstillverkarna bara hade använt inpregnerat trä vore det ju inga problem?! :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: McLoui


Tycker det här ser ut som en fd. Hymer så det är nog ingen jätte skillnad på olika märken
Ja minsanna är det inte en Hymer som har landat. Kan användas vid inventering för det är inte lätt att bygga bilar som motstår krockkrafterna. Funderar att bygga om en stridsvagn S finns tydligen några till salu men dom tar ju så mycket bränsle så man får hålla sig runt hemorten för att ha råd att köra dom, så det kan nog vara en anledning till dom flesta tillverkares gemensamma springande punkt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: McLoui

Ja minsanna är det inte en Hymer som har landat. Kan användas vid inventering för det är inte lätt att bygga bilar som motstår krockkrafterna. Funderar att bygga om en stridsvagn S finns tydligen några till salu men dom tar ju så mycket bränsle så man får hålla sig runt hemorten för att ha råd att köra dom, så det kan nog vara en anledning till dom flesta tillverkares gemensamma springande punkt.

Jag tycker det ser ut som en Knaus dvs frigolitbil:D
 
Toppen